Tyglar till sidepull??

pinky

Trådstartare
Vad använder ni för tyglar när ni rider med sidepull?

Min häst är liten och har kort hals, men ett par vanliga tyglar i stl full är i kortaste laget. Rider jag med bett är de åt det långa hållet istället. (Bara för att ge ett hum om hur kort hals hon har... ;))

Upplever ni samma sak? Vad använder ni isf för tyglar istället?

Funderar på om det vore bättre med westerntyglar istället, men det känns onödigt att skaffa eftersom jag bara kommer att använda dem till sidepullet i vilket fall... Har även funderat på att tillverka reptyglar, använda grimskaft eller att skarva de vanliga tyglarna.:confused:
 
använder w-tyglar i bommul. Men dem är 3 meter långa :o Gå till en sadelmakare så kan dem kanske special sy ett par till dig
 
Min häst är liten och har kort hals, men ett par vanliga tyglar i stl full är i kortaste laget. Rider jag med bett är de åt det långa hållet istället. (Bara för att ge ett hum om hur kort hals hon har... ;)):confused:
Äee, nu hänger jag inte med riktigt. Sitter inte ringarna på sidepullet och bettringarna på ungefär samma plats på hästen? Jag rider med vanliga engelska tyglar storlek full till sidepullet och min häst har normallång hals i förhållande till mankhöjden (ca 155 cm).

Å andra sidan beror tygellängden på hur mycket och på vilket sätt du vill kunna ge hästen eftergift. En del jobbar ju t.ex. med att sänka hästens huvud och då behövs långa tyglar, typ western, om man ska kunna följa med ordentligt med eftergiften.

Att köpa westerntyglar behöver inte vara dyrare än engelska. Om du har nytta av dem eller ej beror på ju på hur du rider med sidepullet och hur ofta du använder det. Annars går det naturligtvis att göra egna, men bra rep är ganska dyrt, dessutom tillkommer besväret att splitsa eller sy fast hakarna.
 
Sitter inte ringarna på sidepullet och bettringarna på ungefär samma plats på hästen?

Jo, jag tyckte det såg ut så när jag gjorde i ordning henne, men när jag började rida hade jag nästan bara yttersta änden att hålla i när hon gick lågt med huvudet...

Ska prova att skarva tyglarna idag, men är inte säker på att det blir så smidigt som jag vill ha det. :p
 
Jag upplever de på samma sätt som du; tyglarna är "kortare" när man rider på sidepull.

Vanliga engelska (billigare) tyglar blir för korta. Jag köpte nu tyglar från en sadelmakare i Portugal samtidigt som jag köpte en sadel och de kan jag tänka mig kommer att kännas bra att rida på tillsammans med ett sidepull.
 
delade w tyglar lite grövre :D
kan inte ha "vanliga" tyglar då de är för korta :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 780
Senast: Yrja
·
Utrustning Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: Beeboppe
·
Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
4 952
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp