Tvättmaskin i stallet...

Sv: Tvättmaskin i stallet...

Jag tycker att minst 20:- max 50:- / tvätt är helt rimligt.

Hade tillgång till tvättmaskin i mitt förra stall ,det ingick i hyran . Fick ha tvättmedel själv. Den användes nog dagligen , det fanns 10 hästar i stallet . Helt perfekt att ha tvättmaskin ,det saknar jag verkligen i nuvarande stall. Hade gärna betalt extra för att slippa tvätta schabrak ,lindor mm hemma och lämna bort täcken a ´100-120 kr gången.Tänk på att det måste finnas något torkutrymme också.

Du är alldeles för snäll det hör jag . Oförskämt billig hyra ,höj hyran o låt tvättmaskinen ingå så slipper du allt krångel med att hålla koll på vem som tvättar.Det kan inte ens vara självkostnadspris med 650 kr /mån.

Vi har en tvättmaskin som eg inte är till hästsaker, utan till garagekläder, men den används ganska flitigt av alla i stallet :angel:
Vi tar inget för att dom i stallet använder den, har pratat om att göra det flera gånger men det har inte blivit av.. Men vi har oftast dörren till rummet där den står låst så vi har ju ganska bra koll på hur mkt den används och så länge den inte används jätte mycket så får det ingå i stallhyran.

Du är alldelles för billig! Ditt stall låter suveränt bra.! Täcker 650 kr dina underhållskostnader, taxeringsvärde och el? Du skall väl ha betalt för jobbet också! Varför säljer du fodret så billigt? Har du eget foder är det nog smartare att ta ett totalpris för kallhyra och foder. I många stall har de tex olika nivåer att man betalar en viss hyra för tex 8 kg foder, en högre upp till 13 kg foder och en annan upp till 20 kg foder. Jag skulle ta betalt per tvätt eftersom annars kan du ge dig på att folk tvättar halvfulla maskiner titt som tätt. Det kanske märks att jag är ekonom, men jag gillar inte att stallägare i prakiken egentligen sponsrar inackorderingars hyra och sedan bara får gnäll tillbaks. Tyvärr vet jag av egen erfarenhet att man lätt är för snäll.

TS alltså jag fattade nog inte vad du skrivit riktigt där på småtimmarna:D men tar du 650 kr i stallhyra inkl fodring mockning:eek: och sen betalar dom för fodret dom använder 1/4 av foderpris i butik?? Hö+havre+mineraler typ

Då kan inte stallhyran bli så mkt! Var bor du, låter som man skulle bo billigare i ditt stall än i det man äger själv:rofl: har du några boxar lediga:rofl:

5 kr som dom vill betala är inte skäligt om du har så låg hyra.

Som ekedal säger tror jag mer på en helhets betalning för all service + foder.

När jag haft någon inack då och då har jag tagit ett pris för rubbet. ut/in (vill att alla hästarna skall in/ut samtidigt) mockning fodring, foder bas dvs grovfoder, havre, betfor, mineraler och strö. (om dom vill ha annat foder köper dom det själva ex B-vitaminer mm)

1:a inack vi hade betalade för box+foder men vi erbjöds oss mocka osv om h*n inte kunde någon dag, det blev snabbt många dagar som h*n inte kunde komma och man gjorde massa jobb utan att få ens tack för det:crazy: Sen har vi alltid tagit betalt för rubbet och det har funkat mkt bättre, vi har haft inhyrare som bara kunnat komma på helgerna (unghäst) och dom har inte behövt känna sig "dåliga" för dom har då betalt för full skötsel.

lite off topic men bar en fundering:D

TS alltså jag fattade nog inte vad du skrivit riktigt där på småtimmarna:D men tar du 650 kr i stallhyra inkl fodring mockning:eek: och sen betalar dom för fodret dom använder 1/4 av foderpris i butik?? Hö+havre+mineraler typ

Då kan inte stallhyran bli så mkt! Var bor du, låter som man skulle bo billigare i ditt stall än i det man äger själv:rofl: har du några boxar lediga:rofl:

5 kr som dom vill betala är inte skäligt om du har så låg hyra.
Från början fanns det tre lediga spiltor och absolut inget mer. Nu finns det mesta i serviceväg och nya fina boxar i nytt stall, paddock och allt det andra som jag beskrev. Jag köper inte in foder förstås, utan de köper av det som vi odlar själva, ex. krossad havre för 1 kr/kg mm.mm.. Mockningen ingår inte i hyran, och anledningen att hyran är låg är att jag helt enkelt inte höjt den sedan de tre spiltornas urtid......Jag borde nog höjt för varje ny grej vi gjort men det är svårt!

Om du inte har höjt sedan spilttiden så är det nog dax nu !:crazy:

Du kanske kan informera dina hyresgäster om att du t.ex från årsskiftet kommer att göra en hyreshöjning.

Och in den nya hyran kommer XXXX att ingå.

Om du bara tar 1kr /kg för krossad havre så kunde du ju nästan lika gärna ge bort det..
För jag antar att inte eran havre kryper in själv från gärdena :confused:

Liiite arbete gör ni ju för att det ska komma in & vara av bra kvalité!

Från början fanns det tre lediga spiltor och absolut inget mer. Nu finns det mesta i serviceväg och nya fina boxar i nytt stall, paddock och allt det andra som jag beskrev. Jag köper inte in foder förstås, utan de köper av det som vi odlar själva, ex. krossad havre för 1 kr/kg mm.mm.. Mockningen ingår inte i hyran, och anledningen att hyran är låg är att jag helt enkelt inte höjt den sedan de tre spiltornas urtid......Jag borde nog höjt för varje ny grej vi gjort men det är svårt!

HÖJ det där är ju löjligt lågt, vet inte vad du har ditt ställe om det ligger bortibakom men om det inte gör det kan du (närapå) dubbla priset.
Dina hyresgäster verkar mindre än lovligt bortskämda.:smirk:
När jag flyttade dit jag står idag så inågr dessamma som hos dig men vi betalar mer (gladeligen), de som stod på denna gården tidigare (med förra ägaren) flyttade allihopa och spred/sprider dynga och hur dyrt och hemskt det är hos oss, att det inte går att hyra ut till de priserna mm... konstigt att det alltid är kö på stallplatser :angel: . Visst de flyttade till ett ställe i närheten och det är faktiskt komiskt att se dem stup ikvarten åka och hämta fort spån, hö mm för deras förvaring på det nya stället är mycket begränsad, det är något som vi aldrig behöver tänka på och dessutom köper nuvarande stallägaren in till mycket bättre priser (foder betalar vi självkostandspris på) än vad de gör, typ halva priset, undrar hur mycket det egentligen tjänar på att de flyttade :angel: för att inte tala om allt jobb som de hade sluppit ;) .
Men stallägaren var glad redan från början även om stallet inte var fullt då att dessa sa upp sig/inte ville stå kvar, sådanna snåla som inte vill betala rimligt pris är inte mycket att ha till hyresgäster.

Som andra säger MINST 20 kr tvätt annars kan de krångla i tvättmaskinerna hemma, bor man i lägenhet brukar illalukatande hästgrejer vara så lagom populära att tvätta och att skicka iväg ett täcke på tvätt kostar minst 80 kr st + bensinpengar.

I "mitt" stall finns det två stora tvättmaskiner som man får använda utan extra kostnad, i för sig är det 25 privathästar och 30 ridskolehästar som delar på dom men det finns alltid en maskin ledig. Men stallhyran är ju också dyr, 3550.

Vi har tvättmaskin i stallet o det ingår i hyran, som en trevlig service. Då vi alla i stallet är vuxna tas det förgivet, o fungerar även så, att man inte missbrukar det utan tvättar vid behov o vett :smirk:

Jag tycker du kan ta betalt för det.
I vårt stall betalar vi 75 kr för vintertäcke, 50 kr för regn och hösttäcke och 10 kr/schabrak. Det är bra priser tycker jag och jag får sakerna rena utan att behöva lämna iväg eller släpa hem dem!

klart du ska ta betalt, en sån maskin är väl inte gratis...
allt mellan 25-50 kr tycker jag är rimligt, det går ju ändå in rätt mkt när den är så stor?

drömmen vore att ha en sån stor maskin i mitt eget "framtida" stall! så man får plats med stora täcken oxå. nån som vet vad såna maskiner kostar? går det att köpa begagnat?

jag tvättar hästgrejer i mammas gamla tvättmaskin (vanlig maskin alltså). Kan bara tvätta 1-2 shabrak åt gången, eller ett tunt täcke. Termotäcken o utetäcken lämnar jag till tvätteri eller hästaffär ungefär en gång om året.

Typ som fleece- och svettäcken tvättas kanske en gång i månaden, de jag använder alltså. Shabrak kanske jag använder ett par dagar sommartid innan de tvättas, kanske en vecka vintertid.

Sen blir det ju lite lindor, paddar, handdukar, grimmor, grimskaft, skydd, flugluvor o sånt ibland. Så jag tvättar nog ganska mkt!

:eek: Vilken billig stallhyra! HÖJ! jag har tagit 500 för in/utsläpp, täcke på/av, uppv fika/sadelakmmare, varmvatten i stallet, Okej ridbana (dock ej spolsplita) okej vinterhage, inget sommarbete. var tredje helg hade inhyrd in /utsläpp. Och hade jag fortsatt ha inhyrd så skulle jag höjt priset, men i år 'slapp' vi inhysingen och jag har inte gjort mig besvär att ens tänka på att ta in nån annan.
30 spänn /tvätt eller höj hyran... Ahh! höj hyran ändå! Kolla runt i grannskapet och jämför..Du e billig! Tänk bara att kunna köra en matta eller två och slippa ta fram högtryckstvätten... Hästdoften blir ju en bonus klart;)
B.B

Du är väldigt billig och jag tycker absolut du ska ta mer betalt med tanke på den servicen och det som finns att tillgå. Informera om höjning nu och säg att det gäller fr 1 januari. Allting kostar ju och du lägger ju ner väldigt mycket jobb i stallet så absolut måste du ta mer betalt.

Räkna på vad allting kostar dvs. visa separta prisuppgifter över allting. Skriv vad det kostar med enbart kallhyra inkl. el och vatten. Lägg på en hundring för nyttjande av ridbana t.ex. (underhåll) , ta betalt för tjänsterna dvs. in och utsläpp, fodringar osv.

Om vi säger att kallhyran skulle landa på 500 kr (absolut rimligt),
100 kr för nyttjande av ridbana och ta typ 400 kr för servicen i stallet , då tycker jag ändå du är billig! Och de kan gott betala 50 kr om de vill utnyttja tvättmaskinen.

Föresten var i VG län ligger stallet? :angel:

Så här skulle du kunna räkna ut pris per tvätt:

maskinens inköps pris delat med beräknad livslängd + årlig kostnad för tex servicekille delat med antal beräknade tvättar per år plus rörlig kostnad för el och vatten per tvätt.
Tex: 6000/3år=2000 per år + service 1000 kr/år = 3000/år delat med tex 100 tvättar = 30 kr per tvätt plus ca 2 kr för el/vatten= 32 kr/tvätt. Räkna inte för lång livslängd på maskinen utan se det som en bonus.

Titta gärna på mitt stall, det är med på "Stalltråden".

Att höja från den förste Januari kanske kan vara lite kort tid... Inhysingen här hade 1 månads uppsägnings tid och jag hade 2 månader uppsägning eller prishöjnings tid gentemot henne.. Tycker hästägaren ska ha lite fördelaktigare tidsrymd om man känner att man vill flytta sin häst innan prishöjning eller chans att hitta ett stall man trivs med om uppsägning skulle bli aktuellt...
B.B

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 234
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka