Tyngre fälttävlanshästar?

F

Fieber

Idag var jag på SM i Segersjö och kollade på alla otroligt skickliga ryttare!
La dock märke till att många av hästarna var betydligt grövre i modellen mot vad de tidigare var inom sporten. Detta ledde till långsamma tider, hästarna orkade inte, vägrade ut sig mm...
Idealet för en fälttävlanshäst måste väl ändå vara en lätt och smidig häst!?
Vad beror denna förändring på?

Dessutom la jag märke till att de flesta hästar inte orkade med banan. Vet om många fälttävlansryttare som lägger ner alldeles för lite vikt på KONDITIONS-träning... Hur kommer sig detta? Det är liksom grunden för att kunna ge sig ut på en fälttävlansbana..

Sofie
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Fast den grövsta hästen. åtminstone om man ser till stam, klarade ju terrängmomentet i den enstjärniga klassen. Det var ju hästen svante som var 50% ardenner.
Jag tror att de som inte klarade banan var för dåligt förberedda och kanske inte egentligen "var klara" för att starta enstjärnigt. Jag tvivlar på att man kommer till en tävling med en häst som har dålig kondis.
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

En orsak som jag hört är att det korta formatet utan steeplechase och ökad svårighet i banhoppningen ska ha förändrat vilka hästar man väljer
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Dessutom la jag märke till att de flesta hästar inte orkade med banan. Vet om många fälttävlansryttare som lägger ner alldeles för lite vikt på KONDITIONS-träning... Hur kommer sig detta? Det är liksom grunden för att kunna ge sig ut på en fälttävlansbana..

Sofie

Var du på samma tävling som jag?
Känns inte så. :D
Vad såg du som du som du bygger ditt inlägg på?

Visst så jag någon häst som inte hade kondisen men det var inte många. Ett fåtal.
Däremot så är det många som fortsätter i en lägre växel om man får ett stopp.
I den 1* höll många tiden och i den 3* var det inte någon vilket inte är så ovanligt.
På den senare nivån tränar alla konditionsträning. På den 1* tränar de flesta. Säkerligen några som inte gör det.
I fredags var vissa hästar ( och ryttare) dyblöta efter dressyren så kan vädret påverka.
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Fast den grövsta hästen. åtminstone om man ser till stam, klarade ju terrängmomentet i den enstjärniga klassen. Det var ju hästen svante som var 50% ardenner.
Jag tror att de som inte klarade banan var för dåligt förberedda och kanske inte egentligen "var klara" för att starta enstjärnigt. Jag tvivlar på att man kommer till en tävling med en häst som har dålig kondis.

Vet någon hur det gick för Svante förresten?
Var påväg att köpa honom för några år sedan , till ett väldigt bra pris dessutom... Dock tyckte jag han var lite liten. Men en otroligt fin häst!
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

jag missade tyvärr dressyrprovet som gick på fredagen men såg honom i terrängen. Han såg mkt fin ut och han gick säkert över de hinder jag såg och han fick nog inget stopp på hela banan. Vet inte hur det gick med maxtiden dock.
Synd att jag inte såg banhoppningen, hade varit kul att följa den hästen.
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

.
I fredags var vissa hästar ( och ryttare) dyblöta efter dressyren så kan vädret påverka.

... och det blev en ryttare i lördags oxå :D Hon som gjorde magplask i vattnet vid stockhindret. Det var den blötaste ryttare jag sett nån gång... =) tur att hon tog det med ett stort leende
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Äh det finns det massor av ;)

Se bara på alla irländare :D

Svante är jättefin stod mitt emot honom i Enköping förra året

Jo det är iofs sant, men i sverige är det ju inte särskilt vanligt?

Istället för svante som en toppen läromästare köpte jag en vildhäst som knappt kommer runt terrängbanan.. :rofl: :D Men det ska nog gå bra det med!
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Jag måste dock halvprotestera lite mot din åsikt. Jag har tävlat ett Welsh Cob sto i fälttävlan, visserligen på debutantnivå (tränat högre) som gått hur bra som helst. Bör dessutom tillägga att hon var 18 år under denna tid(!!!) Var placerad på alla fälttävlan jag deltog i med henne. Tack vare min noggrannhet gällande konditionsträning o.s.v hade hon inga problem alls med att klara av det. Däremot kan jag till viss del hålla med om att vid högre nivå än så kanske det krävs en lite lättare typ, men de grövre kan även de bli riktigt bra. :smirk:
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

KL

jag tycker att det är ganska olämpligt att ha tyngre hästar till fälttävlan eftersom att det är väldigt slitigt för hästen. Tänk då en tung häst hoppa en terrängbana samt hoppbana, vilken belastning det blir på deras knän. I och för sig så vet jag ju inte hur denna Svante ser ut i kroppen, han kanske är lätt i typen. Sen så beror det också på vilken nivå man hoppar på, håller man sig till de lägsta så lär det inte bli några problem, men vill man högre upp i klasserna så.. Grova hästar är ju i grunden till för att dra tunga lass, inte att hoppa hinder.
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

KL

jag tycker att det är ganska olämpligt att ha tyngre hästar till fälttävlan eftersom att det är väldigt slitigt för hästen. Tänk då en tung häst hoppa en terrängbana samt hoppbana, vilken belastning det blir på deras knän. I och för sig så vet jag ju inte hur denna Svante ser ut i kroppen, han kanske är lätt i typen. Sen så beror det också på vilken nivå man hoppar på, håller man sig till de lägsta så lär det inte bli några problem, men vill man högre upp i klasserna så.. Grova hästar är ju i grunden till för att dra tunga lass, inte att hoppa hinder.

Frågan är vad man menar med tyngre häst. Vissa tänker på korsningar eller rena ardenner/nordsvenskar, andra tänker på betydligt mindre tunga hästar. Att det finns enstaka tyngre typ ardenner/nsv ibland korsade är en sak. TS trådidé antagligen en annan, tolkar jag.
Dvs att generellt sätt är typen av häst tyngre. Mer "halvblod" än fullblodslätt.

Jag tycker mej se både ock. Det är blandat precis som det varit ett tag. Ska man lyckas i svår klass brukar det vara en fördel med mer fullblod i.

Jag såg dock inte det TS såg i Segersjö, en massa trötta, "tunga" hästar. :crazy:

Synligt tröttast av våra var det rena fullblodet som var dyngblöt av stressvett. Dock inte trött. :D
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Jo i och för sig, det har du rätt i. TS kanske menade att hon såg fler halvblod än fullblod och de är ju rätt klumpiga i jämförelse med fullblod ; )

I mina ögon såg det ut som hon syftade på kallblod så det var därför som jag reagerade.
 
Sv: Tyngre fälttävlanshästar?

Visst är svante grov, men jag skulle väl inte kalla honom tung! han är läcker! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 010
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 437
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: vildeld
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp