TVbild utan antenn?

Apache

Trådstartare
Eftersom det åskade drog vi ut antennsladden från TVn.
Nästa dag satte sambon på TVn utan att tänka på det. Och vi har lika bra bild utan antennen:confused:
Har haft det nu i ett par dagar, oteknisk som jag är undrar jag nu: ska det kunna vara så? är det digitalboxen som ger bilden så antennen behövs egentligen inte:confused:

Kan jag alltså köpa en TV med inbyggd digitalbox och sätta på altanen och bara sticka in elkontakten så har jag bild??

Vi har bara digitalbox med de kanaler som ingår i TVlicensen, inga kort och paraboler odyl.

Sv: TVbild utan antenn?

Eftersom det åskade drog vi ut antennsladden från TVn.
Nästa dag satte sambon på TVn utan att tänka på det. Och vi har lika bra bild utan antennen:confused:
Har haft det nu i ett par dagar, oteknisk som jag är undrar jag nu: ska det kunna vara så? är det digitalboxen som ger bilden så antennen behövs egentligen inte:confused:
Njae, om det var antennsladden ur tv:n som han drog ur så spelade den ändå ingen roll för mottagningen eftersom det är antensladden till digitalboxen som är den viktiga och mycket riktigt den som förser tv:n med bild och ljud. Antennsladden till tv:n hade kanske bara blivit kvar trots att ni skaffat digitalbox.
Kan jag alltså köpa en TV med inbyggd digitalbox och sätta på altanen och bara sticka in elkontakten så har jag bild??
Nej. Digitalboxen (och en tv med inbyggd digitalbox) behöver antenn, men en tv utan inbyggd digitalbox behöver ingen antenn och kan inte heller ge dig någon svensk tv-bild. (Osäker på om Norge, Finland och Danmark fortfarande sänder analogt, isf kan man förstås fortfarande se deras utsändningar utan digitalbox om man bor i närheten.)

I väldigt specella fall väldigt nära sändarmaster går det ibland att få fullgod bild även utan inkopplad antenn - men det hör till undantagen.

Ha ha nu fick du mig verkligen att :o

Drog fram TVn och kollade ALLA sladdar när jag läst ditt inlägg.
Och visst du hade rätt till d-boxen satt den nya antennsladden. Det vi dragit ut var den gamla mellan TV och video :o:o:o
Vi som har trott att vi säkrade all utrustning för åskan..

TACK för hjälpen (jag började ju tro på övernaturliga krafter :D )

(Det kan vara värt en öl om vi ses på Chappen nästa år)

Du får mottagning med bara antennkabeln. Vi har precis flyttat in i vårt nya hus och kopplade in allting. Vart väldigt hackig bild när de regna men annars ingen fara. Men tyckte de var konstig att normala kanalerna fick störningar så sambon klättra upp på vinden och upptäckte att kabeln inte var fast i antennen, tröck dit den och sen vart de inga mer störningar ;)

Liknande trådar

IT & mobiler Vi spenderar första sommaren i nya stugan och tog med tv eftersom det är fotbolls-VM. Vi tog bara antennkabeln som kommer ur väggen och...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka