Bukefalos 28 år!

Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men varför ska det vara så? Slutar vi vara kännande människor när vi slutar vara barn? Alternativet som jag ser är att det skulle finnas väldigt många människor som arbetar som tandläkare som inte har något i ett serviceyrke att göra och att det därför ses som normalt att man blir uselt bemött där.
Jag har inte diskuterat den frågan och jag är i sammanhanget inte intresserad av den. Jag kommenterade som sagt TS upplevelse. Inget annat.
 
Jag har aldrig blivit behandlad som TS hos någon tandläkare/hygienist i hela mitt liv, inte heller sedan jag började räknas som "vuxen". Alla är inte pratsamma men de pratar inte över huvudet på mig, de förklarar (i olika grad) vad de gör, meddelar lite lätt när det kan göra extra ont och de visar och förklarar röntgenresultaten. Vissa kan vara lite korta i tonen eller uppfattas som stressade men har ändå alltid inkluderat mig i det som gäller min kropp.

Jag tycker absolut att du ska ringa, @Dressyrtjejen_97

Inget av det som skrivits har vad jag kan se varit emot forumets regler men bara för att något är tillåtet behöver det inte vara lämpligt. När så många hackar på det sätt som görs här så skulle jag som TS bli rejält ledsen och göra att jag tappade ytterligare lite självförtroende. Vad vinner man på att försöka förminska en människa på det här sättet? Tror någon att hon kommer känna sig starkare i nästa situation eller är det bara för att förstärka sig själv man gör det?
Exakt. Det är jättesvårt att peka ut specifika inlägg men hela tråden (som många andra av TS trådar/svar på inläggen till TS i diverse trådar) osar av otrevlighet.
 
Bara för att förtydliga det jag ville få fram i mitt första inlägg:
Jag menar absolut inte att tandhygienister måste vara värsta "malkvarnarna" för att jag ska uppskatta dem. Absolut inte. Men jag vill åtminstone som patient få relevant information och (i någon liten mån iaf) känna mig delaktig i undersökningen. Vissa, speciellt av dessa "malkvarnar" har förklarat och beskrivit allting in i minsta detalj, men det är absolut ingenting jag kräver, och knappt något jag i ärlighetens namn orkar lyssna till 100% på heller. Men däremot tycker jag att det känns trevligt att man som tandhygienist ändå lägger in en liten mening här och var typ "jag såg en avvikelse på *tand X* så jag ska konsultera en kollega om saken", "Det visade sig vara en liten grop i emaljen, det är inte karies men måste ändå åtgärdas nu" och "tänk på att inte äta på 3 h efter behandlingen". Nu fick jag ju försöka gissa mig till vad hygienisten och tandläkaren sa, och jag fick också känslan av att hygienisten medvetet försökte "exkludera" mig så mycket han bara kunde. Det tycker jag faktiskt inte är trevligt. Så sent som förra året, när jag var 19.5 år, så gick det till enligt ovanstående. Den hygienisten var absolut ingen malkvarn, men la liksom ändå in en liten kommentar här och var, kanske 5-6 st under de 30 min jag var där. Det tycker jag faktiskt inte är för mycket begärt, och ingenting som det varit problem med någonsin tidigare, vilket då också kanske fick mig att reagera ännu starkare denna gång.

Och nej, det var inte tal om några språkförbistringar eller så. Både hygienisten och tandläkaren var svenskar med stockholmsk/rikssvensk dialekt.
 
Jag har aldrig blivit behandlad som TS hos någon tandläkare/hygienist i hela mitt liv, inte heller sedan jag började räknas som "vuxen". Alla är inte pratsamma men de pratar inte över huvudet på mig, de förklarar (i olika grad) vad de gör, meddelar lite lätt när det kan göra extra ont och de visar och förklarar röntgenresultaten. Vissa kan vara lite korta i tonen eller uppfattas som stressade men har ändå alltid inkluderat mig i det som gäller min kropp.

Jag tycker absolut att du ska ringa, @Dressyrtjejen_97


Exakt. Det är jättesvårt att peka ut specifika inlägg men hela tråden (som många andra av TS trådar/svar på inläggen till TS i diverse trådar) osar av otrevlighet.

Det är precis det där jag menar! Absolut att de kan vara lite extra stressade innan lunch osv. osv. Men åtminstone en snabb kommentar lite här och var har jag alltid fått utan att behöva fråga efter det.
 
Till dig och flera. Så ni tycker att det är helt normalt att man som vuxen hos tandläkaren blir behandlad som en sak och att det är helt naturligt att det mer liknar misshandel än behandling. Om man nu kan göra samma jobb på barn utan det obehag och den smärta som TS beskriver så måste det väl i logikens namn även gå att göra det på vuxna. Varför måste en bahndling ske över huvudet på patienten och med smärta hos en vuxen? Måste man då man fyller 18 helt plötsligt bli astuff och få ett skal av titan för att få röra sig i samhället?
Det beror på vad man menar med normalt. Normalt som i vanligt ja, men inte just som vuxen, det är min erfarenhet från tandläkarbesök generellt även som barn och även med mina egna barn (fast dem tog jag i handen och gick när tandläkare med personal betedde sig så illa). Menar man normalt som i okej så absolut inte! Självklart är det inte okej att bete sig illa mot någon människa men tyvärr verkar många tandläkare och dess personal leva kvar i någon märklig föreställning att det är okej att bete sig så. Det jag menar är alltså att Ts har haft tur om hen aldrig har upplevt något liknande tidigare, inte att det är okej hur hon har blivit behandlad.
 
Fast det är ju olika hur människor är, många vill inte ha någon som pratar och förklara mycket medans vissa trivs bättre med dom som pratar mer. Speciellt tandläkare tycker jag man får välja lite efter det som passar en bäst, det finns ju andra ställen och personer att välja och man får hitta någon som man trivs med helt enkelt. Trivs man inte så är det bara att byta till nästa gång och då kanske förklara redan innan hur man vill ha det. Ingen person passar alla, folk jobbar olika.

Fast det handlar inte om att ingen passar alla, det handlar om att det är ens skyldighet att ge information om vilka åtgärder/ingrepp man gör på patienten, så till vida patienten inte uttrycker önskemål att få vara ovetande. Det handlar inte om att småsnacka med patienten, bara om ren information.
 
Jag vill inte som vuxen bli behandlad som ett barn, och hade tagit rätt illa upp av att bli det.
Du tycker alltså på riktigt att det är att bli behandlad som ett barn att hygienisten säger typ tre enkla meningar till dig i stil med:
"jag såg en avvikelse på *tand X* så jag ska konsultera en kollega om saken"
"Det visade sig vara en liten grop i emaljen, det är inte karies men måste ändå åtgärdas nu"
och "tänk på att inte äta på 3 h efter behandlingen"
(alla TS egna exempel på vad hon egentligen ville ha för typ av bemötande)
:confused:
 
Hade jag blivit bemött som ts hade jag inte mått bra. Jag har dessutom tandläkarskräck, har dock som tur är alltid blivit bra bemött efter jag börjat säga det redan vid tidsbokningen.

@Dressyrtjejen_97 - om du inte känner dig nöjd med besöket ring och meddela mottagningen det. Samma sak om du känner att du inte vill behöva få samma tandhygienist igen, säg det så de kan skriva in det i journalen så finns det med till nästa gång.
 
Du tycker alltså på riktigt att det är att bli behandlad som ett barn att hygienisten säger typ tre enkla meningar till dig i stil med:
"jag såg en avvikelse på *tand X* så jag ska konsultera en kollega om saken"
"Det visade sig vara en liten grop i emaljen, det är inte karies men måste ändå åtgärdas nu"
och "tänk på att inte äta på 3 h efter behandlingen"
(alla TS egna exempel på vad hon egentligen ville ha för typ av bemötande)
:confused:

Som du ser var det inte det jag svarade på.
 
Som du ser var det inte det jag svarade på.
Nej det var någon konstig spiral som kom sig av att några tog sig rätten att anta att TS önskar bli behandlad "som ett barn" (vilket inte framgår någonstans) och sedan började det diskuteras att det är skillnad på hur barn och vuxna behandlas i vården. Du svarade på ett inlägg som ifrågasatte varför vuxna ska behandlas helt utan respekt medan barn ska respekteras.
 
Nej det var någon konstig spiral som kom sig av att några tog sig rätten att anta att TS önskar bli behandlad "som ett barn" (vilket inte framgår någonstans) och sedan började det diskuteras att det är skillnad på hur barn och vuxna behandlas i vården. Du svarade på ett inlägg som ifrågasatte varför vuxna ska behandlas helt utan respekt medan barn ska respekteras.
Öhh? Har någon sagt att vuxna skall behandlas helt utan respekt?
 
Öhh? Har någon sagt att vuxna skall behandlas helt utan respekt?
Har du läst tråden? TS beskriver ett besök där ingen informerade henne om någonting, inte ens vad de gjorde i hennes mun. Alltså med hennes kropp. Och mängder av svar i tråden säger att det är såhär det går till när man går till tandläkaren, speciellt som vuxen.
TS behandlades inte med minsta lilla respekt och detta tycker folk är acceptabelt och ett standardförfarande. Det är ju bedrövligt.

Försöker tänka mig hur samma besök skulle sett ut hos gynekologen och blir rent av illamående. Fy fan.
 
Vilket jävla pucko till person. Ska någon peta på mig eller i min mun så får dom se till att berätta vad dom håller på med, det är inte en bil som ska in till verkstaden. Förstår att du är missnöjd för det ska du vara. Jag skulle inte gå tillbaka till en sådan respektlös person.
 
Har du läst tråden? TS beskriver ett besök där ingen informerade henne om någonting, inte ens vad de gjorde i hennes mun. Alltså med hennes kropp. Och mängder av svar i tråden säger att det är såhär det går till när man går till tandläkaren, speciellt som vuxen.
TS behandlades inte med minsta lilla respekt och detta tycker folk är acceptabelt och ett standardförfarande. Det är ju bedrövligt.

Försöker tänka mig hur samma besök skulle sett ut hos gynekologen och blir rent av illamående. Fy fan.

För mig hade det helt klart känts som ett övergrepp om en person tryckt ned mig i en stol med armbåge, stoppat in händerna i min mun och petat hårdare och hårdare med ett vasst verktyg trots att jag visat att det gör ont. Många är rädda för att gå till tandläkaren och det tycker jag att tändläkare skall ta hänsyn till.

Det borde ingå i utbildningen att man frågar hur sin patient vill ha det om man är osäker på om personen vill att man förklarar eller ej. Min tandläkare frågar alltid hur jag vill ha det och litar på mig när jag visar att det är obehagligt och gör ont.
 
För mig hade det helt klart känts som ett övergrepp om en person tryckt ned mig i en stol och petat hårdare och hårdare trots att jag visat att det gör ont. Många är rädda för att gå till tandläkaren och det tycker jag att tändläkare skall ta hänsyn till.

Det borde ingå i utbildningen att man frågar hur sin patient vill ha det om man är osäker på om personen vill att man förklarar eller ej. Min tandläkare frågar alltid hur jag vill ha det och litar på mig när jag visar att det är obehagligt och gör ont.

Nu var nedtryckandet och petandet (lyckligvis!) inte samma situation iaf. Men tänkte också bara rent allmänt på vad en mer osäker person hade känt. :crazy: :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 012
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 937
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp