Tvättmaskin i stallet...

W

werah

Vi har köpt en tvättmaskin till vårat uthyrningsstall. Den rymmer 10 kg och är då tänkt att det ska gå att tvätta täcken i den. Ska vi låta det ingå i hyran? Eller ta betalt för varje gång någon vill använda den? Isåfall hur mycket? Finns det behov av tvättmaskin? Används den i ert stall om ni nu har någon. Eller är det onödig lyx?:confused:

Sv: Tvättmaskin i stallet...

Väldigt trevligt och praktiskt att ha tvättmaskin i stallet. Ta betalt! Om något är gratis kommer folk att använda den hur mycket som helst. Ström är inte gratis. 20:- tycker jag är bra. Här omkring betalar vi 125:- för att få ett täcke tvättat så 20:- är ju definitivt inte för mycket.

Ja är det gratis så finns risken att folk tvättar annat också som tillhör det privata, allt som är gratis utnyttjas ofta till missbruk, tyvärr men minst en tjuga eller 25 kr. Tänk på att det skall täcka inköp av maskin, renovering, slitage etc. Jag hade tagit 25 kr. Räkna på helheten.

i mitt gamla stall så betalade vi 40 kr per tvätt. det var helt ok med tanke på att man får plats med rätt mkt i såna maskiner. det var dock hon som hade stallet som tvättade för att hon tyckte att det var bäst så. det blir ju dock lite jobb... du ska absolut ta betalt, tänk om maskinen går sönder, det brukar vara dyrt att laga, då kan det ju vara bra om den dragit in lite pengar innan.

Jag tycker att det beror på , jag skulle dock precis som de andra här ovan har svarat mestadels hålla med om att jag tycker givetvis ni ska ta betalt för att folk får utnyttja maskinen. De är ju ganska dyra, kostar i inköp framför allt så drar det ju en hel del ström som också kostar ganska så mycket pengar dessutom. Så att ta betalt tycker jag är fullt rimligt i de flesta fall. Runt 20-50 kr tycker jag ni kan ta betalt per gång man använder maskinen.

Vi har fått en tvättmaskin till stallet där jag står i nu men det finns dock ingen bra stanns att ställa den, så det ska byggas ett utrymme
för maskinen nästa år men tills dess är den undanställd. Men vi komer få betala extra om vi ska utnyttja den, men det är det absolut värt tycker jag. Tänk så skönt att ha tillgång till tvättmaskin i stallet, jätte praktiskt ju!

Dock tycker jag det finns undantag med om ni har ett större inackorderingsstall och t.ex. erbjuder helinackordering tar ut en viss summa som täcker stallplats, foder, och om ni har andra faciliteter redan som kanske spolspilta, ridhus, ridbanor och ev . skrittmaskin osv. då är ju själva stallhyran relativt hög kan man anta och då tycker jag lika gärna man kan låta tvättmaskinen få inga i hyran och att de inhyrda har rätt att utnyttja alla tjänster om man har full service så att säga.

hmmm.. skulle som de flesta andra i tråden säga ta en liten slant.. det spar ju in hästägarnas egna maskiner, släpandet av täcken från stallet/kostnader att lämna dem på tvätt.. osv osv...

Men ni som har tillgång till tvättmaskin i stallet....använder ni den??
Eller står den bara och dammar?

Vi har tvättmaskin i vårt stall. Väldigt bra att ha. Visst, man kanske inte använder den jätteofta, men när det är dags, så är det väldigt bra å ha!

Dum fråga kanske, min ni som inte har tvättmaskin, var/hur tvättar ni era täcken? :confused: :angel:

Nu har jag visserligen inte tvättmaskinen i stallet men i källaren (har hästarna hemma) och min samlar def inte damm! Har tre hästar varav två rids och den ena kan bara använda vojlockarna en gång sedan måste de tvättas så den skramlar och går minst en gång per vecka. Vet inte vad jag tar mig till om den skulle gå sönder :cry:

Har tidigare haft hästarna uppstallade där det inte fanns tvättmaskin och den saknades kan jag säga. Då fick den allmänna grovtvättmaskinen jobba istället :) Jag tycker det är en bra service att hålla med tvättmaskin i stallet och jag skulle glatt betala runt 30 kr för en tvätt. Håller med några som skrivit tidigare att du ska ta betalt annars blir det nog lätt så att folk tvättar en vojlock i taget...

Hittils har vi tvättat dem i en sköljho i sköljrummet. Blir knappt rent ens...Sedan har jag lämnat in alla till våren till ett tvätteri, och det har då gått på ca 150 per täcke har jag för mig. Det är detta söleri med lera och pengar som jag nu ska slippa.:)

Vi har en stor Wascator i stallet. Den ingår i hyran och vi får använda hur mycket vi vill. Det missbrukas inte, vem vill tvätta privata icke hästrelaterade saker i den?

I förra stallet jag stod så fanns en tvättmaskin. De tog 50 kr per tvätt och det tyckte jag var rimligt, men det var många som gnällde över att det var för dyrt. Den användes inte jättemycket, jag tror att många valde att tvätta vojlockar och annat "smått" hemma. Själv körde jag kanske... 5 maskiner per år? Något täcke ibland, och så några "stortvättar" av vojlockar när lagret började ta slut.

I förra stallet jag stod så fanns en tvättmaskin. De tog 50 kr per tvätt och det tyckte jag var rimligt, men det var många som gnällde över att det var för dyrt. Den användes inte jättemycket, jag tror att många valde att tvätta vojlockar och annat "smått" hemma. Själv körde jag kanske... 5 maskiner per år? Något täcke ibland, och så några "stortvättar" av vojlockar när lagret började ta slut.

Jag lämnar in täcke på tvätt, betalar 70kr och 95kr om täckena är hårt smutsade... Tycker därför 50:- var lite dyrt...

maskinen här går nog minst 3 dagar i veckan med 1 tvätt.
jag tvättar minst en gång i månaden

I nya stallet skulle det enligt uppgift finnas tvättmaskin, nu två månader senare går den fortfarande inte att använda... Den började visst hoppa omkring så den måste bultas fast i golvet först. Men det verkar inte hända så mycket...
Jag tycker en tvättmaskin i stallet är jätteskönt, skulle gärna betala 20-30 kr för en tvätt. Som det är nu så använder man saker som är lite för skitiga fär man drar sig för att ta hem dem. Iaf jag som bor i hyreshus, jag får smussla, skämmas och tvätta tomma tvättar efteråt:o .
När jag jobbade i holland hade dom automater till tvättmaskin, varmvatten i spolspiltan och fläkt i torkrum. Inackorderingarna fick helt enkelt betala för det dom använde, vilket gjorde att man slapp en massa gnäll om elräkning och slitage. Dom fick köpa poletter, varmvatten i 5 min kostade ca 4 kr, en tvätt 16 kr, fläkten 8 kr för ett visst antal timmar. Smart system! Är kanske överflödigt om man inte är så många i stallet, men här handlade det om 30 hästar så det var smidigt.

Senast ändrad:

*kl*

Vår maskin används:bow:

Tycker du skall ta betalt för framtida renovering, den kommer att behövas servas för eller senare;)

Förklara för inhyrningarna att pengarna läggs i en renoverings buffert så tror jag alla förstår, men då vill det till att man lagar när den går sönder också:p

Priset bör väl stå i relation till hur mkt dom betalar i stall hyra, ligger stall hyran redan högt tycker jag inte över 20 kr. Men är du en sån som har svårt att ta betalt och bjussar på allt för mkt så kan du ta upp till 50 kr tycker jag:D

Vi har köpt en tvättmaskin till vårat uthyrningsstall. Den rymmer 10 kg och är då tänkt att det ska gå att tvätta täcken i den. Ska vi låta det ingå i hyran? Eller ta betalt för varje gång någon vill använda den? Isåfall hur mycket? Finns det behov av tvättmaskin? Används den i ert stall om ni nu har någon. Eller är det onödig lyx?:confused:

I mitt stall kostar det 20 kr och då ingår tvättmedel.

Jag vet att pengar inte helst ska nämnas här men.....I vår hyra ingår....all morgonservice, all nattservice, fodring under dagen, grushagar, kaklat duschrum för häst, upplyst paddock fem meter utanför stalldörren, UPPVÄRMD SADEKAMMARE,, klimatsystem i stallarna, oändliga både vinter och sommarhagar, klippta beten, suverän kvalite på vårt hösilage/hö halm havre mm vi har lekplats ika/omklädningsrum mm mm mm. Allt foder /strö köper1/4 dels pris mot ex grann......n...gården utvecklas alltid, Varje månad finns det något nytt...nu denna tvättmaskin. Man kan ju bra höja hyran ibland...varannat år eller..650 är summan för ovanstående....och de indyrda vilL BETALA 5 KR PER TVÄTT....Kommentar på detta???+
Sååååå glad att jag kan hänvisa till er!!!!!

Fyrabarnsmor och trettonbarnshäst och natte dags...urtrött...ville bara säga...ursäkta stavningen!!!
Ha en bra helg!! godnatt!
Åsa gåsa!:bow:

Jag tycker att med den låga stallhyran kan du absolut ta 50 kr/tvätt. Som någon annan sa, förklara att du lägger pengarna i en buffert, alltså går det snabbt att laga om tvättmaskinen går sönder = Vinn - Vinn! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 232
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka