Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville helst klara mig utan bedövning för att jag var mer rädd för bedövningen än smärtan och jag klarade bara av att få den med en sån där grej som sakta droppar in den (minns inte vad det heter). Nu för tiden är bedövning lugnt dock och jag kan få den som vanligt folk.

Det är ju förståeligt. Jag fick lidokain när jag tog tandsten, pyttelite, flytande och bara att gurgla runt.
Inte som sprutorna när man var tonåring:nailbiting:
 
Tråkigt att besöket inte kändes helt bra! Jag tror dock åsikterna går isär från person till person hur mycket man vill att de ska prata (min pratar MASSOR, både om "livet" och det han gör i munnen).

Jag vill bli involverad, precis som du, och hade helt enkelt till nästa gång se till att boka in hos någon annan.

Jag blundar alltid hos tandläkaren så jag vet inte vad de brukar använda för att ta bort tandsten, men jag vet hur den där vassa saken ser ut som de brukar peta omkring med när de letar karies. Den använder min tandläkare till att peta i mina tandfickor för att mäta hur djupa de är och det sticks lite. Om din hygienist gjorde det mer ovarsamt än normalt är lite svårt att bedöma.

Du tyckte han tryckte ner dig med armbågen. Jag har också varit med om att de lutat tungt men tolkat det som att de behövt göra det för att komma åt.
 
@Dressyrtjejen_97 jag tycker absolut du har en klok tanke med att ringa folktandvården .Tandhygienisten kan ju vara ny i yrket t.ex. och då kanske de blir glada att få lite konstruktiv kritik. Jag tycker det är viktigt själv att få information vid både läkarbesök och tandläkarbesök. Och det blir ju inte alltid att man kommer sig för att fråga under besöket av olika anledningar. Visst hade det ju varit idealiskt om man alltid gjorde det men vi människor är ju inte alltid perfekta på det viset.
 
Byt tandhygienist :)
Själv höll jag på att utveckla lättare tandläkarskräck av min förra tandhygienist, hon passade inte mig, jag upplevde att hon var hårdhänt och svår att kommunicera med. När jag bokat av en tid tre gånger insåg jag att jag mina anledningar att avboka bara var ursäkter för att slippa henne.
Så jag böt, och fick en mycket mer varsam tandhygienist som passar mig bättre :)
 
Absolut ska du komma med kritik! Du ska INTE känna dig överkörd hos tandläkaren, det är inte ditt ansvar som patient att fråga om allt.
I ett socialt jobb ska man kunna vara trevlig och ge information samt lyssna på patient som gör ''jag-har-ont'' ljud.

Oerhört otrevligt, jag hade faktiskt lämnat rummet om jag blev behandlad så, oavsett om det är svensk/utländsk /man/kvinna. Oacceptabelt.
 
Om du har så mycket synpunkter att du skriver detta megainlägg, varför säger du inget under undersökningen? Frågar, pratar - ja, tar reda på fakta.

Måste alla mata dig hela tiden?
Om man följt TS en liten aning här så är orsaken till det ganska naturlig. Till det så kommer att man är i en oerhört utsatt situation i tandläkarstolen och då blir det ännu svårare att ställa de sär frågorna. Jag är ganska säker på att jag inte skulle ställt dem. Eller rättare sagt jag är helt säker på att jag inte gjort det. Jag vet nämligen hur jag reagerade på den gynekolog som tog det senaste cellprovet på mig. Jag skrev inget här och jag sa inget där men jag kommer troligen aldrig mer ta ett cellprov.
 
Precis! Vid ett tandvårdsbesök bestämde vi för att testa att laga utan bedövning, tandläkaren frågade massor av gånger om det verkligen inte gjorde ont, om jag inte ville ha bedövning ändå. Jag tyckte det var lugnt. Vid ett annat hade jag fått bedövning men det gjorde så jävla ont att tårarna rann och jag pep efter mer bedövning. Är jag då smärttålig eller motsatsen? :confused:
Och jag då, som har världens lägsta smärttröskel, det gör typ ont om ngn tittar på mig ;) Jag kör utan bedövning så ofta jag kan, har nog borrat tre hål utan bedövning :D
Men när de petar på tandköttet eller drar i mungipan, då gör det ont.... Helskumt hehe.
 
@Dressyrtjejen_97 : Jag tycker du ska ringa och påtala saken. Han jobbar ändå med patienter och då får man se till att ha ett bra bemötande, där ingår det att förklara vad som sker under ett besök. Jobbar själv inom vården.
Fast det är ju olika hur människor är, många vill inte ha någon som pratar och förklara mycket medans vissa trivs bättre med dom som pratar mer. Speciellt tandläkare tycker jag man får välja lite efter det som passar en bäst, det finns ju andra ställen och personer att välja och man får hitta någon som man trivs med helt enkelt. Trivs man inte så är det bara att byta till nästa gång och då kanske förklara redan innan hur man vill ha det. Ingen person passar alla, folk jobbar olika.
 
Det du beskriver är ett normalt tandläkarbesök på de flesta ställena. Du har bara haft tur om du aldrig har upplevt det tidigare. Vad gäller smärttålig eller inte så är det dels inget man kan avgöra själv och dels, vad spelar det ens för roll? Det är ingen merit och inget som är varken bra eller dåligt utan det är bara så man är. Precis som man kan vara blond, mörk, lång eller kort.
 
Jag håller med många andra att det låter som ett helt vanligt tandläkarbesök. Du har nog haft tur innan med försiktiga hygienister.
Jag har absolut ingen tandläkarskräck, går gärna dit. Men det är inte skönt eller behagligt. Tårarna har runnit nåra gånger när man "tvingas" bita ihop med en massa saker i munnen. Det blöder när de känner i tandköttet och ibland gör det riktigt ont. Mitt tandkött är ofta inflammerat fast jag inte märker det när jag borstar hemma.
Visst kan personalen vara trevlig men jag lägger ingen vikt vid det men jag frågar om jag undrar något och får oftast svar.
 
Jag har haft lite olika tandhygienister genom åren. En var supertrevlig, en var lite smågnällig och det sista hade rätt tråkig attityd. Dock är alla helt ljuvliga jämfört med min barndoms tandläkare (född -69).... :crazy: Jag har dock haft turen att ha haft en riktigt, riktigt underbar tandläkare nu i flera år :up: ! I början var det lite svårt att kommunicera, men i takt med att han har lärt sig mer och mer svenska så är det inga problem. Skicklig, pedagogisk, snäll och försiktig har han dock varit hela tiden.... :love:
 
Jag tycker att det låter som ett rätt vanligt tandläkarbesök, tycker att det är många som är lite bryska när de far runt i munnen. Om man då även har inflammerat tandkött kan det göra ont medan de håller på och kännas ömt efteråt. Tycker att du ska ringa om du upplevde det som olustigt och då kan du ju passa på att fråga vad de gjorde under undersökningen.

Senaste gången jag var hos tandhygienist så så jag innan undersökningen att jag kände mig lite orolig - just för att jag haft lite hårdhänta personer innan. Han tog det väldigt försiktigt och så att vara en bra tandhygienist handlar om teknik och inte styrka :p
 
Om det av TS beskrivna är ett normalt besök hos tandläkaren är det tur att vi har möjlighet att byta tandläkare. Pust, guskelov får vi byta vårdcentral också nu.

Klaga med fötterna byt tandläkare.
 
Om det av TS beskrivna är ett normalt besök hos tandläkaren är det tur att vi har möjlighet att byta tandläkare. Pust, guskelov får vi byta vårdcentral också nu.

Klaga med fötterna byt tandläkare.

Med tandvård finns det ju dock en kostnadsaspekt om man inte kan byta till annan folktandvård, privata tandläkare har oftast högre priser än folktandvården och det kanske inte alla har ekonomisk möjlighet till. Som jag har förstått av andra trådar är TS student.
 
Med tandvård finns det ju dock en kostnadsaspekt om man inte kan byta till annan folktandvård, privata tandläkare har oftast högre priser än folktandvården och det kanske inte alla har ekonomisk möjlighet till. Som jag har förstått av andra trådar är TS student.
OT, TS bor hemma o betalar vare sig mat eller hyra vad jag förstått från andra trådar.
 
Med tandvård finns det ju dock en kostnadsaspekt om man inte kan byta till annan folktandvård, privata tandläkare har oftast högre priser än folktandvården och det kanske inte alla har ekonomisk möjlighet till. Som jag har förstått av andra trådar är TS student.
Seriöst, som jag ser det har TS ett val.

Ett, bli misshandlad av en tandhygienist som tar hjälp, utbildning av en ansvarig tandläkare.

Två, byta tandläkare.

Jag läste ingenstans i texten om några kostnader för denna eller jämförande kostnader hos annan tandläkare. Jag tycker det är seriöst mysko när tandhyginister gör tandläkarens jobb. Jag väljer hellre en tandläkare än en tandhygienist om jag söker och betalar för tandläkare. Söker jag och betalar för tandhygienist så är det ok med tandhygienist. Jag vet inte när tandhygienisterna började få för sig att bedöma röntgenplåtar. Jo jag har varit utsatt för en sådan jag också, fast utan denna beskrivande problem. Min erfarenhet är dessutom att priserna är liknande men jag kan haft tur.
 
Med tandvård finns det ju dock en kostnadsaspekt om man inte kan byta till annan folktandvård, privata tandläkare har oftast högre priser än folktandvården och det kanske inte alla har ekonomisk möjlighet till. Som jag har förstått av andra trådar är TS student.
Det är inte alls nödvändigtvis högre priser hos privata, varför skulle det vara det? De jag gått till har haft i princip samma priser som Folktandvården, och bra mycket bättre bemötande än det TS beskriver som folk här anser som "normalt".

@Dressyrtjejen_97 Jag säger som @tara be att få byta till en annan tandhygienist, som du trivs med, eller byt mottagning. Det är nog obehagligt att gå till tandläkaren ändå, det behöver inte bli värre av att man inte känner sig trygg med den som undersöker en.

Jag har aldrig talat om för någon tandhygienist/tandläkare att jag är rädd, för att jag inte är det, eller behövt ställa en massa frågor, för det gör jag sällan, ändå har jag alltid fått förklarat för mig vad de ser, vad de gör och och vad jag själv bör göra och varför. För mig är det lika självklart som att en läkare berättar vad den hittar för fel (eller inte) och vilka åtgärder den gör om jag söker vård på ett sjukhus. För de som inte bryr sig och vill ha såna tandhygienister som du beskriver så är det ju fritt fram för dem att gå dit, själv är jag inte intresserad och hade bytt utan att tveka om jag inte kände mig trygg. :)
 
Jag gick också hos en privat tandläkare, dock som ung så priset var ju inget jag reflekterade över. Skulle få tanställning så blev tvungen att gå till folktandvården och nu har jag otrolig tandläkarskräck, har träffat flera olika tandläkare och sköterskor och den enda jag fått förtroende för var en sommarvikarie. Jag, i nutid, är 21 och har kvar tandställningen. Jag känner mig ofta överkörd precis som du @Dressyrtjejen_97 , jag säger alltid alltid att jag har tandläkarskräck, ''jaja'' säger de ''det går så bra detta så''. Brukar även upplysa om att jag tycker det är lugnande om de talar om vad de gör och varför, tex nu tar jag spegeln och ska titta bakom tänderna.
Men det brukar väl bli bortglömt eller ignorerat, jag vet inte.
Ett tandläkarbesök lämnade jag, sånt otroligt förminskade av mig som person. Typ ''sluta löjla dig nu'' när jag var tårögd och rädd.

Mor gick även till samma privat och hon har det riktigt dåligt ställt så aldrig skulle hon gå privat och betala mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 905
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 850
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp