Typ av grimma vid transport

Riskerna är ju många hur man en gör vid panikhäst.

Men man kan ju lika gärna få änden i huvudet när grimskaftet kommer loss och kan inte hjälpa hästen ändå.

Ska man lossa i väggen måste man kanske inte så nära hästen som om man lossar änden från hästen, men transportgrimskaft är ju såpass korta att man ändå måste ganska intill.

Jag säger inte att nåt är rätt eller fel men jag hade aldrig vågat haft det så.

nej alla får göra sina val. Jag har valt att hellre ett slängande grimskaft men iaf en lös häst jämfört med det jag upplevt med panikslagen häst som till slut får sönder nåt och går över baklänges osv. Fanns inte en suck för mig att komma fram. Och panikhakar löser inte ut av enbart hästens tryck.
 
Jag har fått lära mig panikhaken ska sitta i grimman?
Så inte hästen har något som fladdrar runt om den kommer lös.
Chansen att du kommer så nära en panikande häst (utan att bli allvarligt skadad själv) att du kan lösa ut panikhaken är så minimal att den knappt ens finns. Därför ska panikhaken alltid alltid sitta i väggen. När hästen väl är lös och ute lugnar den sig oftast. Då är det också lättare att få tag i hästen igen när ett grimskaft hänger i grimman.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
934
Senast: ii-ssa
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
465
· Visningar
11 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp