Grattis

Här kommer ett lååååångt svar från en som var gravid med tvillingar för ett år sedan!
Mina tjejer är nu åtta månader, det är fullt ös men väldigt kul. Det skiljer nästan exakt två år mellan dem och deras storasyster.
Hade också en lätt graviditet för att vara med tvillingar och de kom (tillslut) i vecka 38+5. Sista veckorna var sjukt tuffa, var så extremt tung och otymplig. Trappade ner arbetet under graviditeten och innan jag blev heltidssjukskriven (vecka 35-36?) arbetade jag bara 25% hemifrån, men det hjälpte mig att må bra psykiskt.
Förlossningen gick bra sett till att jag fick föda vaginalt vilket jag ville samt att jag och barnen mådde bra under hela förloppet. Det var dock en del struligheter då min kropp inte ville samarbeta
Tyvärr fick jag ont i ryggen direkt efter förlossningen vilket har visat sig vara dubbla diskbråck. Blir sakta men säkert bättre men är långt ifrån bra. Inte förlossningens fel utan den tunga graviditetens fel.
Att vara tvillingföräldrar är dock väldigt kul! Såklart slitigt men så tacksam att vi fick den äran

Angående föräldradagar har vi gjort lika som med äldsta dottern, vi var hemma tillsammans första tre månaderna och sedan har vi båda börjat jobba deltid med gemensamma lediga fredagar. Kan verkligen rekommendera det!
Har helammat fram till sex månader men de har fått ersättning när jag varit iväg på ärenden/ arbetat och det har fungerat bra. Däremot stor skillnad på första dygnen när mjölkproduktionen satte igång jämfört med ett barn, fy vilken mjölkstas jag hade
Våra kids sov tillsammans första sex veckorna, sedan blev de bara störda av varandra. Sedan dess har de sovit i varsitt babynest/ spjälsäng vilket fungerar bra.
Största skillnaden mot första barnet är att vi snabbt hade rutiner. Men så hade det säkert varit oavsett om vi hade fått en eller två när man har ett äldre barn. Våra har vi synkat från dag ett vilket inte har varit några problem för vår del.
Vagn: Emmaljunga nxt twin (flatsittdelar) med ståbrädan buggy board + till storasyster. Outstanding när man har tre kids

kan gå obehindrat bakom ståbrädan.