Tynger lokorna ner manken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 687
S

solenbakommolnet

Jaha, så har jag då funderat igen :eek:
Vill gärna skaffa drag sele till min häst men kan inte bestämma mig för vilken typ :confused:

Loksele: kan den tynga ner manken på hästen :confused: Kan det bli så att hästen får en onaturlig tyngd :confused: Kan lokorna väga för mycket :confused:

Bröstsele: kan den göra hästen illa när bröstan ligger mot bogen :confused: Läste någonstans att bröstbenet kan ta stryk :eek:

Hjäällpp :crazy: Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa :crazy:

Vad tycker ni :confused: :bow: :confused:

Hej

Lokorna ligger ej mot manken så svaret är nej
En loksele är ej för tung, hästar är inga bebisar ;)
så tillvida att selen är rätt utpassad, inte för liten så den trycker, och inte för stor så hästen "gamar" runt.
Om du selar rätt så sitter lokselen bra.

Enligt mig så är ej bröstselen det optimala, hellre en maratonsele eller finsele isåfall med draglinor.

Det beror på tyngd och val av det du skall dra. Rissla, gigg, sulky, rockard osv?? Även hur ofta du skall köra, och vad du kräver av hästen och utrustningen.

En bröstsele kan vara bra nybörjarsele, då den är hyfsat billig, men det finns andra bra begagnade modeller också.

Lokorna tynger ner hästen ungefär lika mycket som när kusken har ett pärlhalsband om halsen .
Låna ett o prova!

Liknande trådar

Utrustning Jag har (tydligen) skaffat mig en jäkla fryslort till häst och måste nu kasta mig in i täckesdjungeln :cool: Skulle uppskatta lite... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 035
Senast: Totola
·
H
Körning Jag vill ha den sele som gör minst skada på en häst. En bröstsele (giggsele, finsele - kärt barn har många namn) är ju bra då den inte... 2
Svar
30
· Visningar
3 632
Senast: hopp_o_galopp
·
T
Körning Jag håller på o mixtrar med tillpassningen på minishettisen som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tyckte det var bra först men det tar... 2
Svar
30
· Visningar
3 304
Senast: Fjunet
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en... 2
Svar
35
· Visningar
3 710
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31