Bukefalos 28 år!

skogsflicka

Trådstartare
jag tror mitt lilla marsvin har fått skabb.
så på måndag får jag lov att fara till veterinären med han och kompisen.

hur länge håller ivomecsprutorna, om de fått för ca 1 år sedan, tänkte om jag även måste ta med mina flickor som visserligen inte delar bur, men bor under pojkarna. ena flickan fick skabb förra januari, så de fick sputor då.
 
Vet att det finns ett medel som man blandar ut med ganska mycket vatten och sedan "doppar" marsvinet i det. Tydligen VÄLDIGT effectivt. Hör med veterinären.

Lycka till

:banana:
 
det hjälper inte mot skabb utan mot andra parasiter som lever på utsidan av marsvinet. mot skabb hjälper väl bara ivomec.

nåväl. det löser sig nog.
 
Jag behandlade alla mina med ivomec hästpasta utblandat med vatten när jag hade en här hemma som fick sellnic(2 mg ivomectin/kilo kroppsvikt har jag för mig. Har papper liggandes någonstans här).
Du måste behandla alla marsvin då dom andra kan fått det igen.
Dom kan gå länge utan att visa symtom.
Annars är det veterinären som gäller för att ge marsvinen (samtliga i hushållet) injektion 3 ggr var och skrubbning av deras kringmiljö.
 
så det går att behandla dem själv. men hur fick du i dem blandningen?

det skulle ju helt klart bli mer prisvärt, för det kostar ju en del att ta alla svinen till veterinären x3.

fast det blir nog ändå att jag tar med mig dem alla till veterinären på måndag.
 
När jag behandlade mitt marsvin för skabb gav de första sprutan i nackskinnet (ivomec) sedan fick jag två plastpipett-sprutor med rätt dos med mig hem. de skulle förvaras kallt och sedan ges i munnen med 10 dagars mellanrum. Smakade säkert pyton, så marsvinet vägrade bestämt först. Men då kletade jag på morotspure (som hon älskar) på toppen av sprutan - vips kom den i rätt position för att trycka i dosen. Testa med något dina inte kan motstå - gurksaft etc.
Ring veterinären - du kanske inte behöver ta med alla marsvinen. Min veterinär skulle ha skickat med ivomec till ev. marsvin hemma, men jag har ju inga fler...
Lycka till!
 
Vær VELDIG forsiktig med å gi "hestemedisiner" til andre dyr! En venninne av meg ga katten sin bittelitt ivomec for hest, og den døde nesten! Helt 100% normal ble den aldri igjen heller...

Jeg vet ikke om det var fordi hun ga for mye, eller om det var noe spesielt med ivomecen. Det er hvertfall litt skummelt... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 100
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 269
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 089
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 249
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp