Tvillingar

Ja alltså inte heller när man får ett barn så finns det ju några dubbeldagar som är specifika dagar. Utan det som menas är möjligheten att i högst 30 dagar under första året ta ut FP samtidigt för samma barn. Och har man fler barn i olika ålder kan man ju alltid vara hemma samtidigt med FP på varsitt barn.

När det gäller flerbarnsfödslar skulle det ju däremot kunna finnas en specifik extrapott med ytterligare "dubbeldagar" som bara kunde användas av förälder 2 när den är hemma samtidigt som förälder 1, och som annars brinner inne. Något i den stilen iaf.
Ja jag tänker också så, det hade ju varit guld att kunna vara hemma några månader tillsammans om man får två, kan tänka mig att det är rätt svettigt!
 
Ja jag tänker också så, det hade ju varit guld att kunna vara hemma några månader tillsammans om man får två, kan tänka mig att det är rätt svettigt!
Ja, det är mitt ständiga tips till de som väntar tvillingar, det bästa rådet jag själv fick som gravid. Vi var hemma gemensamt de första 5 månaderna, det var verkligen till stor hjälp.
 
Jag läste i en tvillinggrupp ett förslag som jag tyckte var ganska bra, att man i alla fall får 50% extra men att ett visst antal dagar ska brinna inne om man inte tar ut det innan 1,5-2 års ålder typ. Just för att inte kunna vara hemma på heltid i evighet! (Även om jag skulle önska vara hemma i en evighet 😅)
 
@Energi jag förstår chocken!
Ska försöka svara kortfattat 😅

Vi har lite mindre än 2 år mellan första barnet och tvillingarna (nu är de 4 respektive 2 år).

Förlossning: Var som dig och ville verkligen inte ha kejsarsnitt, hade turen att det inte behövdes.
Amning/ arbete: gick bra att amma, men en annan typ av amning en när man har ett barn. Inget snuttande utan mat - klart. Ammade 90% av tiden en och en för att få egentid med varje barn (de var väldigt lättsynkade så det gick bra). Introducerade napp direkt men med ena tog det lång tid innan hon ville ha den.
Började arbeta deltid som med första barnet vid 3 månader. Skillnad med tvillingar: ingen utpumpad bröstmjölk utan ersättning om jag inte fanns tillgänglig. Helammade minus någon flaska under mina jobbdagar fram till de var 10 månader.

Bil: Ford galaxy (3 barn i bakåtvända stolar på rad+ 2 hundar)
Vagn: bilvagn Babyjogger city tour, dagligvagn emmaljunga nxt twin, cykel/ terrängvagn Thule

För oss var tuffaste tiden när de började gå vid 10 mån ålder fram till 1,5 år. Nu är det redan SÅ mycket enklare 🙏
 
Vi har inte använt babybrezza och inte sett någon användning för det heller, i och med att jag så gott som helammat båda. MEN jag ser att de är väldigt poppis i tvillinggrupperna överlag och man ska göra det så enkelt som möjligt för sig, så det man ser behov av ska man skaffa, för att få en smidig vardag (om ekonomin finns förstås).
Hur har det gått att helamma två bebisar? Alltså jag har ju helammat båda barnen men jag gjorde ju fasen inte annat än satt och ammade dygnet runt.

Dubbelammade du? Jag vet inte hur man ska få till det, har liksom behövt hålla både bröst och bebis så båda händerna har varit upptagna..
 
@Energi jag förstår chocken!
Ska försöka svara kortfattat 😅

Vi har lite mindre än 2 år mellan första barnet och tvillingarna (nu är de 4 respektive 2 år).

Förlossning: Var som dig och ville verkligen inte ha kejsarsnitt, hade turen att det inte behövdes.
Amning/ arbete: gick bra att amma, men en annan typ av amning en när man har ett barn. Inget snuttande utan mat - klart. Ammade 90% av tiden en och en för att få egentid med varje barn (de var väldigt lättsynkade så det gick bra). Introducerade napp direkt men med ena tog det lång tid innan hon ville ha den.
Började arbeta deltid som med första barnet vid 3 månader. Skillnad med tvillingar: ingen utpumpad bröstmjölk utan ersättning om jag inte fanns tillgänglig. Helammade minus någon flaska under mina jobbdagar fram till de var 10 månader.

Bil: Ford galaxy (3 barn i bakåtvända stolar på rad+ 2 hundar)
Vagn: bilvagn Babyjogger city tour, dagligvagn emmaljunga nxt twin, cykel/ terrängvagn Thule

För oss var tuffaste tiden när de började gå vid 10 mån ålder fram till 1,5 år. Nu är det redan SÅ mycket enklare 🙏
Hur snabbt gick förlossningen? Hur lång tid tar det liksom mellan barnen på ett ungefär?
 
Jag har tvillingar, dock inga fler barn så det är såklart skillnad, men jag bidrar gärna med det jag kan! Vi har vänner som hade en fyraåring sen innan när de fick tvillingar och det har gått superbra mellan dem.

Jag födde vaginalt, det gör man så länge tvilling 1 ligger med huvudet nedåt (och det inte finns andra orsaker till att inte göra det såklart). Sen brukar man bli sjukskriven i slutet av graviditeten pga risk för för tidig födsel annars men det kan ju bero på hur ens arbete/studier fungerar. Jag blev sjukskriven från v 28 pga så långa restider och ett psykiskt påfrestande arbete.

När det gäller vagn rekommenderar jag alltid Emmaljunga double viking 735 men den går inte att köpa ny längre och kanske börjar bli svår att få tag på begagnad också nu. Vi köpte vår begagnad för 6500 och den har varit toppen, går in i alla dörröppningar och har sittdelar som jag upplever funkar längre än bugaboos. Många är ju nöjda med bugaboo dock, det som man kan ha med sig är att titta på hur breda vagnarna är för vissa kommer man definitivt inte in genom dörrar med.
Ah, men om tvilling 1 ligger i säte är det uteslutet ned vaginal förlossning?
Hur var din förlossning, hur lång tid tog det osv?
 
Ah, men om tvilling 1 ligger i säte är det uteslutet ned vaginal förlossning?
Hur var din förlossning, hur lång tid tog det osv?
Det var så jag förstod det, men sen hör man ju om folk som föder i säte så jag vet inte om det är helt uteslutet om man själv vill ge sig på det.

Jag blev igångsatt i v 37+6, i min region (västra Götaland) blir man alltid det med tvillingar, delar de hinnsäck är det i 37+0.
De tog hål på hinnorna vid typ lunchtid på lördagen och de är födda kl 8.52 och 10.10 morgonen därpå. Det jag tyckte var skönt var att det alltid var en barnmorska inne i rummet och när det väl var dags var det massor med personal där, två läkare, två barnmorskor, två ”barnpersonal” som jag aldrig fattade vad det var. Det kändes väldigt tryggt hela vägen.
Jag tycker att jag hade en bra förlossning men det var ju inte särskilt kul att det är så lång tid mellan dem 😅. De stängde av det värkstimulerande droppet när ettan kommit och sen dröjde det innan värkarna kom igång igen så det var verkligen som en till förlossning igen bara.
 
Hur snabbt gick förlossningen? Hur lång tid tar det liksom mellan barnen på ett ungefär?
Min kropp är inte gjord för att föda barn snabbt är det kortfattade svaret på den frågan 😂

Blev igångsatt. Som med första barnet blev det ett segt förlopp pga värksvaghet, livmodern är så extremt uttänjd (mina kom i 38+4) vilket späder på värksvagheten. Det absolut vanligaste är att 2:an kommer inom 5-30 minuter, innan förlossningen hade jag fått till mig att inom 1 timme ska den andra vara ute innan det blir kejsarsnitt.

Min 2:a var verkligen ”tricky third” och trivdes alldeles utmärkt i min mage, så efter mycket om och men (och hot om kejsarsnitt) kom hon drygt 3 timmar efter syrran 🫠
 
Hur har det gått att helamma två bebisar? Alltså jag har ju helammat båda barnen men jag gjorde ju fasen inte annat än satt och ammade dygnet runt.

Dubbelammade du? Jag vet inte hur man ska få till det, har liksom behövt hålla både bröst och bebis så båda händerna har varit upptagna..

Så här gick det att dubbelamma! 😅 skämtåsido ;)

Jag dubbelammade ibland, dock aldrig på natten i princip om det inte var ”kris”. Tyckte dock oftast att det var enklare att amma en i taget.

Det tog runt två månader innan brösten fattade att det var två bebisar, så i början var det lite mera ersättning. Men när det väl kom igång hade jag kunnat amma en tredje också 🙈 Hade så sjukt mkt mjölk, precis överallt! Det var mycket amning och man får nog fundera på vad som passar sim familj. Vi ville försöka, mycket för att sambon kunde vara hemma och ta hand om storebror och hem. Hade han behövt återgå till arbete tidigt hade vi nog fått tänka annorlunda. Det viktigaste är att barnen får mat och växer!

Finns olika amningskuddar för dubbelamning, finns ofta att köpa beg. Jag tog dock vanliga kuddar, vilket dock är lite mera pyssel men gick bra!
 

Bifogade filer

  • IMG_5573.png
    IMG_5573.png
    163,3 KB · Visningar: 186
Jaha hörrni, idag var jag på ännu ett ultraljud som visade sig vara en i raden av mååååånga framöver, det är nämligen enäggstvillingar som ska ses över typ varannan vecka senare i graviditeten. Pust och än mer chock!
 
Jaha hörrni, idag var jag på ännu ett ultraljud som visade sig vara en i raden av mååååånga framöver, det är nämligen enäggstvillingar som ska ses över typ varannan vecka senare i graviditeten. Pust och än mer chock!
Förstår att det är en chock! Men jag tänker ändå vad ”uppvaktad” man blir och vilken koll de har. Mina är tvåäggstvillingar så fick bara tre extra UL, men kände mig väldigt trygg i att bli extra kollad så pass många gånger ändå!
 
Förstår att det är en chock! Men jag tänker ändå vad ”uppvaktad” man blir och vilken koll de har. Mina är tvåäggstvillingar så fick bara tre extra UL, men kände mig väldigt trygg i att bli extra kollad så pass många gånger ändå!
Men eller hur, vad jag förstår så är det ultraljud varannan vecka från vecka 16 och så även varannan vecka hos mvc.
Den medicinska biten känns helt trygg, förutom kanske förlossningen då, men det antar jag att jag kommer få extremt mycket stöd i också. Älskar mödravården!

Däremot är jag livrädd för hur livet blir när de väl kommer ut!
 
Men eller hur, vad jag förstår så är det ultraljud varannan vecka från vecka 16 och så även varannan vecka hos mvc.
Den medicinska biten känns helt trygg, förutom kanske förlossningen då, men det antar jag att jag kommer få extremt mycket stöd i också. Älskar mödravården!

Däremot är jag livrädd för hur livet blir när de väl kommer ut!
Ingen förlossning är ju den andra lik, men min var toppen! Mkt bättre än med enlingen, men det är ju inget man vet i förväg!

Livet med tvillingar är annorlunda, tror inte någon som inte har tvillingar kan riktigt förstå. Både mamma och svärmor upplever att det inte bara tar dubbelt så mkt tid, utan nästan tre gånger så mycket tid. Samtidigt att se deras tidiga samspel och deras glädje av varandra är underbart! Dock är de redan osams en del trots att de inte ens fyllt ett 🙈 Man får hitta lösningar, försöka be om hjälp med tex matlådor och sänka ambitionerna! Försök vara hemma tillsammans så länge ni kan, ni kan ta dagar för varsin tvilling, finns lixom inga ”dubbeldagar”. Det tar tid och är stundtals lite stressigt, men man (eller vi i alla fall) löser det också! Det tog ett tag innan jag kom in i rollen och kände mig trygg att åka iväg själv med barn. Dock åker jag inte till stranden själv tex men kan åka till affären eller mina föräldrar!
 
Jaha hörrni, idag var jag på ännu ett ultraljud som visade sig vara en i raden av mååååånga framöver, det är nämligen enäggstvillingar som ska ses över typ varannan vecka senare i graviditeten. Pust och än mer chock!
Mina är också enäggs.
De delade inte fostersäckar utan hade varsin boning. Däremot blev det nog lite transfusion på slutet iom att den ena hade mer blodvolym och ffa mer röda blodkroppar. Den andra var rätt blek men behövde inte fyllas på.

Jag vet att min situation var extrem iom ensam hela tiden. Jag hittade lösningar och rutiner på allt.
 
Men eller hur, vad jag förstår så är det ultraljud varannan vecka från vecka 16 och så även varannan vecka hos mvc.
Den medicinska biten känns helt trygg, förutom kanske förlossningen då, men det antar jag att jag kommer få extremt mycket stöd i också. Älskar mödravården!

Däremot är jag livrädd för hur livet blir när de väl kommer ut!
Ja gud, mina hade varsin fostersäck och moderkaka osv så jag behövde inte gå lika många gånger men gick ändå varannan vecka på slutet, det var typ ett heltidsjobb med alla tider ett tag 😅. Men som du säger känner man ju sig också väldigt trygg med att de har koll på både dem och mig så det var skönt.
Som @Fille skrev känns det ofta som att bara andra tvillingföräldrar förstår en så mitt tips är att söka upp nån grupp på Facebook för tvillingar som väntas 2024 eller när de nu beräknas. Jag har haft väldigt mycket stöd från en kompis som fick tvillingar året innan oss, det har varit guld värt!
 
Ska lägga till också att det ju finns många fördelar med tvillingar, jag behöver nästan aldrig vara med och leka, de avgudar varandra och har en sån trygghet i varandra att det liksom aldrig varit problem med lämningar på förskolan. Det är också helt fantastiskt att se deras samspel, de har alltid förstått varandra även innan de kunde prata och är så samstämmiga i hur de leker och utvecklas. När en lär sig ett nytt ord upprepar den andra det på en sekund, de började gå på samma dag och dessutom underlättar det ju mycket att de har samma intressen så det är enkelt med aktiviteter.
 
Har inte tvillingar men däremot erfarenhet av både Bugaboo Donkey och Dubbel viking. De är bra på olika sätt! Emmaljungas är mer rejäl. Bugaboo är en rätt plastig känsla i jämförelse. Sittdelarna på dubbel viking är större och räcker längre. Jag skulle dock gissa att med tvillingar så är behovet av en duo-dubbelvagn med sittdelar som räcker länge mindre än om man har olika åldrar på barnen. När barnen är ca 2 lär man ändå byta till en enklare och smidigare framåtvänd vagn (typ Babyjogger double GT), och tills dess får barnen plats utan problem. Om man däremot har ett yngre och ett äldre barn blir behovet av stor sittdel på duovagnen för det äldre barnet större. Men oavsett så gillar jag Emmaljungas sittdelar bättre! De har fällbart fotstöd också till skillnad från Donkeyn.

Bugaboo Donkeys stora fördel är att att den är så otroligt mycket mer lättkörd. Donkey rullar superbra, styrs enkelt med en hand även med två barn i vagnen och vänder på en femöring. Dubbel viking är som att köra lastpråm i jämförelse.

Donkeyn blir också betydligt mindre ihopfälld tex i bilen eftersom chassit går att trycka ihop till en enkelvagn.
Håller med, hade valt Emmaljungan om jag bor långt ute på landet och inte behöver ha med den i bilen. Annars hade jag helt klart valt Donkeyn, SÅ smidig ihopfälld, och otroligt lättkörd. @Energi
 
Ingen förlossning är ju den andra lik, men min var toppen! Mkt bättre än med enlingen, men det är ju inget man vet i förväg!

Livet med tvillingar är annorlunda, tror inte någon som inte har tvillingar kan riktigt förstå. Både mamma och svärmor upplever att det inte bara tar dubbelt så mkt tid, utan nästan tre gånger så mycket tid. Samtidigt att se deras tidiga samspel och deras glädje av varandra är underbart! Dock är de redan osams en del trots att de inte ens fyllt ett 🙈 Man får hitta lösningar, försöka be om hjälp med tex matlådor och sänka ambitionerna! Försök vara hemma tillsammans så länge ni kan, ni kan ta dagar för varsin tvilling, finns lixom inga ”dubbeldagar”. Det tar tid och är stundtals lite stressigt, men man (eller vi i alla fall) löser det också! Det tog ett tag innan jag kom in i rollen och kände mig trygg att åka iväg själv med barn. Dock åker jag inte till stranden själv tex men kan åka till affären eller mina föräldrar!

Aaaahhahaha säg inte att dom blir osams så fort! Jag får redan psykbryt här hemma av alla syskonbråk!

Planen är att vara hemma tillsammans i typ 8 månader och sen börjar jag plugga igen. Men vi får väl ta det lite som det kommer tänker jag, tror jag ändå är väldigt naiv och kommer behöva ändra mig massor längs resans gång.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 307
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 022
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 045
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp