Tyglar med panikhake

Sv: Tyglar med panikhake

Jag har såna tyglar på min stora häst, tycker det är kanon om man byter bett ibland eller vill longera nån dag.

Nåt skrammel har jag aldrig hört faktiskt, däremot finns det ju faktiskt en teoretisk chans att de kan gå sönder, jag har tex varit med om likadana grimskaft som släppt.
Men så länge man har koll på grejerna så är nog risken väldigt liten...

Svarar med samma som på islandsforumet:

Oavsett hur duktig handen i andra ändan är kan den aldrig få precis lika mjuk kontakt med munnen med haktyglar som med ett spänne på en lädertygel. Skillnaden kan tycks minimal, men den finns.
Jag säger inte att alla omedelbums skall sluta rida med haktyglar. Jag förklarar varför jag inte gör det.

Däremot kan jag använda haktygalr på unghästar då jag har tygeln knäppt i nosgrimmar eller i både bettet och nosgrimman (de veckorna det är så). Då tar man inte hästen i munnen nämnvärt och det är mycket enklare att knäppa tygeln i både bettet och nosgrimman med en hake än med ett spänne.

/Malin

Jag börjar gå ifrån hakar då det hänt en del allvarliga insidenter med att tyglarna lossat. Haken har helt enkelt öppnat sig och detta har hänt både vid hopp över bäckar och vid "vanlig" ridning. Lite otrevligt faktiskt.
Däremot när man rider på långfärder och terrängen är lite lurig dvs man måste hoppa av och leda hästen så är de ju guld värt att snabbt kunna lossa tygeln och få ett grimskaft.
Kontakten med munnen blir allt lite bättre med "vanlig" tygel dessutom.
Catarina

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
880
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 416
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka