Tydligt kroppsideal för ryttare

Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte visa sig i den typen av kläder offentligt. Det finns även en känsla av att ryttarens kroppsform i sig påverkar dressyrpoängen. Tydligt är åtminstone att vissa ryttare anses passa på flera olika hästtyper, medan andra anses med fördel hålla sig till en kraftigare häst.
 
Jag har svårt stt tolka nedan som annat än att överviktiga är sämre ryttare än normalviktiga när du skriver att överviktiga är sämre på att inverka och och ha rätt sits. Du fortsätter i samma still, det fetade. Det är dessutom så självklart och det du skrver som det är ett faktum och inte bsrs din åsikt/erfarenhet.

Överviktiga kommer i många olika storlekar och format. Vissa har säkert problem att sitta korrekt pga av kroppsformen i synnerhet vid grav övervikt men jag lovar det finns massor av överviktiga med en god sits och normalviktiga/underviktiga som sitter som krattor. Det liknar mest fat-shaming med din genersliserig. Folk tappar inte förmågan att sitta korrekt för att de får 1 eller 10 kg övervikt.
Jag har inte skrivit att överviktiga är sämre på att inverka rätt utan att det blir svårare att inverka rätt, det är en väldig skillnad. Och det är ju så att med rätt kroppsform så kommer fler fördelar, det gäller alla sporter. Vi ser inte likadana ut och vi har olika förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Vi har pratat en del om detta på domarkurserna. Då i förhållande till att vissa ryttare är stora på sina hästar. Vår utbildare bad oss att bortse från ryttarna och se hur väl hästarna genomför programmen. Vilket är vad vi ska göra för samtliga ryttare, oavsett vikt.

Något jag noterat är att vissa större ryttare verkar ha svårare att visa hästens takt. Men det har oftare att göra med sämre bålstabilitet, och inte ett dugg med deras vikt.
Då kommer man ju tillbaka till det som är ett stort problem i dressyren också, att oavsett hur ryttaren rider så blir det höga poäng sålänge hästen utför rörelserna rätt. Det gör ju att råare ridning är okej i domarens ögon isåfall sålänge hästen flaxar på fint och utför momenten.

Domare måste ju se till helheten också, inte bara på hur hästen utför momenten, man borde inte helt bortse från ryttarens inverkan.

Detta har ju inte med överviktiga att göra dock utan hur domare bedömer ritter överlag.
 
Läste du vad jag skrev? Jag upplevde det tvärt om. Att det var MYCKET lättare att rida och ffa inverka när jag inte var ”normalviktig”. Jag läser bara en massa förutfattade meningar i det du skriver.

Däremot visar ju denna studie att en smal ryttare får högre poäng oavsett om den är en bättre ryttare eller inte.
Ja jag läste vad du skrev och som jag skrev, det gäller att må bra i kroppen för att kunna inverka och rida på ett bra sätt och så som jag tolkade det du skrev så mådde du inte särskilt bra när du var mindre vilket gör det ganska logiskt att det också var svårare att rida och att upplevelsen blev sämre. Kroppsformen är liksom inte allt.

Jag tycker läser inte artikeln som att domare bara går på utseendet och vad dom tycker är snyggt utan vilken kroppstyp som gav bäst förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Jag har inte skrivit att överviktiga är sämre på att inverka rätt utan att det blir svårare att inverka rätt, det är en väldig skillnad. Och det är ju så att med rätt kroppsform så kommer fler fördelar, det gäller alla sporter. Vi ser inte likadana ut och vi har olika förutsättningar.
Jo du har faktiskt skrivit det, eller menar du att man ska tolka att (direkt citat) " inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig."

Du kopplar det du skriver till att det inte är konstigt att folk får sämre poäng.

Det jag regerar på är dock generaliseringen. Det finns säkert de som sitter sämre pga kroppens konstruktion och har svårt att inverka och även i kombination med hur muskler och fett är fördelat. Kanske är det fler överviktiga i synnerhet kraftigt överviktiga där överskottet sitter på fel ställe som har problem. Däremot är det inte generellt så att för att man har övervikt, oavsett vilken (1 eller 100 kg) varken har svårare till rätt sits eller har svårare att inverka rätt.
 
Jo du har faktiskt skrivit det, eller menar du att man ska tolka att (direkt citat) " inte så konstigt att personer utan övervikt får högre poäng då dom förmodligen inverkar bättre på hästen. Det är svårare att ha rätt sits och inverka rätt när man är överviktig."

Du kopplar det du skriver till att det inte är konstigt att folk får sämre poäng.

Det jag regerar på är dock generaliseringen. Det finns säkert de som sitter sämre pga kroppens konstruktion och har svårt att inverka och även i kombination med hur muskler och fett är fördelat. Kanske är det fler överviktiga i synnerhet kraftigt överviktiga där överskottet sitter på fel ställe som har problem. Däremot är det inte generellt så att för att man har övervikt, oavsett vilken (1 eller 100 kg) varken har svårare till rätt sits eller har svårare att inverka rätt.
Som jag skrev, det är svårare med sämre förutsättningar. Det går aldrig att komma ifrån helt. Som sagt igen, det betyder inte att inte överviktiga kan vara lika bra på att rida. Det ligger liksom mer i ridningen än vilken kroppstyp man har, det är inte det enda som betyder något.

Inverkar man rätt och sitter rätt så är det klart att man också bör få högre poäng. Som sagt igen, har inte skrivit någonstans att överviktiga inte kan inverka på rätt sätt men vi har olika förutsättningar och olika svårigheter.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev, det är svårare med sämre förutsättningar. Det går aldrig att komma ifrån helt. Som sagt igen, det betyder inte att inte överviktiga kan vara lika bra på att rida. Det ligger liksom mer i ridningen än vilken kroppstyp man har.

Inverkar man rätt och sitter rätt så är det klart att man också bör få högre poäng. Som sagt igen, har inte skrivit någonstans att överviktiga inte kan inverka på rätt sätt men vi har olika förutsättningar och olika svårigheter.
Givetvis är det svårare med sämre förutsättningar. Övervikt generellt innebär dock inte sämre förutsättningar vad jag vet men du kanske har någon källa att peka på? Det kan enligt min erfarenhet vara både och eller helt neutralt beroende på hur mycket och var den sitter.

Det blir tokigt om man generaliserar och om att det inte är "konstigt" när en grupp vare sig om de är långa/korta/gotlänningar/långbenta/blåögda/med stora fötter eller som du skriver överviktiga får svårare med något och att det får negativa konsekvenser. Vad jag vet finns det ingen forskning inom området hur all övervikt påverkar förutsättningarna för bra sits/inverkan vid dressyrridning, men du kanske kan peka på det eller var din fakta (du tycks vara säker) kommer ifrån.
 
Finns det inte ett ganska snävt kroppsideal i de flesta idrotter? Iaf om man tittar på världseliten. I många sporter ser alla i eliten (inom samma sport) ut att vara stöpta i mer eller mindre samma form. Det är väl rätt naturligt när alla strävar efter att den bästa fysiken för just den idrott de håller på med.

Ridning är en sport som alla andra sporter. Alltså finns en kroppstyp som är bättre lämpad för att utföra den aktuella idrotten. Sen att dressyr är en bedömningssport har ju sina förutsättningar. Där ska ju inte domarna döma på hur ryttaren (eller hästen) ser ut rent estetiskt. Utan det är hur de båda använder sina kroppar som räknas.
 
Givetvis är det svårare med sämre förutsättningar. Övervikt generellt innebär dock inte sämre förutsättningar vad jag vet men du kanske har någon källa att peka på? Det kan enligt min erfarenhet vara både och eller helt neutralt beroende på hur mycket och var den sitter.

Det blir tokigt om man generaliserar och om att det inte är "konstigt" när en grupp vare sig om de är långa/korta/gotlänningar/långbenta/blåögda/med stora fötter eller som du skriver överviktiga får svårare med något och att det får negativa konsekvenser. Vad jag vet finns det ingen forskning inom området hur all övervikt påverkar förutsättningarna för bra sits/inverkan vid dressyrridning, men du kanske kan peka på det eller var din fakta (du tycks vara säker) kommer ifrån.
Ridning är en fysisk sport som kräver kroppskontroll och stabilitet och muskler för att kunna göra hästen rättvisa och kunna hänga med hästen på rätt sätt. Det är ganska logiskt att då mer övervikt gör det svårare. Det är liksom inget konstigt med det alls. Nu handlade det dock inte om övervikt bara utan om kroppstyper, och som sagt, vissa kroppstyper gör det lättare att uppnå vissa mål.

Möjligtvis om man bara "åker" häst att det inte spelar någon större roll men vad jag förstår så handlar inte artikeln om hobbyridning hemma utan att ha ambitioner att tävla.
 
Senast ändrad:
Ja jag läste vad du skrev och som jag skrev, det gäller att må bra i kroppen för att kunna inverka och rida på ett bra sätt och så som jag tolkade det du skrev så mådde du inte särskilt bra när du var mindre vilket gör det ganska logiskt att det också var svårare att rida och att upplevelsen blev sämre. Kroppsformen är liksom inte allt.

Jag tycker läser inte artikeln som att domare bara går på utseendet och vad dom tycker är snyggt utan vilken kroppstyp som gav bäst förutsättningar.

Jag får se mig besegrad, det går inte att diskutera med en person som bara vrider saker så det ska passa dens inskränkta idéer.

Men jag vill ändå påpeka att kroppen mådde bra utifrån vad som räknas som normalt, men den kropp jag fick gjorde mig mycket mindre balanserad och stabil jämfört med min överviktiga kropp. Jag fick svårare att inverka och även sämre reaktionsförmåga.

Sen kanske jag är unik som överviktig, då jag är väldigt kroppsmedvetenhet och välbalanserad. Jag hoppas att nån annan som läser den här tråden iaf kan se det mer nyanserat och att vi alla är individer.
 
Jag får se mig besegrad, det går inte att diskutera med en person som bara vrider saker så det ska passa dens inskränkta idéer.

Men jag vill ändå påpeka att kroppen mådde bra utifrån vad som räknas som normalt, men den kropp jag fick gjorde mig mycket mindre balanserad och stabil jämfört med min överviktiga kropp. Jag fick svårare att inverka och även sämre reaktionsförmåga.

Sen kanske jag är unik som överviktig, då jag är väldigt kroppsmedvetenhet och välbalanserad. Jag hoppas att nån annan som läser den här tråden iaf kan se det mer nyanserat och att vi alla är individer.
Det handlar som sagt inte enbart om hur kroppen ser ut, mår man dåligt så är det svårt att få en bra upplevelse oavsett. Det har inte med inskränkta idéer att göra, det är ganska så självklart att prestationen blir sämre när man mår dåligt. Psykisk ohälsa påverkar prestationen och ens upplevelser väldigt mycket.

Jag har inte skrivit att man inte kan vara kroppsmedveten bara för att man är överviktig, har liksom inte med saken att göra alls och det går att vara välbalanserad utifrån sina förutsättningar.

Och det är ju det, alla är individer och vi har olika förutsättningar för olika sporter, inget konstigt med det. Betyder inte dock att man inte kan lyckas oavsett.
 
Senast ändrad:
Ridning är en fysisk sport som kräver kroppskontroll och stabilitet och muskler för att kunna göra hästen rättvisa och kunna hänga med hästen på rätt sätt. Det är ganska logiskt att då mer övervikt gör det svårare. Det är liksom inget konstigt med det alls. Nu handlade det dock inte om övervikt bara utan om kroppstyper, och som sagt, vissa kroppstyper gör det lättare att uppnå vissa mål.

Möjligtvis om man bara "åker" häst att det inte spelar någon större roll men vad jag förstår så handlar inte artikeln om hobbyridning hemma utan att ha ambitioner att tävla.
Så den som har minsta lilla övervikt förlorar helt plötsligt kroppskontroll och stabilitet och muskler. Och normalviktiga har per automatik kroppskontroll och stabilitet och muskler?

Ser du inte hur tokigt det låter?

Jag hade en fantastisk upplevelse för många år sedan. Det var en i balletten (alla spelade katter) som var enormt smidig, uttrycksfull och en fantastiskt skicklig dansare. Hon bar väl på i runda slängar 20-30 kg övervikt. Och en jäkla massa kroppskontroll och stabilitet och muskler, mer än merparten ryttare skulle jag tro.

Det är rätt fördomsfullt att påtala saker som att fetma är liktydigt med sämre kroppskontroll och stabilitet och muskler. Även om det skulle stämma att det det ofta är så vid lite större övervikt på gruppnivå så finns det så mycket individuella skillnader att det inte är en direkt underbygd åsikt.
 
Det handlar som sagt inte enbart om hur kroppen ser ut, mår man dåligt så är det svårt att få en bra upplevelse oavsett. Det har inte med inskränkta idéer att göra, det är ganska så självklart att prestationen blir sämre när man mår dåligt.

Jag har inte skrivit att man inte kan vara kroppsmedveten bara för att man är överviktig, har liksom inte med saken att göra alls och det går att vara välbalanserad utifrån sina förutsättningar.

Och det är ju det, alla är individer och vi har olika förutsättningar för olika sporter, inget konstigt med det. Betyder inte dock att man inte kan lyckas oavsett.
Du verkar ha dålig koll på vad det du skriver innebär. Du har precis skrivit att något som innebär just detta

"Ridning är en fysisk sport som kräver kroppskontroll och stabilitet och muskler för att kunna göra hästen rättvisa och kunna hänga med hästen på rätt sätt. Det är ganska logiskt att då mer övervikt gör det svårare."

Och ja du gör omskrivningen att det är svårare, men är något svårare så blir per automatik resultatet sämre med samma arbetsinsats. Ända skillnaden nu mot tidigare är att du skriver " mer övervikt" inte bara övervikt.

Återigen, du skriver som du anser det är sanningen och på individnivå. Vilken vetenskap baserar du det på?
 
Jag får se mig besegrad, det går inte att diskutera med en person som bara vrider saker så det ska passa dens inskränkta idéer.

Men jag vill ändå påpeka att kroppen mådde bra utifrån vad som räknas som normalt, men den kropp jag fick gjorde mig mycket mindre balanserad och stabil jämfört med min överviktiga kropp. Jag fick svårare att inverka och även sämre reaktionsförmåga.

Sen kanske jag är unik som överviktig, då jag är väldigt kroppsmedvetenhet och välbalanserad. Jag hoppas att nån annan som läser den här tråden iaf kan se det mer nyanserat och att vi alla är individer.
En sak som jag tror bidrar mycket, även till fördomar, är att om man ändrar vikt hastigt -uppåt eller neråt spelar ingen roll - så påverkas ens kropp ganska mycket och hjärnan måste vänja sig vid det nya. Mår man därtill dålig så är det klart att det inte blir bättre av det.
 
Då kommer man ju tillbaka till det som är ett stort problem i dressyren också, att oavsett hur ryttaren rider så blir det höga poäng sålänge hästen utför rörelserna rätt. Det gör ju att råare ridning är okej i domarens ögon isåfall sålänge hästen flaxar på fint och utför momenten.

Domare måste ju se till helheten också, inte bara på hur hästen utför momenten, man borde inte helt bortse från ryttarens inverkan.

Detta har ju inte med överviktiga att göra dock utan hur domare bedömer ritter överlag.
Vi får ju dra av när ryttaren stör, men det brukar hästen skvallra om. Jag drar dock av för ojämna eller hårda händer, eller hård drivning. Det händer allt som oftast.
 
Ridning är en fysisk sport som kräver kroppskontroll och stabilitet och muskler för att kunna göra hästen rättvisa och kunna hänga med hästen på rätt sätt. Det är ganska logiskt att då mer övervikt gör det svårare.
Det är inte alls logiskt, det är en ful fördom.
Väldigt väldigt ologiskt att övervikt skulle vara lika med mindre muskler och kroppskontroll 🙄
 
Så den som har minsta lilla övervikt förlorar helt plötsligt kroppskontroll och stabilitet och muskler. Och normalviktiga har per automatik kroppskontroll och stabilitet och muskler?

Ser du inte hur tokigt det låter?

Jag hade en fantastisk upplevelse för många år sedan. Det var en i balletten (alla spelade katter) som var enormt smidig, uttrycksfull och en fantastiskt skicklig dansare. Hon bar väl på i runda slängar 20-30 kg övervikt. Och en jäkla massa kroppskontroll och stabilitet och muskler, mer än merparten ryttare skulle jag tro.

Det är rätt fördomsfullt att påtala saker som att fetma är liktydigt med sämre kroppskontroll och stabilitet och muskler. Även om det skulle stämma att det det ofta är så vid lite större övervikt på gruppnivå så finns det så mycket individuella skillnader att det inte är en direkt underbygd åsikt.

Det är inte alls logiskt, det är en ful fördom.
Väldigt väldigt ologiskt att övervikt skulle vara lika med mindre muskler och kroppskontroll 🙄
Håller med.

Min gudfar har i många år tränat/tävlat i judo. Han har definitivt en stor övervikt och är samtidigt en av de smidigaste människor jag känner med en enorm kroppskontroll.
 
Det är inte alls logiskt, det är en ful fördom.
Väldigt väldigt ologiskt att övervikt skulle vara lika med mindre muskler och kroppskontroll 🙄
Vilket jag inte alls har skrivit heller. Och nej, det är ingen fördom att det inte ger en fördel att vara väldigt överviktig när det gäller ridningen.
 
Jag tror man måste särskilja på någon som är sjukligt överviktig och inte tränar, och de som är vältränade men har ett par eller flera extra kilon. Det första är väl inte eftersträvansvärt om man vill utföra någon sport, men det sistnämnda är fullt möjligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
37 464
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp