Typ av grimma vid transport

Billiga grimmor som går sönder om det skulle hända något under resan.
Om det av någon anledning skulle vara så att jag verkligen vill att hästen ska sitta fast använder jag halsrem.
 
Vilken typ av Grimma använder du under transport? Har du olika beroende på lång eller kort distans?
Om du tex ska åka lång distans, flera timmar, vilken grimma väljer du helst?
Ludd på grimman?
Välkommen till tråden!
Enbart lädergrimma. Allt annat är korkat.
Inget ludd, grimman ska gå att skära av snabbt vid behov!
 
Får jag lov att ställa en följdfråga?
Jag har hört att läder är lättare att skära av, men jag har testat både läder och en vanlig grimma (inte något dyrt märke) och tycker att tyget var lättare? Så är läder egentligen bättre?

Det enda jag aldrig skulle få för mig att transportera en häst i är en "travgrimma", dem går inte sönder för något.
 
Får jag lov att ställa en följdfråga?
Jag har hört att läder är lättare att skära av, men jag har testat både läder och en vanlig grimma (inte något dyrt märke) och tycker att tyget var lättare? Så är läder egentligen bättre?

Det enda jag aldrig skulle få för mig att transportera en häst i är en "travgrimma", dem går inte sönder för något.
Orsaken till att man bör ha lädergrimma är för att en lädergrimma inte bränner hästen om hen skulle kasta sig. Det gör en tyggrimma. Har man en bra kniv är det nog hugget som stucket att skära av remmen på en tyg eller lädergrimma men få hade nog ens vågat försöka skära av grimman i en sådan situation av rädsla för att skada hästen. Därför bör man ha panikspännen på grimskaftet i transporten för att snabbt få loss hästen vid en paniksituation.
 
Jag kör i vanlig sliten stallgrimma. Visst den kan bränna vid kast men jag vet att den går sönder och jag tar hellre ett brännsår än en trasig häst.
Jag har haft 2 hästar som fastnat med billig grimma och bägge gångerna har grimman gett sig utan minsta skada på hästen (inte i transport).
 
Får jag lov att ställa en följdfråga?
Jag har hört att läder är lättare att skära av, men jag har testat både läder och en vanlig grimma (inte något dyrt märke) och tycker att tyget var lättare? Så är läder egentligen bättre?

Det enda jag aldrig skulle få för mig att transportera en häst i är en "travgrimma", dem går inte sönder för något.
Läder går av lättare av sig självt än de flesta nylongrimmor om hästen får panik
(som dessutom kan ge otäcka brånnsår).
 
Kör i lädergrimma.

Däremot har jag också erfarenhet av häst som slänger sig (i stallgång) och ingen nylongrimma höll nån nämnvärd stund. De sprack omgående i sömmar, hästen fick aldrig några brännsår. De är inte av typen nylon som liksom drar ut sig eller blir varma av friktion dagens vanliga grimmor.

Men läder håller och de går att skära av. Den kombon är jag ute efter.

Har alltid panikhake men aldrig mot hästen utan alltid mot väggen. Erfarenheten efter hästen som slängde sig är att man inte når fram till huvudet på hästen i panik, bättre att lossa den vid väggen.
 
Kör i lädergrimma.

Däremot har jag också erfarenhet av häst som slänger sig (i stallgång) och ingen nylongrimma höll nån nämnvärd stund. De sprack omgående i sömmar, hästen fick aldrig några brännsår. De är inte av typen nylon som liksom drar ut sig eller blir varma av friktion dagens vanliga grimmor.

Men läder håller och de går att skära av. Den kombon är jag ute efter.

Har alltid panikhake men aldrig mot hästen utan alltid mot väggen. Erfarenheten efter hästen som slängde sig är att man inte når fram till huvudet på hästen i panik, bättre att lossa den vid väggen.
Har tänkt på den där lösningen att sätta panikhaken i väggen. Men på vad som händer när hästen kommer loss och du har en rejäl metallhake som slänger runt i ett kort grimskaft och en häst som kanske panikar.
Den där haken kommer träffa nåt med en rätt rejäl kraft🙈
Jag hade ju hellre skärt loss grimskaftet än lossat panikhaken i det läget.
 
Jag har vanlig nylongrimma, när jag åkte mer sällan var det mer än "grej" med att ha rätt saker. Nu är det viktigaste att det är hela grejer och att jag har en vass kniv i närheten än något annat.
 
Har tänkt på den där lösningen att sätta panikhaken i väggen. Men på vad som händer när hästen kommer loss och du har en rejäl metallhake som slänger runt i ett kort grimskaft och en häst som kanske panikar.
Den där haken kommer träffa nåt med en rätt rejäl kraft🙈
Jag hade ju hellre skärt loss grimskaftet än lossat panikhaken i det läget.
Panikhaken ska alltid sitta i väggen och grimskaftet ska vara så kort att hästen inte kan trampa på det men ändå så långt att hästen inte slår sig själv i huvudet det första hen gör.

Att försöka skära av ett grimskaft i det läget kan vara livsfarligt. Jag fördrar en liten panikhake som far omkring alla dagar i veckan.
 
Har tänkt på den där lösningen att sätta panikhaken i väggen. Men på vad som händer när hästen kommer loss och du har en rejäl metallhake som slänger runt i ett kort grimskaft och en häst som kanske panikar.
Den där haken kommer träffa nåt med en rätt rejäl kraft🙈
Jag hade ju hellre skärt loss grimskaftet än lossat panikhaken i det läget.

absolut en risk men mindre än att som människa hamna framför en panikande häst när man ska försöka lossa vid huvudet.
 
absolut en risk men mindre än att som människa hamna framför en panikande häst när man ska försöka lossa vid huvudet.
Riskerna är ju många hur man en gör vid panikhäst.

Men man kan ju lika gärna få änden i huvudet när grimskaftet kommer loss och kan inte hjälpa hästen ändå.

Ska man lossa i väggen måste man kanske inte så nära hästen som om man lossar änden från hästen, men transportgrimskaft är ju såpass korta att man ändå måste ganska intill.

Jag säger inte att nåt är rätt eller fel men jag hade aldrig vågat haft det så.
 
Panikhaken ska alltid sitta i väggen och grimskaftet ska vara så kort att hästen inte kan trampa på det men ändå så långt att hästen inte slår sig själv i huvudet det första hen gör.

Att försöka skära av ett grimskaft i det läget kan vara livsfarligt. Jag fördrar en liten panikhake som far omkring alla dagar i veckan.
Jag har fått lära mig panikhaken ska sitta i grimman?
Så inte hästen har något som fladdrar runt om den kommer lös.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
938
Senast: ii-ssa
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp