• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TonicWater
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 457
Sv: Tyglar

Vanliga lädertyglar utan stroppar... Ska helst avra ganska tunna, annars blir det svårt att få grepp om dom och jag har lätt för att de glider ut handen.

Som w-ryttare vill jag ha rätt tunga och långa...delade alltså. Mina är ca 2,5 m/st. Ofärgat läder, ca 20mm breda och rätt tjocka.

Ganska smala Lädertyglar med tunt gummi på insidan av tygeln.

flätade lädertyglar eller smala/tunna gummiklädda tyglar

Gör det inte ont att rida med flätade lädertyglar? Det är något jag alltid har fått för mig. :cool:

hihi nejdå det tycker inte jag iaf..... :smirk:

Antingen tunna släta lädertyglar eller tyglar med gummitråd invävt. Gillar även dom i smalt läder med gummi på en sida. Hatar tjocka hårda vävribbtyglar med stoppar ....

Jag köpte ett par lädertyglar (släta) för tio år sedan. Dessa tyglar är super-sköna idag och min absolut käraste ägodel vad gäller hästsaker.

Annars hade en kompis till mig köpt gummityglar som var tunna, de var helt suveräna, men ligger ändå i lä vad gäller mina lädertyglar.

haha, jag är först med vävribbtyglar med läderstoppar å då.. :P
tycker att dom är sköna att hålla i (inte när dom är hårda, men när dom väl är "inridna")

Lädertyglar med gummi på insidan när jag rider dressyr och gummityglar när jag hoppar och rider ut. Har hittat ett par supersköna gummityglar som inte är så breda och hårda som vanliga, utan de är mjuka och lite "sladdriga".

För mig spelar det inte så himmla stor roll, huvudsaken är att tyglarna är mjuka och sköna att hålla i, man får ett bra grepp och inte är för tjocka.

Hatar tjocka stela och hårda vävribbtygler som man får med vissa träns.

Älskar mina helflätade lädertyglar dom är så mjuka och helt underbara. Samt sådana tyglar som är i gummi tunna där gummi är invävt. Helt underbara. Bra när man rider i regn, tyglarna sitter där dom sitter!

När jag rider ute i terrängen har jag ett par eventa-grip. En tygel som ser ut som en gummitygel, men "gummit" är ett formjutet gelmaterial som är mycket mjukare och följsammare än en traditionell gummitygel. De är ca 1, cm breda, längden vet jag inte exakt - lagom :D

För dressyr, släta mjuka lädertyglar som även de är 1,5cm breda.

För hoppning 1,5 cm breda, mjuka lädertyglar med stoppar så jag har lite bättre grepp.

Apo

Köper man kantflätade tyglar av god kvalité och gott hantverk så är de inte hårda. Detsamma gäller för tyglar som är helflätade.
Där har jag provat både budget och den betydligt dyrare varianten och det var otrolig skillnad.

Apo

Jag föredrar tunna släta lädertyglar.
Men om det är blött å regnit ute så tkr jag det är bäst med ett par smala gummityglar. (sånna som gummit är inflätat i, inte sånna där tjocka med små "pluppar" på).

Det viktigaste tkr jag e att dom är smala så dom inte blir så klumpiga att hålla i, och att man inte får skav av dom.

Vävribbtyglar trivs jag inte alls med, dom är hemska!!!

Förr hade jag
Helflätade svarta i läder

Men nu när jag gått över till western har jag
5/8" lädertyglar från Weaver Leather i mörkbrunt, 260cm

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 888
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 481
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka