Tyglar med panikhake

Koppen

Trådstartare
Moderator får flytta denna tåden om den ligger fel! I mitt stall finns 17 islandshästar och alla ryttarna rider med tyglar som har pistolhake. Vad finns det för för och nackdelar med detta? Jag tycker det ser smidigt ut då det är lätt att byta men hur kommer det sig att det inte används bland oss "vanliga" ryttare? :idea:

Sv: Tyglar med panikhake

Jag har pistolhakar på ett par av mina tyglar. Ett ombyggt isisträns för att passa min häst! Jättesmidigt och snyggt med för den delen.

Det är inte så vanligt att det finns på tyglarna vi köper å inte heller tränsen för den delen. Finns att köpa det gör det tillsammans med annat "vanligt" dock är det lite dyrare.

Enda nackdelen vad jag vet är ju att hästen kan lyckas få upp hacken å så losnar tygeln. Det var jag med om när min häst förskte dra iväg hemåt efter ett hinder förra sommaren. Jag hade ingen nosgrimma så bettet åkte in i munnen. Fast det går nog att klia upp hacken om man har en häst som kliar sig mycket.

Nupp inte vad jag vet av.

Visst det blir ju lite (minimalt) mer vikt i bettringarna men i gensvar till det så finns det ju mycket tyngre bett än så.

Jag satte panikhakar i mina vanliga tyglar. I stället för att knäppa tygeln i bettet satte jag den i lösa hakar.
Mycket smidigt om man ska leda hästen en bit eller om man ska över en bäck och hästen inte vill. Du får då hästen lite mer i från dig om den måste göra ett jättehopp.
Det finns även reptyglar med hakar i. Mycket praktiskt om man rider långtur, du har då atomatiskt ett grimskaft med dig...

En mycket praktisk detalj!

Jag använde det från början när jag longerade före jag skulle rida, då slapp jag knyta upp tyglarna. Men nu för tiden använder jag inte hakar och jag tycker att det är mcyket bättre utan.
För första gången jag red utan så gick killen mycket bättre:D Det blir en bättre kontakt med hästens mun, inga skramlande och hoppande hakar;)

Jag har använt det i hur många år som helst. Då vill jag minnas att det tex i Börjeskatalogen låg enbart bland islandsgrejerna. Typ 98 eller nåt sånt läääänge sen!
Men nu ligger det ju bland vanliga tyglar. Har alltid haft en slags gummiaktig tygel och var ute efter det och inte vanliga läbbiga gummityglar som följer med träns när man köper.
Och så skulle jag ha mässingknäppen och hittade inga vanliga tyglar med såna. Och tillsist tyckte jag det var snyggt!!!

Jag tycker det helt enkelt är smidiga tyglar att ha att göra med. Tillräckligt många tröga och stela spännen att få upp och igen på tränsen.

Jag tycker det helt enkelt är smidiga tyglar att ha att göra med. Tillräckligt många tröga och stela spännen att få upp och igen på tränsen.[/QUOTE]
Precis vad som har stört mig på samtliga träns och tyglar jag har köpt! En del är "omöjliga" att få upp! :mad:
Funderar på att skaffa sånna här tyglar faktiskt! Ha sett ett par där man får ett kanongrepp och de glider inte ur händerna på en!

Men vänta nu, panikhake är inte samma som pistolhake.

Panikhake finns ofta på t ex transportgrimskaft och är en stor och tjock klump som man genom att dra nedåt löser ut.

Det menar väl ändå inte trådskaparen att ryttarna rider omkring med?!

Lovisaleonora_ skrev:

Panikhake finns ofta på t ex transportgrimskaft och är en stor och tjock klump som man genom att dra nedåt löser ut.

Vet att det inte var mig du skrev till men ditt inlägg fick mig att tänka på en grej!

Jag kom på att jag red faktiskt inte med pistolshakar utan med denna typ av hakar: Bild, så dom kan ju faktiskt var skramligare än pistolshakar;)

Lovisaleonora_ skrev:

Skrev jag panikhake?? Pistolhake menade jag ju givetvis! :p

Hade det (svensk hake) på en häst som jag red in för x antal år sedan. Visst, det var väl smidigt när man varvade ridning med longering/tömkörning men det var inte det minsta harmoniskt att rida med. Det skramlade och gjorde att han gick och slog med huvudet hela tiden. Tog bort hakarna och med en gång så blev han stilla med huvudet och harmonisk att rida. Han tyckte inte om det så han slapp det därefter.

När jag läste rubriken såg jag skräcksenarion framför mig. Skulle aldrig sätta panikhake på en tygel. Möjligtvis där de delas med ett spänne i mitten men aldrig vid bettet.

Det är en sådan hake jag menar. I H***s katalogen kallas det för svensk hake.

*500 inlägg*

Tiagirl skrev:
Jag har använt det i hur många år som helst. Då vill jag minnas att det tex i Börjeskatalogen låg enbart bland islandsgrejerna. Typ 98 eller nåt sånt läääänge sen!
Men nu ligger det ju bland vanliga tyglar. Har alltid haft en slags gummiaktig tygel och var ute efter det och inte vanliga läbbiga gummityglar som följer med träns när man köper.

Det står faktiskt vid tyglarna i denna affär att det är "Islandstyglar", men varför det inte skulle gå att använda till icke islandshästar det vet jag inte. Kände på de idag, och tycker som du att de är behagligare att hålla i än de gummityglarna som följer med tränsen, de är lite smidigare.:bump:

Hehe, min ponny tycker det är super kul när saker skramlar på henne. Red med kedja ett tag i somras för hon körde upp huvudet hela tiden då. Hon tyckte det var helt stenkul att ha den på.

Kommer dock inte ihåg att hon höll på med huvudet när jag hade hackar på tyglarna. Men dock är ju alla hästar olika där oxå :)

Ja, om du travar och inte håller sträckt tygel så studsar den och skramlar mot bettringen:crazy:

Louise skrev:
Men skramlar det så mycket egentligen?? :crazy:

Det tycker inte jag. Har ju använt det i som sagt ca åtta år och har aldrig stört mig på det. Kan inte ens påminna mig om att det låter öht. Då rider jag oftast dessutom med pessoa där det är ringar överallt om man säger så där det borde "ta i" kanske.

Hade det skramlat så mkt och varit störande hade nog inte ens islandsryttarna använt det bara för att det är "islandstygel"...

Har heller aldrig hört något skrammel från hakarna. Ändå rider jag ofta med långa tyglar i både trav och galopp

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
880
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 416
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka