Bukefalos 28 år!

Tvekönad hund ;)

S

Skrållis

Har min älskade :love: vovva blivit tvekönad ? :o
Eller vill hon helt enkelt vara så tuff :cool: att hon lyfter på benet när hon kissar ?


Hon ser helfestlig ut när hon ska försöa lyfta benet och kissa mot träd m.m.
Varför gör dom så här ? :confused:
Enda anledningen jag kan komma på är att min pappa går ut men henne och en hanhund på morgonen när jag jobbat natt.
Kan hon helt enkelt tagit efter hanhunden ?
 
Så har min tik alltid gjort, vet faktiskt inte varför.
Vissa säger att de är höga i rang och vissa att de är osäkra.
 
Jag iof sig kanske sett någon tik göra det någongång,
men nu gör hon det nästan varje gång vi är ute. Men hon kissar som "vanligt" också.
 
Men fortfarande ingen som har en teori om varför ?
Det borde ju vara mer praktiskt Hanhund=Lyfta på benet Honhund=Sitta ?

Jag tror iof sig på att hon sett hanhunden göra så och nu gör hon det också :)
 
Nej det tycker jag inte, hon funkar bra ihop med dom flesta hundar. Hanar som tikar.
 
en tik som lyfter på benet är en dominant tik =) Dom vill ju få sin lukt så högt upp som möjligt, för att den ska kännas mest och andra hundar ska veta att där har dom vart. de finns hanhundar som sitter ner och kissar också, men då äre tvärtom; dom är undergivna. :cool:
 
Okej då har jag en dominant tik , men hur sjutton gick det till ? Bara så där ;)
 
Man kan inte säga att en hund är dominant. Det är tillfället som gör hunden dominant.

Men däremot kan man säga att min hund är i många situationer väldigt dominant.

Hälften av våra tikar på dagis sittkissar och övriga står. Det är 1 tik som är väldigt dominant i många situationer som sittkissar. Sedan har vi 2 st som är ganska underlägsna i många andra situationer som står och kissar. Dessa två är långhåriga och jag vet inte om det kan vara en av anledningarna att de hellre står och kissar.

Tror inte det finns så mkt fakta om varför tikar står och kissar. Det är väldigt mkt gissningar om det precis som så mkt annat med hundars beteenden.
 
Det är de självsäkra och dominanta som kommer överens och kan leka med hundar av båda könen och i alla åldrar. Osäkra, lågrangade, tryckta hundar hamnar oftare i bråk.
 
Om man med dominant menar att hunden har dominansanlag så går det att benämna hunden som dominant.
 
jag har hört att det kan vara brist på östrogen/för mycket testostoron som gör att de lyfter på benet? sedan finns det vissa tikar som bara lyfter vid löp.
 
Min tik (liten ras) slängde upp bakdelen på en stor snöklimp i vintras. Hon stog alltså "på händer" och kissade. Sedan har jag sett henne göra så mot en balkong i sommar också :rofl: :rofl: :rofl:

Trodde att det kanske var för att det var kallt i vintras = ville inte sitta ner. :angel: Dock tror jag mer på det där med dominat eller högrangad :)
 
Okej, det låter vettigt. Jag tycker hon är trygg i sig själv, men har aldrig sett henne som dominant.
Tack så mycket :)
 
Det var någon annan inne på också ?
Hennes löp kommer inte regelbundet utan det är lite si och så. Har pratat med vet. om det som kikade på henne då. Men som inte tyckte det var någon fara (hon var ca 3 månader "sen" med löpet) Bör jag kolla upp hennes värden ?
Hon mår ju inte dåligt på något sätt.
 
Ja, men en hund är aldrig ständigt dominant. Det är som jag skrev ovan helt beronede på varje tillfälle.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp