• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Akustik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 189
Sv: Tyglar!

Det gör jag! Alt. läder med stoppar. Har lädertyglar med gummiinsida i hoppningen också, eller såna med invävt gummi.

Använder oftast vanliga vävribb, har även ett par delade westerntyglar helt i läder.
Har aldrig haft sönder några tyglar.

Akustik skrev:
Vad har du för tyglar? (i läder, gummi etc.) vad tycker du e snyggast, i vilka sammanhang?

Och hur många tyglar har du tagit sönder (eller hästen), mina hästar (ponnyer :p ) har lyckats ta sönder massa, eller ja.. Det är väll jag som agerar oansvarigt och lpter hästen klia sig mot något, elr låter dom nosa på staketet och tyglarna fastnar ! :confused:

Just nu har jag mest vävribbtyglar. Långa till dressyren och korta till hoppningen.

Annars tycker jag att läder tyglar är absolut snyggast, släta som flätade. Ska köpa mig ett par helflätade snart till hoppningen.

Tycker lädertyglar är snyggast till både dressyr och hoppning men dressyrtyglar ska vara betydligt längre.

Har nog tagit sönder runt 5-6 tyglar tror jag. Ett par släta lädertyglar och resten vävribb..

har ett par flätade lädertyglar (inga kantflätade utan helflätade) som JÄTTEmjuka och sköna, men nackdelen är att de kan vara lite för tjocka och dryga när man rider utan vantar på sommaren (jag är petig). så ska köpa ett par nya sedan.

tycker om vävribbtyglar och även såna med invävda gummitrådar i vävribben, de är fortfarande smala och tunna (gummityglar för tjocka) men ger bra grepp!

ja kan ju då tilägga att jag själv tagit sönder 3 par tyglar av dessa. *klantsaklle? jaa* de andra har av kisstag gått sönder bla. så hänge tränset på boxdörren och hästen fastande i tyglarna med foten och slet. hela nackstycket+ tyglar gick sönder.. annars är jag väldigt försiktig sådär,

och absolut binder jag itne hästen i tyglar. Som någon skrev där uppe. Hur dum får man vara? ni vet väl konsekvenser? :O

Smala gummityglar :love: De kostade ca 400 men är supermjuka och hållbara.

I dressyren får jag ju tyvärr inte ha dem så där har jag ett par helt släta i läder, som jag har gjort själv :D

Tror aldrig att jag har haft sönder några tyglar...

jag har tunna tyglar med inflätat gummi men riktigt insmorda och mjuka flätade tyglar är underbar...fler som tycker det?. jag tycker inte om tyglar med "stolpar" man kan lätt fastna och vilja ha handen vid stolpen jämt...inte så bra....variation ska de va.

Jag använder lite lika tyglar i olika sammanhang. Rider jag derssyr använder jag släta smala läder tylgar och vig terräng och hoppning använder jag flätade eller vävribbtyglar..

jag har mjuka gummityglar och trivs bra med dom. tillsammans med lädehandskar blir det bra grepp !

Har faktiskt inte (ta i trä) pajat några tyglar med nuvarande hästen ännu, men det kommer väl !

Akustik skrev:
Vad har du för tyglar? (i läder, gummi etc.) vad tycker du e snyggast, i vilka sammanhang?

Och hur många tyglar har du tagit sönder (eller hästen), mina hästar (ponnyer :p ) har lyckats ta sönder massa, eller ja.. Det är väll jag som agerar oansvarigt och lpter hästen klia sig mot något, elr låter dom nosa på staketet och tyglarna fastnar ! :confused:

Själv har jag ett par lädertyglar med stroppar som jag älskar, de är lite smalare än vävribbtyglar och gummityglar. :banana:
Jag använder de till all sorts ridning, ska dock tillägga att jag inte tävlar annars tycker nog jag så här:

Hoppning: Gummityglar eller flätade läder, lädertyglar med insida av gummi går också bra.

Dressyr: Släta lädertyglar, eventuellt flätade eller med stroppar

Terrängritt: Gummityglar

Jag har tagit sönder några tyglar genom åren, men då oftast i samband med omkullridningar o.dyl. :(
Har dock sämst erfarenhet avvävribbtyglar, tycker att de oftast är stela och har man en häst som drar så får man stora skavsår.
Dessutom så blir de utslitna ganska fort.

Jag tycker om kantflätade, men kan bli lite jobbigt att rida med om jag inte har vantar tycker jag :P

Hästen brukar stå och dra ner huvet och på något sätt så kommer ena tygeln in i munnen på honom och där står han och tuggar. Så vävribbtyglar brukar gå sönder, men det har inte hänt på ett år nu. Så han har nog lärt sig efter att han gick med bara lädertyglar ett tag.

Men lädertyglar är bäst, inte när man är ute och rider dock, ifall det börjar regna blir det jääätte halt :S

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka