tycker synd om

beauspirit

Trådstartare
jag tycker verkligen synd om de tävlingshästar som knappt får gå i hagen, och i då fall med massvis med skydd och i en liten rasthage själv,
eller de som bara får stå inne.
de unnar inte sin häst ett riktigt liv, utan de är för "värdefulla" pengamässigt att de inte vågar låta de vara ute.

men alla vi andra med hästar, våra hästar är ju precis LIKA värdefulla för oss, fast värdefulla på ett riktigt sätt!
och då tänker vi på hästen och låter den vara häst.

en tävlingshäst som (otroligt nog) går bra på träningar trots att de inte har ett eget liv,
borde ju går så mkt bättre om den fick vara i hagen med kompisar, för då vore den ju gladare och arbetsvilligare.

men många tävlingshästar är ju enda sen födseln installade så här, och vet inte om något annat liv. de tror väl att det ska vara så.

har man en häst som aldrig stått i hagen eller i en liten hage själv och sen släpper ihop den med kompisar i en stor hage,
det är DÅ det är riktig skaderisk. såklart hästen brallar som f*n av lycka.
därför blir det en ond cirkel på ett sätt.

men en häst som enda sen föl gått i stor hage med kompisar är det inte så stor skaderisk på ju.
den risken tar man.
 
Jag håller definitivt med! Dessa hästar blir ju (oftast) inte ridna speciellt mycket i skogen heller, för det kan ju vara farligt... Den kan ju snubbla på en sten och vricka sig. Tro fan det! Om hästen aldrig fått lära sig att lyfta på fötterna så kommer den ju inte att klara av någonting i skogen!
Däremot håller jag inte riktigt med dig vad det gäller benskydd. Visst är det ofta överdrivet, men jag tror inte hästarna far illa av att ha benskydd i hagen, så länge de inte hindrar hästen på något sätt. Min häst kan ibland klanta sig de första dagarna hon är nyskodd, så dår får hon ha boots runtom. Det tror inte jag hon mår dåligt av, men om detta kan undvika skador, så kanske hon slipper stå på boxvila/konvalescenthage... Då tycker jag att det är värt det.
I samtliga övriga avseenden håller jag med dig fullt ut! :bow:
 
alla hästar borde få gå i hagen!!!!!! tummen upp till Jan Brink :banana: som nu invisterar i hagar åt alla hästar, nog för att det är rasthagar men ändå! till och med åt BRIAR"""
 
Kan inte annat än att hålla med. :bow:

Jag skötte en häst förut, han fick ALDRIG gå i hagen. Bara 5-6 år gammal. :( Han kom ut då ägaren red han & när vi skötare var ute o skrittade han eller gick med han. :(
 
Ja det är värkligen hemskt till och med. Jag tycker jättesynd om två hästar i mitt stall som får stå inne ifrån klcokan tolv varje dag.. Snacka om att dom har tråkig, dom blir ju inte ridna i alla fall inte den ena som borde ha fått sommna in för länge sen... :(
 
Ja jag håller helt och hållet med dig. Vilken tur att alla toppryttare inte är sådana som du beskriver. Några som verkligen vet hur man ska låta sina hästar få vara hästar är Linda Algotsson och hennes familj. De låter hästarna gå i två enorma hagar där underlaget är gräs och dessutom täcks en stor del av hagarna av skog och det finns vattendrag i hagarna. Hästarna går dessutom tillsammans. Hingstarna går i en hage och valackarna och stona i den andra. det har ingen betydelse om det är ett föl, en unghäst eller deras världsklasshästar. =) en applåd till dessa människor
 
Det tragiska är att det inte bara är tävlingsryttare som har det så med sina hästar.
Jag vet folk som har köpt så dyra hästar att de inte vågat ha dom i hagen knappt för det.De är utrusade med massor konstig utrustning och täcken på sommaren för att de inte ska få en skråma ens.. :crazy:
Låt hästen vara häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 045
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp