Tydligt kroppsideal för ryttare

Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte visa sig i den typen av kläder offentligt. Det finns även en känsla av att ryttarens kroppsform i sig påverkar dressyrpoängen. Tydligt är åtminstone att vissa ryttare anses passa på flera olika hästtyper, medan andra anses med fördel hålla sig till en kraftigare häst.
 
inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig. Dom bedömer ju inte ryttarens kroppsform utan inverkan ryttaren har. Och självklart ska väl ryttare ha hästar som passar dom storleksmässigt..känns ganska så självklart.
 
inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig. Dom bedömer ju inte ryttarens kroppsform utan inverkan ryttaren har. Och självklart ska väl ryttare ha hästar som passar dom storleksmässigt..känns ganska så självklart.
Det som var intressant i denna studien var att de föredrog den som var smal istället för atletisk. Den som är atletisk lär ju inte ha nackdelar som en överviktig person har.
 
Det som var intressant i denna studien var att de föredrog den som var smal istället för atletisk. Den som är atletisk lär ju inte ha nackdelar som en överviktig person har.
Men hur menar du att man skulle se skillnad på en atletisk kroppsform under ridningen och en "smal" form vad jag antar folk då menar är omusklade "smalfeta" personer? Bara för att man är muskulös innebär inte det att man per automatik har bredare axlar osv, det beror ju helt på kroppsformen man har.

Skulle nog säga att dom dras mer till personer som är proportionerliga isåfall vilket för mig är ganska så logiskt.
 
Men hur menar du att man skulle se skillnad på en atletisk kroppsform under ridningen och en "smal" form vad jag antar folk då menar är omusklade "smalfeta" personer? Bara för att man är muskulös innebär inte det att man per automatik har bredare axlar osv, det beror ju helt på kroppsformen man har.

Skulle nog säga att dom dras mer till personer som är proportionerliga isåfall vilket för mig är ganska så logiskt.
Den atletiska kroppstypen som de utgick ifrån beskrevs som bredaxlad?
 
Jo..tänkte att dom räknade atletiska personer som vältränade personer. Men atletisk kanske är en kroppsform för dom bara..
Såhär står det ju: "Mesomorf: En muskulös och atletisk person. Breda axlar och smal midja. Har lätt att lägga på sig muskler." Så det verkar avgjort som att de ser det som så, den smala kroppstypen beskrivs egentligen bara som nätt och tar ingen hänsyn till om den är vältränad eller ej. Kommer inte helt osökt att tänka på studier som visat att normsnygga personer fått högre betyg på universitet...
 
De utgick ifrån de tre somatotyperna. Så här står det i studien:
"Ectomorphs were riders of a long and lean body type with little fat and muscle;
mesomorphs were riders of a compact and muscular body type with a medium frame; and endomorphs were riders of a softer physique with curves and larger amounts of body fat."


Det var alltså ectomorf som ansågs vara idealet på alla tre hästtyper (cob, varmblod och fullblod) av de tränare och domare som svarade.
 
De utgick ifrån de tre somatotyperna. Så här står det i studien:
"Ectomorphs were riders of a long and lean body type with little fat and muscle;
mesomorphs were riders of a compact and muscular body type with a medium frame; and endomorphs were riders of a softer physique with curves and larger amounts of body fat."


Det var alltså ectomorf som ansågs vara idealet på alla tre hästtyper (cob, varmblod och fullblod) av de tränare och domare som svarade.
Känns väl överlag väldigt omodernt att använda? Med en liten hint av rashygien.
 
Känns väl överlag väldigt omodernt att använda? Med en liten hint av rashygien.
Jag var lite förvånad över att de använde somatotyper, personligen tycker jag inte att det är så vetenskapligt, men det var kanske för att avgränsa och kunna beskriva kroppstyperna tydligt i rapporten.
De använde även Harris body image scale där de flesta tyckte kropp B var den mest idealiska när det kom till kvinnliga ryttare.

20231223_165422.png
 
inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig. Dom bedömer ju inte ryttarens kroppsform utan inverkan ryttaren har. Och självklart ska väl ryttare ha hästar som passar dom storleksmässigt..känns ganska så självklart.
Baserat på vad? Har du forskat på ämnet månde? Och du överviktig kan vara allt ifrån några trivselkilo till en stor övervikt så man inte kan sitta vettigt i sadeln, du tycks dra alla över en kam.

Jag håller med om att ordentligt överviktiga kan ha svårare att sitta korrekt, då lite baserat på var kilona sitter, men att säga det generellt om alla överviktiga verkar mest fördomsfullt. De flesta med lite till måttlig övervikt kan du inte ens se det på om de inte klär av sig.
 
Jag är inte förvånad. Det som bedöms är ju det som är estetiskt tilltalande som en helhet, och idag är det oftast smala människor.
Skulle tro att även andra saker som inte ska spela roll, som till exempel hästens färg och teckning spelar in i domarnas bedömning.
 
inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig. Dom bedömer ju inte ryttarens kroppsform utan inverkan ryttaren har. Och självklart ska väl ryttare ha hästar som passar dom storleksmässigt..känns ganska så självklart.

Jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden då det är väldigt triggande för min ätstörning. Men jag kan inte låta bli när du har sån oerhörd okunskap.

Jag tappade kontrollen över min ätstörning ett knappt år och gick ned 20 kg. Vilket alla i min omgivning hurrade åt, då jag var (är) överviktig men vältränad.

Förutom att jag mådde fruktansvärt dåligt mentalt, så fick jag stora problem med ridningen. Allt blev obalanserat och svårt. Så nej, man behöver inte vara en sämre ryttare för att man är överviktig. Precis som att en viktminskning inte behöver vara en förbättring i alla lägen.

Jag fick dessutom ont på många ställen i kroppen, då vadderingen saknades. Trots detta räknades jag fortfarande som överviktig enligt BMI.
 
Jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden då det är väldigt triggande för min ätstörning. Men jag kan inte låta bli när du har sån oerhörd okunskap.

Jag tappade kontrollen över min ätstörning ett knappt år och gick ned 20 kg. Vilket alla i min omgivning hurrade åt, då jag var (är) överviktig men vältränad.

Förutom att jag mådde fruktansvärt dåligt mentalt, så fick jag stora problem med ridningen. Allt blev obalanserat och svårt. Så nej, man behöver inte vara en sämre ryttare för att man är överviktig. Precis som att en viktminskning inte behöver vara en förbättring i alla lägen.

Jag fick dessutom ont på många ställen i kroppen, då vadderingen saknades. Trots detta räknades jag fortfarande som överviktig enligt BMI.
Jag har inte skrivit någonting om huruvida man är en bra ryttare eller inte när det gäller kroppsstorlek men det går inte att förneka att det är lättare att sitta och inverka rätt när man inte är överviktig eller har har en kroppsbyggnad som gör att det blir svårare att sitta rätt. Inte skrivit att man inte kan vara en bra ryttare ifall man är överviktig.

Sen är inte smal lika med omusklad och svag, självklart blir det svårare att rida när man inte sköter om kroppen rätt och håller sig i hyfsad kondition. Ridning kräver trots allt kontroll över muskler och kräver ändå en viss kondition. Smal är dessutom inte lika med underviktig på något sätt, det går att vara smal och vara i bra kondition med muskler och ork.

Ska man dra det till sin spets så är det väl klart att det är bättre med lite övervikt och vara musklad och i bra kondition än att vara smal och omusklad och inte ha någon ork. Att vara smal gör inte att man per automatik blir en bättre ryttare.
 
Senast ändrad:
Jag har inte skrivit någonting om huruvida man är en bra ryttare eller inte när det gäller kroppsstorlek men det går inte att förneka att det är lättare att sitta och inverka rätt när man inte är överviktig eller har har en kroppsbyggnad som gör att det blir svårare att sitta rätt. Inte skrivit att man inte kan vara en bra ryttare ifall man är överviktig.

Sen är inte smal lika med omusklad och svag, självklart blir det svårare att rida när man inte sköter om kroppen rätt och håller sig i hyfsad kondition. Ridning kräver trots allt kontroll över muskler och kräver ändå en viss kondition. Smal är dessutom inte lika med underviktig på något sätt, det går att vara smal och vara i bra kondition med muskler och ork.

Ska man dra det till sin spets så är det väl klart att det är bättre med lite övervikt och vara musklad och i bra kondition än att vara smal och omusklad och inte ha någon ork. Att vara smal gör inte att man per automatik blir en bättre ryttare.

Läste du vad jag skrev? Jag upplevde det tvärt om. Att det var MYCKET lättare att rida och ffa inverka när jag inte var ”normalviktig”. Jag läser bara en massa förutfattade meningar i det du skriver.

Däremot visar ju denna studie att en smal ryttare får högre poäng oavsett om den är en bättre ryttare eller inte.
 
Jag har inte skrivit någonting om huruvida man är en bra ryttare eller inte när det gäller kroppsstorlek men det går inte att förneka att det är lättare att sitta och inverka rätt när man inte är överviktig eller har har en kroppsbyggnad som gör att det blir svårare att sitta rätt. Inte skrivit att man inte kan vara en bra ryttare ifall man är överviktig.
Jag har svårt stt tolka nedan som annat än att överviktiga är sämre ryttare än normalviktiga när du skriver att överviktiga är sämre på att inverka och och ha rätt sits. Du fortsätter i samma still, det fetade. Det är dessutom så självklart och det du skrver som det är ett faktum och inte bsrs din åsikt/erfarenhet.

Överviktiga kommer i många olika storlekar och format. Vissa har säkert problem att sitta korrekt pga av kroppsformen i synnerhet vid grav övervikt men jag lovar det finns massor av överviktiga med en god sits och normalviktiga/underviktiga som sitter som krattor. Det liknar mest fat-shaming med din genersliserig. Folk tappar inte förmågan att sitta korrekt för att de får 1 eller 10 kg övervikt.

inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig. Dom bedömer ju inte ryttarens kroppsform utan inverkan ryttaren har.
 
Vi har pratat en del om detta på domarkurserna. Då i förhållande till att vissa ryttare är stora på sina hästar. Vår utbildare bad oss att bortse från ryttarna och se hur väl hästarna genomför programmen. Vilket är vad vi ska göra för samtliga ryttare, oavsett vikt.

Något jag noterat är att vissa större ryttare verkar ha svårare att visa hästens takt. Men det har oftare att göra med sämre bålstabilitet, och inte ett dugg med deras vikt.
 
Studien riktade främst in sig på det estetiska helhetsintrycket som jag förstår det, av ryttares olika kroppsformer i förhållande till hästen samt vad svararna ansåg vara idealet och varför. Notera att det var stillbilder (tolv ryttare, tre hästar) som bedömdes och inte video.

"Both coaches and judges reported that BS [body shape] impacts rider ability;
however, judges stated that rider size or shape does not negatively influence previous scores given during competition. These findings potentially explain why the overall perception of the ideal female rider is of a smaller physique, if it is presumed that a smaller physique enhances skill, thus indicating the need for future research investigating the effects of BS on rider posture and skill. Frequent terms were identified from the long answer questions stating that both coaches and judges commented on the effects body shape has on riders’ balance, flexibility, and strength, yet little evidence exists to support this perception."
 
Studien riktade främst in sig på det estetiska helhetsintrycket som jag förstår det, av ryttares olika kroppsformer i förhållande till hästen samt vad svararna ansåg vara idealet och varför. Notera att det var stillbilder (tolv ryttare, tre hästar) som bedömdes och inte video.

"Both coaches and judges reported that BS [body shape] impacts rider ability;
however, judges stated that rider size or shape does not negatively influence previous scores given during competition. These findings potentially explain why the overall perception of the ideal female rider is of a smaller physique, if it is presumed that a smaller physique enhances skill, thus indicating the need for future research investigating the effects of BS on rider posture and skill. Frequent terms were identified from the long answer questions stating that both coaches and judges commented on the effects body shape has on riders’ balance, flexibility, and strength, yet little evidence exists to support this perception."
Jag är rätt övertygad om att det till stor grad är estetik snarare än ryttarens förmåga att fysiskt påverka hästen som påverkar domarnas poäng faktiskt, i de fall där det rör sig om "nästan lika bra", precis som en favoriserad hästtyp eller färg gör detsamma.
 
Jag är rätt övertygad om att det till stor grad är estetik snarare än ryttarens förmåga att fysiskt påverka hästen som påverkar domarnas poäng faktiskt, i de fall där det rör sig om "nästan lika bra", precis som en favoriserad hästtyp eller färg gör detsamma.
Ja, jag kan förstå dig. Dressyr är ju onekligen en estetisk sport - det ska se snyggt ut. 42% av de som svarade sa att dålig matchning mellan häst och ryttare har dragit ner poäng. Så proportionerligt ekipage spelar roll för domare, och uppfattningen att en mindre ryttare har mer balans, kroppskontroll osv. färgar nog också helhetsintrycket. Betoningen på proportionalitet tycker jag i o för sig är viktig, för att hästen ska kunna utföra programmet med lätthet och för hästens välfärd. Det var intressant att de tyckte att cob var mest lämplig för de större ryttarna - sett till mankhöjd var den minst, men såg såklart kraftigare ut än de andra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
37 462
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp