Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?
KL.
Nu i detta stall ingår fritt med tvättning i hyran så nu blir det mer tvättning av alla sakerna skall erkännas bara för att man man/får.
Men innan så tvättades de kanske 2 ggr om året vardera schabrak. men jag har ca 45 schabrak så om jag använder varje 5 ggr så räcker det 1 år.
Jag tvättar inte schabrakena efter varje ritt oavsett om hästen är supersvettig efter ett pass av mest miljötänkande orsaker.
Är lite miljönörd

Är hästen svettig efter ett pass låter jag hänga upp schabraket så de torkar och det går att använda utan problem i alla fall en 4-5 ggr innan man behöver tvätta de.
Störs man av lukten finns de spray som tar bort illaluktande odörer=)
Samma är med benlindor de använder jag en 3-5 ggr innan de tvättas, jag hänger upp och låter de torka så kan man borsta bort sanden som vart från ridhuset.
Rider inte med lindor om det är blött ute .
Träns och sadel görs rent så fort de blir skitiga, gör inte rent de varje dag.
Täcken tvättar jag aldrig alltså utetäcken för då tar man bort de som håller täcket vattentätt, så dom missarna gör jag inte om.
Däremot tar jag svamp å spolar med varmvatten på yttertäckena när de är som lerigaste så de blir rena=)
Innertäckena tvättas dock regelbundet för de ligger närmast hästen och blir skitiga när hästen ligger ner i boxen.
Jag tvättar inte ens mina egna kläder efter att jag använt dom 1 gång bara.
Utan kan ha mina byxor 4 dagar på raken sedan åker de i tvätten.
Ja underkläder åker i tvätten varje dag