typning av transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare miazebra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 352
M

miazebra

hej!
Är på g att köpa en ny transport. Är osäker på vad jag ska typa den till för vikt. Har BE +bil som får dra 2700kg. Släpet kan typas till max 2340 men jag har hört att det är ruggigt dyrt med försäkring om totalvikten blir högre än 2 ton på släpet. Har även hört att det inte ska gå att typa om nya släp i efterhand. Någon där ute som har några goda råd till mig?
Miazebra

Sv: typning av transport?

Antigen satsar du på att dra så mycket som möjligt, alltså på DINA behov och (o)begränsningar.

Eller så sneglar du på andrahandsvärdet, som onekligen blir bättre om du lägger vikten på något som flera bilar får dra.

Vad tänker du själv göra med släpet? Köra en eller två hästar?

Två halvblod, som borde ligga under 1100kg tillsamans. I så fall klarar jag mig med 1990.
Miazebra

Kan bara tala för mig själv, men då hade jag nog faktiskt valt 1990. Kolla också när du behöver större kula... (över två ton?)

Släpet blir dyrare om det övergår 2000kg. Och ett nytt släp kan bara flyttas uppåt i vikt, upp till ursprungsvikten. Så om du sätter den till 1990, får du lasta det du behöver, men släpet kan bli svårare att sälja eftersom det är tungt.. Jag sitter i precis samma situation som du. VI köpte ett nytt som vi satte till 1440, eftersom vi inte hade BE-kort, men har skaffat det nu i dagarna och köpt en bra dragbil som får dra 2800kg. VI flyttar upp släpet till 1990 och struntar i om det kan bli svårare att sälja sedan, bara vi får våra lastningsbehov uppfyllda. Så flytta upp släpet och njut av att du slipper låna ut det till folk eftersom det är för tungt;)

miazebra skrev:
hej!
Är på g att köpa en ny transport. Är osäker på vad jag ska typa den till för vikt. Har BE +bil som får dra 2700kg. Släpet kan typas till max 2340 men jag har hört att det är ruggigt dyrt med försäkring om totalvikten blir högre än 2 ton på släpet. Har även hört att det inte ska gå att typa om nya släp i efterhand. Någon där ute som har några goda råd till mig?
Miazebra

Man skall inte tro på allt man hör utan kontrollera det hellre själv så blir du inte lurad i onödan av en massa "experter". Jag har ett släp som är intypat till 2500 kg. För helförsäkring får jag betala 951 kr/år (Folksam). Detta pris gäller för transporter upp till 2999 kg.

"Normalvikten" på ett halvblod är väl runt 600 kg. Bara det blir 1200 kg tillsammans. Det betyder att släpet får väga max 790 kg om det inte skall bli övervikt. Om man räknar med att dina väger 1100 kg, så får släpet väga max 890 kg. Det ger dig inte speciellt mycket marginaler.

De flesta släp brukar väga från 800 kg och uppåt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag räknar med att de väger lite mindre. En är 156 den andra lär bli max 160, men som sagt man vet ju aldrig...:rofl:
Miazebra

Tora skrev:
Man skall inte tro på allt man hör utan kontrollera det hellre själv så blir du inte lurad i onödan av en massa "experter". Jag har ett släp som är intypat till 2500 kg. För helförsäkring får jag betala 951 kr/år (Folksam). Detta pris gäller för transporter upp till 2999 kg.

"Normalvikten" på ett halvblod är väl runt 600 kg. Bara det blir 1200 kg tillsammans. Det betyder att släpet får väga max 790 kg om det inte skall bli övervikt. Om man räknar med att dina väger 1100 kg, så får släpet väga max 890 kg. Det ger dig inte speciellt mycket marginaler.

De flesta släp brukar väga från 800 kg och uppåt.

Mvh

Tora
Så vad får du betala i skatt för ett släp över 2 ton? Det var för mig en motiveringen att bara ta 1990 kg. Skatten blir högre på ett tyngre släp. MEN det man ska tänka på är att som innehavare av en E behörighet. Har man betydligt mindre förståelse från polisens sida för ev övervikt eller andra fel.
Jag har ett släp som enligt papper väger 1040 kg. Tomt.... Blev upplyst om att det skulle väga ca 900 innan köp, men då var det utan mellanvägg och limmade mattor. Jag har två halvblod den ena väger 570kg en späd och ganska tunn pojke på ca 160. Den andre väger 680 kg en herre på ca 175 i manke. totalt alltså 1250 +1040
ca 2,3 ton. Problemet för mig är att bilen inte får dra mer än 1850, Alltså bara 1 häst. Utrustning och spån väger ju också.
Så gör din egen beräkning och kolla vad försäkring och skatt kostar.

knapplån

Glöm inte att man får räkna bort 20 % utav hästens vikt. Det gör ganska stor skillnad. Beror ju iofs på vad hästen väger men ändå...

SassesCarloz skrev:
Så vad får du betala i skatt för ett släp över 2 ton?

Det är väl ingen skatt på släpvagnar? Bara en registerhållningsavgift som ligger under 50:- per år. Tror jag betalade 38:- för mitt släp sist om jag inte kommer ihåg helt fel.

Varför skulle du få räkna bort 20% av hästens vikt?

När man har BE är det alltid NETTO-vikt (alltså vad släpet väger vid just den tidpunkten) som gäller.

Har man bara B så är det alltid släpets totalvikt som styr om du får dra det eller inte.

Har man för tung last eller för hög totalvikt på släpet med B-behörighet gör man sig skyldig till olovlig körning vilket med största sannolikhet resulterar i indraget körkort.

A_K_N skrev:
Det är väl ingen skatt på släpvagnar? Bara en registerhållningsavgift som ligger under 50:- per år. Tror jag betalade 38:- för mitt släp sist om jag inte kommer ihåg helt fel.
Eh, jo nog är det skatt på släpvagnar?! Jag betalade då min igår.. :crazy:

SassesCarloz skrev:
Så vad får du betala i skatt för ett släp över 2 ton? Det var för mig en motiveringen att bara ta 1990 kg. Skatten blir högre på ett tyngre släp. MEN det man ska tänka på är att som innehavare av en E behörighet. Har man betydligt mindre förståelse från polisens sida för ev övervikt eller andra fel.
Jag har ett släp som enligt papper väger 1040 kg. Tomt.... Blev upplyst om att det skulle väga ca 900 innan köp, men då var det utan mellanvägg och limmade mattor. Jag har två halvblod den ena väger 570kg en späd och ganska tunn pojke på ca 160. Den andre väger 680 kg en herre på ca 175 i manke. totalt alltså 1250 +1040
ca 2,3 ton. Problemet för mig är att bilen inte får dra mer än 1850, Alltså bara 1 häst. Utrustning och spån väger ju också.
Så gör din egen beräkning och kolla vad försäkring och skatt kostar.

Min skatt ligger på 495 kr/år. Inga stora summor direkt med andra ord (totalvikt 2500 kg).

Det är viktig att väga in släpet med alla saker som skall vara med tex mellan vägg osv. Annars kommer man att få fel vikt på släpet. Då blir det problem när polisen kontrollerar för de väger vad släpet väger just då vid det tillfället. Och ja jag är faktiskt en av de få personer i Sverige som har råkat ut för kontroll. Men det var inga problem för det var rätt bil, rätt släp och rätt körkort. Polisen var faktiskt förvånad att det var lagligt då jag körde två hästar.

Enligt polisen var det tyvärr mer regel än undantag att folk kör olagligt när det gäller hästransporter.

Mvh

Tora

**Lina** skrev:
knapplån

Glöm inte att man får räkna bort 20 % utav hästens vikt. Det gör ganska stor skillnad. Beror ju iofs på vad hästen väger men ändå...

20% :confused: :confused: ?? Det har jag aldrig hört talas om.

Mvh

Tora

vad det gäller vikten på mitt släp så var det enligt försäljaren den vikt som uppgavs. jag kollade med generalagenten när jag fick mitt registrerings bevis och fick då veta att man typade in dem utan matta och mellanvägg. Så sedan när det registrerades så kom de kilona med. Inte något jag hade räknat med. Jag anser ju att de ska i reklamen ange den faktiska vikten som släpet väger när man köper det. Vad det gäller 20%
Är det samma som jag fick höra, att det drogs bort 100 kg per däck? Alltså 200kg minus på ett enkelaxlat släp och 400 kg på en boggie. det var i en annan tråd.
Men kan nog lugnt påstå att vad det gäller våra transporter så är nog polisen inte så generös. Med samma vågar vägs ju lastbilar. 60 ton totalvikt. Så att räkna med avdrag är nog att chansa för mycket. det är också så att beroende på var i landet eller om det är polisens humör så brukar första gången rendera i en varning, beroende på hur mycket överlass man har. På lastbilar dras det 500 kg här hos oss innan de börjar räkna.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, det var många goda råd. Känner mig fortfarande lika osäker. Mätte kusarna med viktbnd nu på morgonen. Tvååringen 450kg, fyraåringen 510 och tjock 25-åringen 550. Suck, ska ringa återförsäljaren och kolla hur de väger in. Det är iof inga problem att gå över två ton. Kulan klara 2700, men om jag vill byta dragbil i framtiden blir det problem...
Miazebra

Men om jag förstod det rätt så hade du E-kort. I så fall spelar det ingen roll vad för bil och transport du kopplar ihop. Det viktiga är att du inte drar för mycket dvs drar 2000 kg med en bil som bara får dra 1700 kg.

Däremot spelar totalvikten ingen roll utan vid E-kort är det den faktiska vikten som räknas.

Det jag så omständigt försöker få fram är att du kan typa upp din transport till max (vilket jag hade gjort för att kunna åka lagligt utan problem) men fortfarande kan du dra den med vilken bil som helst. Det du behöver hålla reda på är vikten på det du lastar och kärrans egenvikt.

Vet att det är många tillverkare som tyvärr uppger en vikt som gäller en "naken" transport. Dvs tex utan mellanväg, extrahjul och gummimatta.

Mvh

Tora som är jätteglad att hon har en bil som får dra 3500 kg och en transport som får lasta 1500 kg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har för närvarande en Boj Bravo som jag har varit väldigt nöjd med, men den börjar bli lite äldre så jag funderar på att byta... 2
Svar
24
· Visningar
2 264
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 297
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31