Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Dressyrtjejen_97 o ev andra. När jag var ung student så gick jag på Käftis, tandläkarstudenter som gjorde allt "by the book" under handledning, billigt o bra, väldigt tryggt. Då låg det på Eastmaninstitutet vid Vasaparken.

Haha, Eastman där gick jag när jag hade tandställning *nostalgi* :D
Lät möjligen som ett alternativ, men annars är det första gången i min 20 åriga historia som jag blivit tveksamt bemött på min F.Tandvård, så jag är absolut öppen för att ge dem minst en chans till - särskilt om jag får en annan hygienist.
 
Förövrigt blir jag mycket beklämd över hur många riktiga j-vla idioter till tandläkare/hygienister det måste finnas i det här landet, baserat att så många verkar tycka att den behandlingen jag fick var helt normal. Stackars, stackars er som aldrig har träffat en vettig tandläkare/hygienister, jag lider verkligen genuint med er.
Men jisses, du behöver inte lida med folk. Jag läste din post och tyckte inte alls att det lät farligt. Det låter mest som att han var stressad, det var allt. Hade jag haft följdfrågor som jag inte kom mig för att ställa på plats hade jag ringt och frågat helt enkelt. Inte optimalt men verkligen inte hela världen, för mig, och ingenting som hade genererat Bukes näst längsta post.

Du behöver inte tycka synd om mig för det. Uppriktigt sagt så låter det ovanstående som jag citerat bara raljant och nedlåtande. Thanks but no thanks liksom.
 
För mig är det helt normalt att tandläkaren/hygienisten visar mig om det dykt upp någonting på röntgen till exempel, och påpekar om det hittas någon avvikelse. Precis som jag fick ta del av röntgenbilderna på bruten arm eller läkaren förklarar varför jag får utskrivet ett visst läkemedel.
Det gör det ju också lättare för patienten att ställa Relevanta frågor om det är något man undrar över istället för bara generellt "Um, vad gör du?"
Samt, som redan påpekats är det rätt svårt att kommunicera när man är hos just tandläkaren.

Småprat a'la frisörsalong vill jag verkligen inte ha, men jag vill inte bli utesluten från min egen behandling heller.
 
Vi vet ju inte det öht men det är den tolkning jag gör.
För min del avskyr jag duttande och daltande. Gör det man ska och sen är det bra. Massa frågor om hur det känns gör mig endast irriterad.
Så nog kan samma beteende uppfattas olika av olika människor.

För övrigt så förutsätter jag att vuxna människor har mål i mun på ett sätt som jag inte begär att barn har.

Men det handlar ju inte om något duttande och daltande. Det handlar om ett otrevligt och enligt mig ett fruktansvärt nonchalant beteende som TS utsattes för. Och ett sånt beteende ska ingen behöva vara med om, oavsett om det är ett barn eller en vuxen.
Det sista fattar jag inte alls vad du menar med. Mål i mun (vadå mål?), eller du kanske menade hål i mun?
 
Exakt så. Jag förväntar mig den undersökning jag är där för, undrar jag något frågar jag, vill jag något ber jag om det.

Småprat, daltande, "känns det här bra?" blir bara en irriterande förlängning för mig. Gör vad du ska (det jag är där för) och släpp iväg mig. Vill jag konversera väljer jag partners jag inte behöver betala för besväret...

Men TS har väl inte sagt att hon vill småprata?
 
Hon har ju uppfattat informationen + att hon skulle komma tbx för att åtgärda problemet. TS har väl mål i mun o kunde frågat om hon ansåg informationen bristfällig. TS är 20 år o behöver knappast ha med sig mamma till tandläkaren.

Aha, du skriver också "mål i mun", då antar jag att det ska vara mål och inte hål...
Som sagt. Hade TS varit bekväm med att prata så hade hon nog redan gjort det. Det är inte lätt för alla att fråga och prata när en är i en jobbig situation. Och det handlar ju inte om att ha med sig mamma (jag är 28 och har ofta med min mamma...). Det handlar om att bli bemött med respekt.
 
Jag blir provocerad av TS hjälplöshet, men man kanske blir sådan när man växt upp med extremt överbeskyddande föräldrar som inte tillåter en att bli vuxen o klippa navelsträngen.

Men herregud! Att vara obekväm i vissa situationer behöver ju inte alls ha något att göra med att ha överbeskyddande föräldrar och att de inte har klippt navelsträngen. Nu vet inte jag om du och TS känner varandra (tror dock inte att ni gör det, men är ju inte säker), men varför antar du att TS har vuxit upp med överbeskyddande föräldrar? Och om TS nu har gjort det, vad spelar det för roll?

Hjälplös, ja, blir du provocerad av alla personer som är/känner sig hjälplösa? Eller gäller det bara TS?
 
Ni som inte vågar fråga nåt ni undrar ? Hur funkar livet i övrigt? Törs ni fråga efter en viss vara i mataffär ex? Fråga om vägen ? Jag tänker att är man hos tandläkare,hovslagare,läkare osv är det just meningen att man ska fråga det man undrar ?

För egen del så har jag enormt svårt att fråga och prata i situationer där jag är obekväm. Jag blir som stum och apatisk när jag inte känner mig trygg. Men ja, jag vågar fråga efter en specifik vara i affären och jag vågar fråga folk om vägen (har dock tränat på det, förr vågade jag INTE!). Alla har inte lätt för att prata, likväl som många inte har det problemet alls. Det är så otroligt individuellt. Hos läkare/tandläkare/sjukvården så upplever jag dessutom ofta att jag inte blir lyssnad på. Att få en klapp på axeln och "men lilla gumman..." är något jag varit med om i hela mitt liv oavsett ålder. Det hände senast för ett år sen att en (manlig mansgris) läkare just precis sa "lilla gumman" när jag satt med tårarna sprutandes ur ögonen för att han inte lyssnade på mig. Ibland klarar jag av att stå upp för mig själv, fråga och ifrågasätta. Ibland inte. Så det är som sagt väldigt individuellt.
 
Skulle verkligen vilja ta fasta på det. Absolut om det är något jag inte riktigt hör/uppfattar eller så, då säger jag bara "ursäkta, kan du förtydliga/säga det där igen?" och det är ingenting mer med det. Men någonstans anser jag faktiskt att jag inte ska behöva fråga efter relevant information hos en tandläkare/hygienist - jag anser mig ha rätt att få den utan konstigheter. Därtill känner jag mig faktiskt utelämnad i situationen, även om jag absolut inte har någon form av tandvårdsrädsla eller så (än iaf...), vilket också försvårar det lite, för mig iaf. Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att behöva "ställa hygienisten mot väggen" för att få ut relevant information, när jag är i en redan obekväm situation.
Förövrigt blir jag mycket beklämd över hur många riktiga j-vla idioter till tandläkare/hygienister det måste finnas i det här landet, baserat att så många verkar tycka att den behandlingen jag fick var helt normal. Stackars, stackars er som aldrig har träffat en vettig tandläkare/hygienister, jag lider verkligen genuint med er.
Eller så var det inte så illa egentligen, som du upplevde det? Kanske var det mest kontrasten mot en mer "barnvänlig" behandlingsmetod som blev plötsligt påtaglig?
 
Men det handlar ju inte om något duttande och daltande. Det handlar om ett otrevligt och enligt mig ett fruktansvärt nonchalant beteende som TS utsattes för. Och ett sånt beteende ska ingen behöva vara med om, oavsett om det är ett barn eller en vuxen.
Det sista fattar jag inte alls vad du menar med. Mål i mun (vadå mål?), eller du kanske menade hål i mun?

Du tycker kanske inte att det är duttande och daltande. Jag kanske tycker det. Tandhygienisten kanske tycker det. Majoriteten av patienterna kanske tycker det. Oavsett så måste man ju kunna säga till att man önskar en annan form av hantering.

Och ja, mål i mun är ett ganska känt uttryck.
 
Halvt OT, men satt och läste tråden från första till (hittills) sista inlägg nu. Inser att detta kan vara en av de absolut mest obehagliga trådarna jag läst på Buke, någonsin. :crazy:
Obehagligt främst för att så många verkar vara helt införstådda med att få (verbalt) slåss för information som man (i mitt tycke) har rätt till som patient.
 
Du tycker kanske inte att det är duttande och daltande. Jag kanske tycker det. Tandhygienisten kanske tycker det. Majoriteten av patienterna kanske tycker det. Oavsett så måste man ju kunna säga till att man önskar en annan form av hantering.

Och ja, mål i mun är ett ganska känt uttryck.

Du ser, alla tycker olika och alla är olika. Många här i tråden verkar inte förstå det.
Om folk tycker att ett trevligt och rakt, medmänskligt bemötande är duttande och dantande så blir jag på riktigt rädd. Jag hoppas dock inte att det är något som majoriteten av våra medmänniskor tycker.
 
Halvt OT, men satt och läste tråden från första till (hittills) sista inlägg nu. Inser att detta kan vara en av de absolut mest obehagliga trådarna jag läst på Buke, någonsin. :crazy:
Obehagligt främst för att så många verkar vara helt införstådda med att få (verbalt) slåss för information som man (i mitt tycke) har rätt till som patient.
Då har vi inte läst samma tråd, jag hittar inga inlägg som påstår att man måste slåss för information.
 
Halvt OT, men satt och läste tråden från första till (hittills) sista inlägg nu. Inser att detta kan vara en av de absolut mest obehagliga trådarna jag läst på Buke, någonsin. :crazy:
Obehagligt främst för att så många verkar vara helt införstådda med att få (verbalt) slåss för information som man (i mitt tycke) har rätt till som patient.

Håller med. Fruktansvärt skrämmande! Att inte känna igen sig och att inte dela uppfattning är ju en sak. Men att på riktigt inte förstå och acceptera att alla inte upplever samma situation liknande är skrämmande.
 
Håller med. Fruktansvärt skrämmande! Att inte känna igen sig och att inte dela uppfattning är ju en sak. Men att på riktigt inte förstå och acceptera att alla inte upplever samma situation liknande är skrämmande.

Nej, precis! Hade det varit liksom inlägg i stil med "Jag förstår din upplevelse helt och hållet, och tycker utifrån din kontext inte att det ska vara så, men jag tycker si och så om det här" hade jag inte alls brytt mig, det är ju trots allt ett diskussionforumet. Men just den här totala oförståelsen inför min situation känns faktiskt rent obehaglig bitvis.
 
Halvt OT, men satt och läste tråden från första till (hittills) sista inlägg nu. Inser att detta kan vara en av de absolut mest obehagliga trådarna jag läst på Buke, någonsin. :crazy:
Obehagligt främst för att så många verkar vara helt införstådda med att få (verbalt) slåss för information som man (i mitt tycke) har rätt till som patient.
Men vad du överdriver. En av de mest obehagliga trådar du läst? Då kan du ju inte ha läst många.
 
Halvt OT, men satt och läste tråden från första till (hittills) sista inlägg nu. Inser att detta kan vara en av de absolut mest obehagliga trådarna jag läst på Buke, någonsin. :crazy:
Obehagligt främst för att så många verkar vara helt införstådda med att få (verbalt) slåss för information som man (i mitt tycke) har rätt till som patient.

Men herrejesus vad du överdriver! Det finns liksom trådar om incest, våldtäkt, etc etc på det här forumet. Skärp dig.
 
Du ser, alla tycker olika och alla är olika. Många här i tråden verkar inte förstå det.
Om folk tycker att ett trevligt och rakt, medmänskligt bemötande är duttande och dantande så blir jag på riktigt rädd. Jag hoppas dock inte att det är något som majoriteten av våra medmänniskor tycker.

Om @Dressyrtjejen_97 hade frågat något i stil med "Hur såg det ut? Något särskilt jag behöver tänka på?" så hade tandhygienisten troligen svarat på frågan. Det känns rimligare än att skriva ett lååångt inlägg. (Troligen hade det gått snabbare att fråga tandhygienisten direkt istället för att älta det.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 885
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 809
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp