Typa ner Umesläp A60?

TrixiLisa

Trådstartare
Hej!

Undrar om någon vet om man kan typa ner Umesläp?
Vi har kollat på en A60, årsmodell 2002 som vi verkligen "vill ha".
Det enda som hindrar oss är att bilen( Saab 9-5, kombi) väger 1600 kg & släpets totalvikt är 1990 kg.
Vi ska dra en ponny i den, men köper endast om vi kan typa ner såpass att vi kan dra en 600 kgs häst i den.

Vi vill inte köpa en mindre transport heller, så att vi kan dra 2 hästar i den i framtiden, (efter ett inskaffat BE körkort då..), och ponnyn jag har nu klarar inte av att stå i smala transporter.

Någon som kan komma med hjälp eller förslag hur vi ska göra? Börjar kännas bråttom ifall att transporten säljs till någon annan..
Tacksam för svar!

Sv: Typa ner Umesläp A60?

kolla med en återförsäljare eller med Ume själva, oftast brukar det funka att väga ner, men kolla med Ume direkt så får du svar på vad som behöver göras.

Hej!

Undrar om någon vet om man kan typa ner Umesläp?
Vi har kollat på en A60, årsmodell 2002 som vi verkligen "vill ha".
Det enda som hindrar oss är att bilen( Saab 9-5, kombi) väger 1600 kg & släpets totalvikt är 1990 kg.
Vi ska dra en ponny i den, men köper endast om vi kan typa ner såpass att vi kan dra en 600 kgs häst i den.

Vi vill inte köpa en mindre transport heller, så att vi kan dra 2 hästar i den i framtiden, (efter ett inskaffat BE körkort då..), och ponnyn jag har nu klarar inte av att stå i smala transporter.

Någon som kan komma med hjälp eller förslag hur vi ska göra? Börjar kännas bråttom ifall att transporten säljs till någon annan..
Tacksam för svar!

Blir det verkligen prisvärt att först typa ner och sen typa upp igen när ni tagit BE? Jag funderade på detta innan jag tog BE och det skulle kosta 4-5000 kr att typa om.
Kan ni inte köpa och så fixar du BE-kortet så snart som möjligt (om det nu är ett väldigt bra pris på släpet alltså).

Blir det verkligen prisvärt att först typa ner och sen typa upp igen när ni tagit BE? Jag funderade på detta innan jag tog BE och det skulle kosta 4-5000 kr att typa om.
Kan ni inte köpa och så fixar du BE-kortet så snart som möjligt (om det nu är ett väldigt bra pris på släpet alltså).

Alltså det blir det ju förmodligen inte..
Men min pappa har inte tid att ta kortet just nu, och lär inte köpa en till häst på ca 2 år.
Fast det skulle ju vara väldigt smart att fixa detdär kortet direkt.. Det kostar 63.000, ser väldigt fräscht ut osv :)

är det just Ume som är så dyra att typa om?
Att typa om vårt Boj gick på totalat 1500:-

Då fick du bra pris. 4200 ville Boj ha för typa begagnat men 1800 kostade det typa om nytt.

Men jag typade om det själv.
Det Boj gjorde var att skicka ett intyg o en ny platta, gick på 500:-, ny handske från Boj ca 300:- o så själva besiktningen, 700:-

okej.
Jag kan typa mitt som jag vill upp tom 1600kg genom att byta handske :)

Börja med att kolla reg papprena på bilen. SAAB 9-5 drar knappast 1600 på b-kort snarare 1400-1450 beroende på motor och specifikationer. (1600 kan vara dragvikt på e-kort)

Sen är tomvikten på det släpet 850 om jag hittat rätt uppgifter så frågan sen är hur mycket behöver du kunna lasta? 550-600 kg - räcker det till ponny + övrig utrustning, inredning, strö etc.?

Vore tokigt om ni väger ner och sen stämmer det inte i alla fall.

Sist jag kollade för nedvägning kunde man dessutom inte välja exakt vikt utan det kan vara så att du måste ner till 1300 genom att byta handske och då blir nog vikterna svåra.

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 457
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 081
Senast: Buck
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Utrustning Alltså, jag har inte behövt bry min söta hjärna med vikter på många år så nu behöver jag lite hjälp. Min bil (och jag)får dra 1800...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka