Tydligt kroppsideal för ryttare

Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte visa sig i den typen av kläder offentligt. Det finns även en känsla av att ryttarens kroppsform i sig påverkar dressyrpoängen. Tydligt är åtminstone att vissa ryttare anses passa på flera olika hästtyper, medan andra anses med fördel hålla sig till en kraftigare häst.
 
Vilket jag inte alls har skrivit heller. Och nej, det är ingen fördom att det inte ger en fördel att vara väldigt överviktig när det gäller ridningen.
Nu har du gång på gång nämnt övervikt och uttryckt en hel drös fördomar. Det är första gången du närmner "väldigt överviktig", du kanske ska stå för vad du skrivit? Du verkar ständigt förneka det du skrivit. Om du ändrat dig så skriv det istället för att förneka.
 
Senast ändrad:
Vilken otroligt märklig slutsats? Även en överviktig kropp kan vara välmusklad, det är ju inte alls ovanligt.

Om en överviktig kropp och en smal kropp haft samma förutsättningar hade det varit större diversitet bland elitidrottare. Inom varje sport är det ett smalt intervall för hur de tävlande ser ut. Vissa är andra muskulösa och i några sporter är det en fördel att väga mycket (kulstötning). Men inom en sport är det oftast mycket lite diversifiering gällande kroppsbyggnad. På elitnivå.

Bland hobbyutövarna spelar det naturligtvis betydligt mindre roll!
 
Om en överviktig kropp och en smal kropp haft samma förutsättningar hade det varit större diversitet bland elitidrottare. Inom varje sport är det ett smalt intervall för hur de tävlande ser ut. Vissa är andra muskulösa och i några sporter är det en fördel att väga mycket (kulstötning). Men inom en sport är det oftast mycket lite diversifiering gällande kroppsbyggnad. På elitnivå.

Bland hobbyutövarna spelar det naturligtvis betydligt mindre roll!
Det beror lite på vilken gren i och för sig. Sumobrottare har en rejäl matchvikt, och jag har svårt att föreställa mig lite extra kg spelar så stor roll i exempelvis skytte, bågskytte, kula, slägga. Däremot så kanske man inte ska ha ett uns extra om man tävlar i gymnastik. Jag tror att i många sporter när det gäller yppersta eliten så är vikthetsen ganska obetydlig, den som tränar såpass mycket har sällan övervikt.

Nu handlar inte tråden om elitidrott utan mer om dressyrtävling generellt (kanske inte de lättaste klasserna men jag tror knappast studien har gjorts på mästerskapsryttare) och där är spannet mycket större och att tro att en person blir skickligare ryttare genom att få bättre sits, inverkan och bålstabilitet av att gå ner vikt ett antal kg är det nog väldigt få som tror.
 
Nu har du gång på gång nämnt övervikt och uttryckt en hel drös fördomar. Det är första gången du närmner "väldigt överviktig", du kanske ska stå för vad du skrivit? Du verkar ständigt förneka det du skrivit. Om du ändrat dig så skriv det istället för att förneka.
Jag tar för givet att ingen är så dum att tro att jag menar några få kg här och där när jag skriver övervikt. Det är för mig ganska självklart. Jag förnekar ingenting jag skriver. Jag kommer alltid att anse att överviktiga har en mindre fördel. Och med mindre fördel menar inte jag att dom inte kan.

Alla har inte och kommer aldrig att ha samma förutsättningar. Det är bara löjligt att påstå att alla alltid har samma förutsättningar oavsett hur man är byggd. Det är inte så varken för hästarna eller för människorna. Men visst, det är en fin tanke att vi alla föds med exakt samma förutsättningar för att lyckas i alla sporter men så är det inte.
 
Senast ändrad:
Jag tar för givet att ingen är så dum att tro att jag menar några få kg här och där när jag skriver övervikt. Det är för mig ganska självklart. Jag förnekar ingenting jag skriver. Jag kommer alltid att anse att överviktiga har en mindre fördel. Precis som man aldrig förväntar sig att en överviktig häst ska prestera lika bra som en häst som är i "normalt" hull. Och nej, jag pratar inte om hobbyhästar som rids runt i skogen utan hästar som ska prestera på tävling.

Alla har inte och kommer aldrig att ha samma förutsättningar. Det är bara löjligt att påstå att alla alltid har samma förutsättningar oavsett hur man är byggd. Det är inte så varken för hästarna eller för människorna. Men visst, det är en fin tanke att vi alla föds med exakt samma förutsättningar för att lyckas i alla sporter men så är det inte.
Jag är väl dum som anser att om någon skriver övervikt så menar det just övervikt och inget annat.

Ännu mer dum är jag väl som tror att du borde förklarat vad du menar första eller åtminstone andra gången jag nämner några kg för att korrigera missförståndet. Det här är väl så där en 5-6 gången eller något nu, först då reagerar du.

Är du medveten om att du kallar väldigt många i tråden dumma för att de tar förgivet att du menar det du skriver- jag är inte ensam om att ha gjort tolkningen att övervikt betyder just övervikt och inte det du först nu skrivit "väldig övervikt"? Du har förresten inte talat om vad du menar med det, men min spontana åsikt är att de om har väldig övervikt kanske inte alls har på hästryggen att göra. Jag föreställer mig folk med BMI 40-45 + eller så.

Ridning är främst en tekniksport, till skillnad från exempelvis gymnastik eller voltige där det är smidighet och styrka som gäller och gärna att man är liten till växten eller maraton där det är kondition.
 
Senast ändrad:
Alla har inte och kommer aldrig att ha samma förutsättningar. Det är bara löjligt att påstå att alla alltid har samma förutsättningar oavsett hur man är byggd. Det är inte så varken för hästarna eller för människorna. Men visst, det är en fin tanke att vi alla föds med exakt samma förutsättningar för att lyckas i alla sporter men så är det inte.
Kan du citera när någon påstår att alla föds med exakt samma förutsättningar? Eller du kan inte det, ingen har på stått det i denna tråden. Personligen tycker jag det är löjligt att påstå att någon sagt något ingen varit i närheten av att påstå och sen kalla det löjligt.
 
Om en överviktig kropp och en smal kropp haft samma förutsättningar hade det varit större diversitet bland elitidrottare. Inom varje sport är det ett smalt intervall för hur de tävlande ser ut. Vissa är andra muskulösa och i några sporter är det en fördel att väga mycket (kulstötning). Men inom en sport är det oftast mycket lite diversifiering gällande kroppsbyggnad. På elitnivå.

Bland hobbyutövarna spelar det naturligtvis betydligt mindre roll!

Fast nu pratar vi ju ridning. Det blir ju lite märkligt att ta mitt svar och sätta det i en annan kontext.
 
Jag tar för givet att ingen är så dum att tro att jag menar några få kg här och där när jag skriver övervikt. Det är för mig ganska självklart. Jag förnekar ingenting jag skriver. Jag kommer alltid att anse att överviktiga har en mindre fördel. Och med mindre fördel menar inte jag att dom inte kan.

Alla har inte och kommer aldrig att ha samma förutsättningar. Det är bara löjligt att påstå att alla alltid har samma förutsättningar oavsett hur man är byggd. Det är inte så varken för hästarna eller för människorna. Men visst, det är en fin tanke att vi alla föds med exakt samma förutsättningar för att lyckas i alla sporter men så är det inte.

Men vi pratar ju inte om alla sporter? Tråden handlar uteslutande om ridning, där du gjort svepande påståenden baserade på fördomar. Vad menar du när du skriver "övervikt" och att det alltid kommer ha "en mindre fördel"? Är det egentligen fetma du hänvisar till? Och den mindre fördelen, vad består den av?
 
Jo, men ridning är en sport som har en fysisk aspekt. Inte lika mycket som t ex. längdskidåkning. Men det finns en fysisk aspekt.

Ja, givetvis? Men det är en gigantisk skillnad kring att det finns "en fysisk aspekt" till att dra generella liknelser till olika idrotter på elitnivå.

Oavsett, så finns det fortfarande inget som skulle visa på att man skulle ha mindre styrka och bålstabilitet som överviktig hobbyryttare. Det är helt enkelt en fettfobisk inbillning.
 
Finns det inte ett ganska snävt kroppsideal i de flesta idrotter? Iaf om man tittar på världseliten. I många sporter ser alla i eliten (inom samma sport) ut att vara stöpta i mer eller mindre samma form. Det är väl rätt naturligt när alla strävar efter att den bästa fysiken för just den idrott de håller på med.
Inte alltid tror jag. Lyssnade på en pod som tog upp träning och näring med en forskare på området. Forskaren sa att vissa idrottare fick i sig mindre än optimal mängd energi för sin sport pga att tränare eller idrottare ville fylla ett ideal och tänkte att den ideala kroppsformen var bra för idrotten. Trots att de faktiskt gjorde snabbare tider el dyl med mer intagen energi. Lite skissartat men Tyngre träningssnack ett år eller två sedan. (forskaren hade forskat på kvinnor men ville lämna öppet för att hon även fått indikationer på att det kunde vara en liknande situation med män.)

Tänkte direkt på en eller annan kvinnlig slalomåkare som var riktigt duktig men som alltid fick kritik för att kroppen inte följde idealet journalisten tänkte att idrottaren skulle ha i sporten. Detta trots att kroppen uppenbarligen var helt optimal -vinster.
 
Inte alltid tror jag. Lyssnade på en pod som tog upp träning och näring med en forskare på området. Forskaren sa att vissa idrottare fick i sig mindre än optimal mängd energi för sin sport pga att tränare eller idrottare ville fylla ett ideal och tänkte att den ideala kroppsformen var bra för idrotten. Trots att de faktiskt gjorde snabbare tider el dyl med mer intagen energi. Lite skissartat men Tyngre träningssnack ett år eller två sedan. (forskaren hade forskat på kvinnor men ville lämna öppet för att hon även fått indikationer på att det kunde vara en liknande situation med män.)

Tänkte direkt på en eller annan kvinnlig slalomåkare som var riktigt duktig men som alltid fick kritik för att kroppen inte följde idealet journalisten tänkte att idrottaren skulle ha i sporten. Detta trots att kroppen uppenbarligen var helt optimal -vinster.
Fy så hemskt, jag trodde det var mest i sporter som gymnastik där det verkligen kan vara en fördel att vara smal. Rider man dressyr, spelar fotboll/ishockey/basket mm eller åker alpint kan rimligen inte några kg hit eller dit spela så stor roll att det märks negativt på resultatet. Nu pratar jag om normalvikt, inte övervikt.
 
Fy så hemskt, jag trodde det var mest i sporter som gymnastik där det verkligen kan vara en fördel att vara smal. Rider man dressyr, spelar fotboll/ishockey/basket mm eller åker alpint kan rimligen inte några kg hit eller dit spela så stor roll att det märks negativt på resultatet. Nu pratar jag om normalvikt, inte övervikt.
Inom alpint är ätstörningar ett ganska stort problem. Tyvärr.
 
Fy så hemskt, jag trodde det var mest i sporter som gymnastik där det verkligen kan vara en fördel att vara smal. Rider man dressyr, spelar fotboll/ishockey/basket mm eller åker alpint kan rimligen inte några kg hit eller dit spela så stor roll att det märks negativt på resultatet. Nu pratar jag om normalvikt, inte övervikt.
Tänker att ett par kg övervikt inte heller borde vara något problem rimligen. Alltså om man pratar om BMI o sådant.

Tennisen verkar ju ha jätteproblem, där kan ju folk vinna utan att se "atletiska" ut. Som om det spelar någon roll man hade kontidion för att vinna. Jag tänker att egentligen handlar det mycket om att vara kort eller lång? Är det inte det som gör det egentligen för domarna? Korta eller långa ben på det där 170+ halvblodet som är den form av häst som kan vinna.
 
Senast ändrad:
https://www.mamamia.com.au/ugly-female-tennis-players-bannished-from-centre-court-at-wimbledon/ om tennisen
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...-vile-online-trolls-calling-fat-ugly-win.html

Om tennis från 2013-15 när det gällde att få spela center court i Wimbleton handlade det om looks inte skicklighet och när en kvinna som var kortare vann blev folk sura. (numera är diskussionen om center court att fler män får spela där).
För att inte tala om vad utseende spelar för roll för sponsorskontrakt. Eller hur praktisk string är för just kvinnliga beachboll-spelare etc (men underligt inte för manliga dito). Om nu någon tror att elitidrotten per automatik gynnar den mest lämpade kroppstypen för sporten.
 
För att inte tala om vad utseende spelar för roll för sponsorskontrakt. Eller hur praktisk string är för just kvinnliga beachboll-spelare etc (men underligt inte för manliga dito). Om nu någon tror att elitidrotten per automatik gynnar den mest lämpade kroppstypen för sporten.
Jo det var också med när jag letade min tennisartikel. Det var bättre att vara snyggast bland de 20 bästa än att vara faktiskt bäst för sponsorkontrakt inom tennisen för damer. (kanske även herrar vem vet).

(men tyckte att det var mer upprörande med faktiskt spel på finaste planen, att de faktiskt inte hade (2015 Serena på den, för det fanns andra sämre kvinnliga tennisspelare som var snyggare som fick spela där då :( ) bästa kvinnliga spelarna på den bästa centerplanen utan snyggaste kvinnliga spelarna, tror det var den planen som kom på TV med.

För på något vis vet ju ändå alla hur konsumenter är, de vill bara se vackraste i sin reklam för att köpa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
37 464
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp