Tycker inte om mina ponnyer lika mycket

Tack alla för era svar :heart
Kan börja med att säga det att det är ABSOLUT INTE att jag är tvingad att ha två ponnyer eller nåt sånt! Utan tvärtom så har det tagit mycket ansträgning och tjat haha för att äntligen få en till :) Och som vi hoppas att jag kan uppnå mina mål om lag-sm och kanske individuellt sm med! :bump: Och jag tycker om han också men inte LIKA mycket och inte på samma sätt.
Men jag har tänkt på det ni har skrivit att man kanske inte tycker om båda på samma sätt men att det kan vara bra ändå och att de är nöjda om man tar hand om dem bra och så. Så jag har nog kommit fram till att den nya ponnyn nog inte är ledsen eller mår dåligt iallafall och jag försöker ju även greja med han och göra roliga saker!
Och jag rider båda för tränare varje vecka, men det med att det inte känns lika tryggt med han tror jag även är för vi gick omkull i våras och efter det blev jag rädd ett tag. Det har typ gått över nu men ändå lite mer osäker med han liksom. Men har pratat med min tränare om det och vi ska bara ta det lugnt i år och inte stressa upp i klasserna utan kanske bara rida LB eller kanske LA typ till hösten. Men vi hinner liksom rida högre klasser sen så ska jag bara ta det lugnt och lära känna han och ha kul i år :) För han kommer ju inte tappa sin kappacitet bara för vi väntar lite!
Sen också så först var planen den andra ponnyn som jag har haft länge skulle säljas i sommar. Men nu eftersom det inte har varit några tävlingar och sånt pga allt som är så ska vi ha henne kvar iallafall till hösten så vi hinner starta någon fälttävlan śom är målet innan vi säljer henne. Så då också kommer jag ju ha två ponnyer lite längre än vi tänkte men tror ändå det blir bra så jag hinner kanske börja tycka om den nya ännu mer och så! Så jag tror ändå att det blir bra och som nån skrev att jag kanske gör det till ett problem för ponnyerna fast det inte är det, de är nog kanske egentligen lika glada som får gå och äta gräs hela dagen tillsammans och får ridas nästan varje dag och så, då kanske de inte egentligen bryr sig om den ena får en större morot eller ifall bara den ena får rida och bada eller sånt :p
 
Tack alla för era svar :heart
Kan börja med att säga det att det är ABSOLUT INTE att jag är tvingad att ha två ponnyer eller nåt sånt! Utan tvärtom så har det tagit mycket ansträgning och tjat haha för att äntligen få en till :) Och som vi hoppas att jag kan uppnå mina mål om lag-sm och kanske individuellt sm med! :bump: Och jag tycker om han också men inte LIKA mycket och inte på samma sätt.
Men jag har tänkt på det ni har skrivit att man kanske inte tycker om båda på samma sätt men att det kan vara bra ändå och att de är nöjda om man tar hand om dem bra och så. Så jag har nog kommit fram till att den nya ponnyn nog inte är ledsen eller mår dåligt iallafall och jag försöker ju även greja med han och göra roliga saker!
Och jag rider båda för tränare varje vecka, men det med att det inte känns lika tryggt med han tror jag även är för vi gick omkull i våras och efter det blev jag rädd ett tag. Det har typ gått över nu men ändå lite mer osäker med han liksom. Men har pratat med min tränare om det och vi ska bara ta det lugnt i år och inte stressa upp i klasserna utan kanske bara rida LB eller kanske LA typ till hösten. Men vi hinner liksom rida högre klasser sen så ska jag bara ta det lugnt och lära känna han och ha kul i år :) För han kommer ju inte tappa sin kappacitet bara för vi väntar lite!
Sen också så först var planen den andra ponnyn som jag har haft länge skulle säljas i sommar. Men nu eftersom det inte har varit några tävlingar och sånt pga allt som är så ska vi ha henne kvar iallafall till hösten så vi hinner starta någon fälttävlan śom är målet innan vi säljer henne. Så då också kommer jag ju ha två ponnyer lite längre än vi tänkte men tror ändå det blir bra så jag hinner kanske börja tycka om den nya ännu mer och så! Så jag tror ändå att det blir bra och som nån skrev att jag kanske gör det till ett problem för ponnyerna fast det inte är det, de är nog kanske egentligen lika glada som får gå och äta gräs hela dagen tillsammans och får ridas nästan varje dag och så, då kanske de inte egentligen bryr sig om den ena får en större morot eller ifall bara den ena får rida och bada eller sånt :p
Allt är ju alltid enklare med något man är van vid, allting sitter i ryggmärgen och man slipper tänka efter. Man nästan vet exakt vad som kommer att hända i olika situationer och det känns tryggt och enkelt och bra. Med nytt blir det lite trassligare, man behöver använda hjärnan och tänka efter och glömmer någon sak och måste gå tillbaka och autopiloten rider så som gamla ponnyn vill bli riden medan hjärnan måste in med den nya ponnyn. Tycker det känns nästan självklart att det tar ett tag innan den nya också kryper in i autopiloten och man slutar behöva tänka efter och krångla.
 
Jag utgår inte ifrån någonting alls.
Jag läste in detta pga ts skriver att varje gång hon ska ut och rida med någon eller göra något roligt vill hon bara rida favorithästen.
Det ska vara roligt att ha djur.
Men det är inget att tjafsa om svaret är att nej man behöver inte tycka om alla lika mycket.
Det lär ju handla om en situation där i valet mellan roligtvant och roligtovant eller fantastiskt och kul eller perfekt och spännande eller dylikt så vinner roligtvant, roligt och perfekt varje gång situationen i sig blir lite krångligare som i "åka iväg", för det kan ju vara en sak mindre att tänka på att i alla fall allt kring ponnyn går på autopiloten.

På dig låter det snarare som att du tänker att valet är mellan roligt och tråkigt, fantastiskt och läskigt eller kul och plikt. Men tycker inte det låter så i ts texter.
 
Det lär ju handla om en situation där i valet mellan roligtvant och roligtovant eller roligt och kul eller perfekt och spännande eller dylikt så vinner roligtvant, roligt och perfekt varje gång situationen i sig blir lite krångligare som i "åka iväg", för det kan ju vara en sak mindre att tänka på att i alla fall allt kring ponnyn går på autopiloten.

På dig låter det snarare som att du tänker att valet är mellan roligt och tråkigt, fantastiskt och läskigt eller kul och plikt. Men tycker inte det låter så i ts texter.
Kommer faktiskt inte ihåg 🤗
 
Tack alla för era svar :heart
Kan börja med att säga det att det är ABSOLUT INTE att jag är tvingad att ha två ponnyer eller nåt sånt! Utan tvärtom så har det tagit mycket ansträgning och tjat haha för att äntligen få en till :) Och som vi hoppas att jag kan uppnå mina mål om lag-sm och kanske individuellt sm med! :bump: Och jag tycker om han också men inte LIKA mycket och inte på samma sätt.
Men jag har tänkt på det ni har skrivit att man kanske inte tycker om båda på samma sätt men att det kan vara bra ändå och att de är nöjda om man tar hand om dem bra och så. Så jag har nog kommit fram till att den nya ponnyn nog inte är ledsen eller mår dåligt iallafall och jag försöker ju även greja med han och göra roliga saker!
Och jag rider båda för tränare varje vecka, men det med att det inte känns lika tryggt med han tror jag även är för vi gick omkull i våras och efter det blev jag rädd ett tag. Det har typ gått över nu men ändå lite mer osäker med han liksom. Men har pratat med min tränare om det och vi ska bara ta det lugnt i år och inte stressa upp i klasserna utan kanske bara rida LB eller kanske LA typ till hösten. Men vi hinner liksom rida högre klasser sen så ska jag bara ta det lugnt och lära känna han och ha kul i år :) För han kommer ju inte tappa sin kappacitet bara för vi väntar lite!
Sen också så först var planen den andra ponnyn som jag har haft länge skulle säljas i sommar. Men nu eftersom det inte har varit några tävlingar och sånt pga allt som är så ska vi ha henne kvar iallafall till hösten så vi hinner starta någon fälttävlan śom är målet innan vi säljer henne. Så då också kommer jag ju ha två ponnyer lite längre än vi tänkte men tror ändå det blir bra så jag hinner kanske börja tycka om den nya ännu mer och så! Så jag tror ändå att det blir bra och som nån skrev att jag kanske gör det till ett problem för ponnyerna fast det inte är det, de är nog kanske egentligen lika glada som får gå och äta gräs hela dagen tillsammans och får ridas nästan varje dag och så, då kanske de inte egentligen bryr sig om den ena får en större morot eller ifall bara den ena får rida och bada eller sånt :p
tycker du tänker klokt! Lycka till med ponnierna!
 
Du är inte ensam om de här tankarna! Jag fick min första ponny, en liten B-ponny, när jag var elva. När jag var tretton kom ponny nummer två, en maxad C-ponny som var tänkt som min blivande tävlingsponny. Den mindre var helt grön när han kom till mig, han var inriden men i princip inte ett dugg mer. Ponny nummer två var däremot otroligt välutbildad, hade tävlat höga klasser med förra ryttaren och skulle bli min läromästare. Det blev hon också, men mitt hjärta klappade alltid lite extra för den första.

Jag valde också den första ponnyn när jag skulle rida med kompisar och sådär (den större ponnyn kom inte för att jag växt ur den mindre, utan för att jag var för gammal för att tävla med honom). Den större var van vid en mycket duktig ryttare som dessutom var betydligt större än jag rent kroppsligt, jag hade inte en suck att säga till om när hon drog iväg. Och framför allt när jag red med andra blev det läskigt. Jag hade särskilt en kompis som jag red mycket med då, och hennes mamma hade börjat rida och skaffat häst som vuxen, hon var lite harig och hade en väldigt stark häst som hon inte riktigt orkade att hålla tillbaka. Min nya i kombination med hennes var ingen bra kombo (deras hästar kunde inte vara själva i hagen, så red vi ihop var mamman alltid med), så för allas skull var det enklast att jag fortsatte rida min welsh mountain.

Min första ponny gick bort när jag var nitton. Efter det hade jag den andra ponnyn i fem år, delar av den perioden bara henne och delar hade jag ytterligare en häst, bland annat den jag fortfarande har kvar. Självklart hade den häst jag haft så länge en speciell plats i mitt hjärta efter det, jämfört med de nyare hästar som kom sen. Då var det henne jag automatiskt valde när jag skulle göra något speciellt (min nuvarande häst var dock så liten, så hon reds in först sista våren min gamla ponny levde).

Att man känner mer för en häst man haft länge än för en som är nyare (i ditt fall nästan helt ny) är inte det minsta konstigt. Jag kan ärligt säga att än idag, vid 31 års ålder, så har jag aldrig och kommer förmodligen heller aldrig, älska en häst så som jag gjorde med min allra första. Han var allt, han var en stor del av min barndom, han var det beständiga i en värld som ändrade sig väldigt mycket under de åren när man byter skola och kompisar och typ hela sitt liv.
 
Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft längre och en som vi köpte i januari. Jag tycker om båda jättemycket men det känns som jag alltid väljer min gamla ponny om jag ska välja en liksom. Alltså som några exempel, om jag ska rida ut med nån annan så väljer jag att rida henne. Och om jag kanske ska rida nån extra träning eller åka iväg på nåt eller sånt så väljer jag helst henne om jag bara ska ha en. Och jag är typ mer osäker med den nya, inte kanske direkt rädd men om det är nåt lite läskigt eller som jag inte har gjort eller nåt så vill jag helst göra det med hon jag haft längst. Och även andra saker som om de ska få varsin morot eller vad som helst så får hon alltid den största osv. Det kanske låter jättetöntigt! Men det känns typ som att jag är elak mot min nya ponny för att han inte är min största favvorit liksom. Eller ja att jag inte tycker om båda exakt lika. Men han har mycket mer kappacitet och är tanken att vi ska kunna rida SM om något år. Och den gamla går högst LB. Så egentligen är ju han bättre om ni fattar hur jag menar? Och mamma tycker om honom jättemycket också och kan rida honom så det känns typ taskigt och otacksamt att jag inte tycker om han lika mycket. Och vet inte hur jag ska förklara men nästan alla andra ponnyer jag har haft eller ridit mycket så har det känts typ som jag längtar efter den jämt och vill vara med den hela tiden, men det känns inte så med honom. Så jaa jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller så. Jag har nästan hela tiden dåligt samvete mot han och mot mina föräldrar och då blir det ännu mer att jag vill vara med gamla ponnyn för känns som det är bara då jag kan släppa allt liksom. Och jag förstår att det här kanske låter extremt töntigt och så men undrar ändå om nån annan har varit med om liknande eller om nån har några tips eller nånting? För det är ganska jobbigt att ha det såhär och känns som jag försöker lura alla att jag tycker om båda exakt lika mycket och så känner jag mig så taskig mot honom för han har ju inte valt att bli min ponny liksom och han kanske också blir ledsen av det. Så är vi kanske ledsna båda två och ja det är ju inte så bra. Så vad skulle ni ha gjort?
Jag hade först en bponny som gillade super mycket sen skaffa jag en cponny som också gillade men eftersom jag känner bponny mer så var jag med henne mer. Det tar tid hästen känner lixom inte att du gillar den andra mer. Försök jobba den från marken mycker kan göra att du bondar med den mer 💜
 
Jag hade först en bponny som gillade super mycket sen skaffa jag en cponny som också gillade men eftersom jag känner bponny mer så var jag med henne mer. Det tar tid hästen känner lixom inte att du gillar den andra mer. Försök jobba den från marken mycker kan göra att du bondar med den mer 💜
Tack för ditt svar men denhär tråden var från maj förra året så är inte aktuellt längre! Men lätt att man inte tänker på hur gammalt det är säkert :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 771
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 120
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp