Tygelstorlek

aiquen

Trådstartare
Sitter och kollar på olika tyglar då jag vill försöka införskaffa ett par sk islandstyglar eftersom de har hakar istället för spännen, vilket jag tycker verkar smidigt. Dock står det på exempelvis Börjes sida bara strl ponny på tyglarna, men hur långa är de då?

Jag tror iofs inte det skulle vara några problem med "ponnytyglar" till mina hästar eftersom de är fjordingar och har så korta halsar, men det skulle ändå vara intressant att veta vad/hur stor skillnaden är mellan ps och fs. Någon som vet?
 
Vet inte hur mkt det skiljer men jag köper alltid ponnytyglar till mitt halvblod, hatar att ha långa tyglar som bara hänger och slänger och riskerar att hästen trampar på dem. Kan tänka mig att det skiljer ca 10 cm på varje sida kanske?

//jo7 :bump:
 
har en d ponny med inte allt för lång hals, ponny är för kort till henne.

det varierar mkt efter märke har storlek ponny (cob egentligen) på ett par horshead tyglar, men dom är mkt längre än "vanliga" ponnytyglar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 228
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp