typ boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trotting_horse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 955
T

Trotting_horse

Hej! har lite problem med hästen... det är så att han lyckas alltid!.. han brukar ständigt lyckas att trampa av sig framskorna.. hovslagaren brukar sko han en storlek trångt fram, men han lyckas ändå.. men det är ju inte bara när man rider eller kör han gör det ju i hagen också.. men han kan ju inte ständigt gå med boots eller så.. vad fan ska man göra då?

Sv: typ boots?

Sticker skorna ut något bak? Min petade också sina skor förr, men de stack ut typ en millimeter bak. Vi kör flappskor nu, och de sticker inte ut nånting. De har suttit hittills.

Tigertofflan skrev:
Sticker skorna ut något bak? Min petade också sina skor förr, men de stack ut typ en millimeter bak. Vi kör flappskor nu, och de sticker inte ut nånting. De har suttit hittills.

flappskor? vad är det? det har jag aldrig ens hört talas om! man kanske kunde prova det då.. det är ju rätt tröttsamt när han ska trampa av sig skorna hela tiden..

http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html
här kan du se ett exempel på flappsko, finns även broddad variant för vinterbruk.

Och visst kan rätt skoning eller beslag hjälpa men det är minst lika viktigt att komma på VARFÖR hästens skor åker. Är det inte brist i skoningen så kan det bero på hästens fysik och att den inte är musklad som den ska vara.

När vi hade samma problem så blev det flapp ett par perioder. I takt med att muskler byggts och rörelsemönstret blivit mera "kontrollerat" har dock problemet försvunnit.

Att sko för trångt kommer i slut ändan att förstöra din hästs framhovar, och du kan utan problem ha på din häst boots dygnet runt. Man måste bara leta sig fram till en variant som inte skaver, vanliga hela gummiboots brukar fungera om känner efter så att dom är mjuka i gummit väldigt stor skillnad mellan olika märken.

Det kan även hjälpa en hel del att lägga skor med längre traktarmar bak eftersom det ger hästen lite mer stöd och då får dom oftast lite bättre balans och trampar mindre på framskorna.

Mvh
Camilla

JAg säger nog en kobination av alla svaren du fått. Mitt skomonster har gått med boots dygnet runt i säkert 1½ år. utan skav. Använt Globus med kardborre men de är nog inte bäst eg. HAn har tålig hud- och tåligare har den blivit... Dock ingen päls på ballarna...
Faktiskt har han blivit mkt bättre nu när han är mer musklad och går i rätt form. (unghäststora steg innan) Han kan gå utan boots- gjort det hela sommaren då han ändå är opererad.
Det sämsta man kan göra är nog att sko med kortare traktarm då det sliter ännu mer på de redan utsatta trakterna på hoven...

ch791022 skrev:
Att sko för trångt kommer i slut ändan att förstöra din hästs framhovar, och du kan utan problem ha på din häst boots dygnet runt. Man måste bara leta sig fram till en variant som inte skaver, vanliga hela gummiboots brukar fungera om känner efter så att dom är mjuka i gummit väldigt stor skillnad mellan olika märken.

Det kan även hjälpa en hel del att lägga skor med längre traktarmar bak eftersom det ger hästen lite mer stöd och då får dom oftast lite bättre balans och trampar mindre på framskorna.

Mvh
Camilla

han blir inte skodd trångt fram jämt... nu sist vart han tillexempel inte det.. men jag tycker inte att han ska behöva gå med boots hela tiden.. :crazy: men om man kanske kan prova det där med flappskor..

Flappskor är guld! De är perfekta, för de är så lätta att fila/klippa till så att de inte sticker ut en endaste bit på baksidan. Skulle hästen mot all förmodan faktiskt trampa på flappen, så glider den bara ner.

/Tigertofflan, med en häst som behållit skorna på (hittills) en halv skoperiod för första gången på säkert 2 år.

Tigertofflan skrev:
Flappskor är guld! De är perfekta, för de är så lätta att fila/klippa till så att de inte sticker ut en endaste bit på baksidan. Skulle hästen mot all förmodan faktiskt trampa på flappen, så glider den bara ner.

/Tigertofflan, med en häst som behållit skorna på (hittills) en halv skoperiod för första gången på säkert 2 år.

nä det kanske vore värt att prova det då... jag tycker lite synd om honom om han skulle vara tvugen att gå med boots hela tiden... visst det funkar säkert, det har jag inte sagt nåt om, men om nu flappskor skulle funka så provar jag nu hellre det!..;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
806
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 401
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka