cili

Trådstartare
vilken sorts tyglar använder du helst? och varför?
vilket märke är favoriten?

Sv: tyglar

vilka tyglar använder du helst? gummityglar samt släta lädertyglar
varför? då är det inga stolpar som är ivägen. gummityglarna är dessutom så stora och rejäla :D, funkar i alla väder
har inget favoritmärke, alla de jag testat har varit bra

vävribb med "stroppar". Hänger mig dock inte fast vid en "stropp" utan håller där det behövs för tillfället.

Beror helt på arbete..

Lilla hästen har långa smala släta lädertyglar då hon arbetas vid hand. Vill ha släta tyglar vid det arbetet eftersom de glider lätt o så. Kommer ha ngn form av andra tyglar senare om hon ska ridas eftersom de är för långa.. Kvittar vad eftersom man aldrig behöver grova tygeltag på så "färska" hästar, spec inte på henne eftersom hon fortf *pust* inte har lärt sig att ge efter vid tryck, får lite halvpanik ist... Men vi jobbar på det...

Vid terränghoppning alltid gummivävtyglar, får bäst grepp då oavsett om hästen drar eller det regnar eller så..

Hästar man har mkt i handen gärna med "stroppar" eftersom man då snabbt märker om tyglarna glider, håller inte heller på ngn spec "stropp"..

Annars så strävar jag efter att rida med släta, kantflätade, släta med "stroppar" helt i läder eftersom jag tycker det ger bäst känsla. Vill ju kunna rida med en så mjuk hand så man inte behöver oroa sig för att tyglarna glider även om det är släta men så långt har jag inte kommit att alla hästar går som så gudar ;)

Favoritmärke? Kvittar bara det är bra kvalitet, och SAMMA kvalitet i båda sidornas tyglar, vilket det oftast inte är hos billigare varianter.

Släta lädertyglar med tygelhakar!!

Gillar Gold Medaltyglarna hyfsat, men köper dem mest för att jag har lättast att handla på Hööks... ;)

Jag tycker bäst om SMALA lädertyglar med stroppar. De måste vara smala annars går det inte att sluta handen om dem på ett behagligt sätt. Lädertyglar tycker jag är mjukast och skönast att hålla i, och stropparna måste jag ha så att jag inte glider och som en kontroll av att båda tyglarna är lika långa (relativt outbildad häst).

I allmänhet gillar jag rejäla gummityglar bäst, för de är så sköna och hålla i. Vid dressyr och i övrig, så föredrar jag flätade lädertyglar. Tycker mycket om hubertus flätade..

Hej!!

Jag använder alltid smala lädertyglar med "stroppar". Jag måste ha smala tyglar för att kunna greppa runt tygeln utan att bli "fast" i handen, stroppar är också bra när det regnar så att man inte glider!! Märket spelar ingen roll, bara det är bra kvalitet!

De absolut värsta tyglar som finns är iallafall vävribb, man får ju blåsor överallt...

släta lädertyglar! Tycker man får en känsligare hand med sådanna samta att man kan låta tygeln glida lätt genom handen.

Gummivävtyglar, smala, tunna eller släta lädertyglar. Inga stoppar vill jag ha! Fast det har hänt vid några tillfällen då det har regnat mycket att jag önskade att jag hade stoppar på, men annars stör de mest.

Märket är oviktigt för mig, bara det är bra kvalitet. Självklara favoriten för mig är släta mjuka lädertyglar :love: Men just nu har jag ett par tunna gummivävtyglar (Chétak) som också ä super! :love:

jag gillar flätade tyglar bäst för att dom är så skön att hålla i och man får ett bra grepp. :p [/B]

Jag använder ett par smala gummityglar eller kantflätade i läder.

Det absolut värsta jag vet är vävribbtyglar :eek:

Favoritmärken har jag aldrig, avskyr märkesfixering.

Använder bara smala lädertyglar- är helfrälst i dem och tycker att de fungerar nästan alltid. Rider vi terräng använder jag dock en modell med SMÅ ploppar på..inte de stora plopparna-urk... :devil:

jag rider bara med gummityglar :p älskar dem! :love: mina favorittyglar är ett par från Pariani :love: de e så fina och så sköna! men nu har jag slitit ut gummit där jag håler tygeln mest :( men det är läder under gummit så jag undrar om man kan be nån "klä om" dem?? :confused: eftersom lädret är jättefint, de är sådär halvt rundsydda och har en jättefin rödbrun färrg och mässingspännen, känns så hemskt att slänga dem bara för att gummit är utslitet och betala 700 för ett par nya :crazy:

jo du kan klä om dem, det har jag gjort med ett par! prata med din sadelmakare. Kanske blir svårt att få exakt samma färg på gummit, men visst går det att sätta på nytt!

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka