typsik hästmänniska

Sv: typsik hästmänniska

Den typiska hästmänniskan har väl lite en tendens att lägga mer pengar på sin häst än sig själv?;) Min häst får regelbundet massage, men skulle jag kosta på mig det själv?:eek: Fast kanske lite svårt att göra en karikatyr på:p

Den typiska hästmänniskan:

I valfri ålder, men kanske typ gymnasium/högstadie.

Fula, slitna kläder - för korta jeans och urtvättad rosa collegetröja med ett hästhuvud och ett hjärta på. Gympaskor. Brunt hår i någon tråkig frisyr, klassiskt töntigt utseende (glasögon o så)
Pratar bara om hästar, ritar hästar i alla block. Vågar inte prata med killar utan har sin sköthäst Brunte på ridskolan som sin älskling. Brunte är en nordsvensk+travare korsning på 19 bast, brun och hårig. :angel:

Jag hade en brun hårig nordsvensk vid namn Brunte från det jag var 9 år tills jag var 19 år:D :love: Fast resten stämde inte riktig lika bra;)

en annan intressant grej vore ju ponnyryttare xD Om du är duktig så rita ett ponnyekipage men sporrar&spö, hästen med huvudet rakt upp och hemsk sits på väg mot ett hinder. xD

Och så måste ju hästen ha martingal, pelhambett och massa fårskinnssaker :D
Gärna vara lite för lång för hästen också för att överdriva extra mkt.
Och dåliga knoppar.
Och ryttaren ska se sur ut eftersom hästen såklart inte lyder.

:devil:

Fula, slitna kläder - för korta jeans och urtvättad rosa collegetröja med ett hästhuvud och ett hjärta på. Gympaskor. Brunt hår i någon tråkig frisyr, klassiskt töntigt utseende (glasögon o så)
Pratar bara om hästar, ritar hästar i alla block. Vågar inte prata med killar utan har sin sköthäst Brunte på ridskolan som sin älskling. Brunte är en nordsvensk+travare korsning på 19 bast, brun och hårig.

:angel:

Fast, kan ändå känna igen mig med ganska mycket i det du skriver, har skippat glasögonen, OCH att rita/prata häst i skolan om inge frågar då vill säga:) och har ju färgat håret men var absolut sån när jag var mindre:D

Den typiska dressyrryttaren har så smala vader att det är ett under att dom inte går av. Därav ser ridstövlarna ut att vara i storlek 48.

Pratar bara om hästar, ritar hästar i alla block. Vågar inte prata med killar utan har sin sköthäst Brunte på ridskolan som sin älskling. Brunte är en nordsvensk+travare korsning på 19 bast, brun och hårig.

:angel:

*KL
Det där är precis på beskrivningen om mg i min ungdom. :D:p:rofl:
Fast jag hade en sköthäst som hette Ville och var en shetlandsponny. :love:

Rita en tant som rider islandshäst, och hon kan ha typ lusekofta osv... De finns överallt! Lite som hippiestilen du pratade om.

Jag tycker du ska satsa på snobben eftersom det är den synen det flesta verkar har på hästägande (att det är en rikemanssport) så jag tror att fler förstår bilden och kan skratta:)

Personen ska se sträng och konservativ ut, som håller fast vid traditioner och vägrar förändringar. Hakan ska hållas högt, ryggen sträckt och händerna i kors, precis som att hon nyss fnyst åt något. Lite som "Hmf, sådär ska det inte vara!".

Kläderna ska såklart vara traditionsenliga enligt dressyren, med frack, hatt, blänkande läderstövlar och kritvita ridbyxor. Långa sporrar och en kort spö med en rejäl snärt/flärp på måste också finnas med (typ ett hoppspö).

Personen ska vara kvinna i ca 40-års åldern. Höftpartiet ska vara lite bredare med typiska ridlår, överkoppen kort och vaderna pinnsmala och långa.

*kl*

Den typiska hästmänniskan för mig är den som står med lera till knäna, eltrådar i händerna (som självklart har trasslat in sig), har en halvkass pannlampa och försöker febrilt hämta sin häst ur hagen .. :angel:

Fast det blir ju inte lika lätt att förstå för "icke-hästmänniskor" ;)

*kl*

Den typiska hästmänniskan för mig är den som står med lera till knäna, eltrådar i händerna (som självklart har trasslat in sig), har en halvkass pannlampa och försöker febrilt hämta sin häst ur hagen .. :angel:

Fast det blir ju inte lika lätt att förstå för "icke-hästmänniskor" ;)

Helt rätt! Detta är en typiskt vanlig hästmäniska:laugh:

Om snobben: En fiiin häst av äldre stam, alltid en massa skydd på sig, benlindor vid ridning, heeeelst viiita. Minst 2 täcken på sig HELA TIDEN. Märken är überviktigt, annars får det va! Hästen går aldrig ute dygnet runt, inte ens på sommaren. En massa extratillskott och diverse olika foderblandningar. Rider för tränare, tävlar i dressyr, rider typ aldrig ut på sin häst, mockar INTE!!! Det gör nån annan. Rider utan hjälm oftast. Hoppar INTE!!! Blir skitsyr om man inte passar upp hennes häst hela tiden. Ser ner på alla skogsmullar. Putsar träns och sadel efter VARJE RIDPASS!!! Bor i ett välbärgat område, har sin häst i ett medelstort stall oftast med ridhus inkluderat.

Islandshästryttaren: Är inte så mycket för andra raser för ISLANDSHÄSTAR ÄR BÄÄÄÄST!!! Tycker att halvblodsryttre har konstiga idéer och är mer fisförnäma. Går ofta på kurser, ser upp till SM ryttare och tränare. Rider ibland utan hjälm, ridbyxorna sitter lite hipp som happ. Riktigt påpälsade vid kallt väder, overall är vanligt. Borstar inte så mkt. på sin/sina hästar, lite under magen räcker. Inget täcke på vintern, exemtäcke på sommaren. Har en tendens att rejsa på vid uteritter- fort ska det gå. Håller stenkoll på avelshigstar och deras släkträd. Hoppar aldrig, rider mest ut. Står tillsammans med andra islandshästar.

Skogsmullen: Lite likheter med islandshästryttaren. Men har mindre krav på hästen och sig själv. Går aldrig kurser eller liknande. Har ofta dålig ekonomi. Har en korsning, kallblodsliknande häst eller travare. Rider sällan med ridbyxor, men alltid med hjälm, lite slafsigt klädd, lite framåtlutad sits. Rufsigt hår. Älskar sin häst över allt annat men blir trött på alla besserwissrar. Står i ett litet stall alternativt lösdrift med likasinnade.

• När man ska ta upp plånboken och det följer med både höboss och havrer ur fickan, då är man hästmänniska.
  • När hästlukten sprider sig över hallen som en smogridå, då är man en hästmänniska.
  • När de sista pengarna går åt till hästmat istället för middag till sig själv och familjen, då är man hästmänniska.
  • När man ska flytta eller köra något stort och tungt, används hästsläpet istället för att hyra ett rent släp. Då är man hästmänniska.
  • När man oroar sig mer för hästens krämpor än sina egna, då är man hästmänniska.
  • När man ska köra svärmot i bilen, och man måste röja den från hästtäcken, mineralburkar och annat först. Då är man hästmänniska.

glöm inte att vaisa bilderna när de är klara :idea:

Jo de lovar jag att göra, tack vare er tror jag det kan bli super!

Kommer definitivt hålla mig till snobben då det nog är den utomstående personens syn på det hela. Lillkumpulas beskrivning var en bra sammanfattning på hur jag kommer rita henne. :idea:

Men era andra om skogsmullen är nog mer lik den verkliga ryttaren, för säg den som klarar sig ur hagen med rena stövlar!

Fortsätt skriva typsika hästmänniskor, det här blev en riktigt underhållande tråd :D

Måste bara göra tillägg i en annars klockren uppräkning.
* När du kör en bil för max 20.000 kr (naturligtvis med redan uppräknade tillbehör) och en transport för 200.000 kr.
* När du kliver ur sängen kl. 03.15 för att kolla hästarna på betet för tänk om det regnar eller de fryser, är blöta, har tråkigt mm.
* När du själv har fleecejacka och fryser som f*n men hästen är varm och go i themotäcke.
* När du går till affären och köper en ny mobiltelefon för femte gången men den måste vara billig för förr eller senare så kommer den att landa underst när du trillar av eller bli blötlags i betfor eller försvinna i leran i grinden eller...

.[/QUOTE]Skogsmullen: Lite likheter med islandshästryttaren. Men har mindre krav på hästen och sig själv. Går aldrig kurser eller liknande. Har ofta dålig ekonomi. Har en korsning, kallblodsliknande häst eller travare. Rider sällan med ridbyxor, men alltid med hjälm, lite slafsigt klädd, lite framåtlutad sits. Rufsigt hår. Älskar sin häst över allt annat men blir trött på alla besserwissrar. Står i ett litet stall alternativt lösdrift med likasinnade.[/QUOTE]

Ha ha ha....det där va juh klockrent:laugh:

• När man ska ta upp plånboken och det följer med både höboss och havrer ur fickan, då är man hästmänniska.
  • När hästlukten sprider sig över hallen som en smogridå, då är man en hästmänniska.
  • När de sista pengarna går åt till hästmat istället för middag till sig själv och familjen, då är man hästmänniska.
  • När man ska flytta eller köra något stort och tungt, används hästsläpet istället för att hyra ett rent släp. Då är man hästmänniska.
  • När man oroar sig mer för hästens krämpor än sina egna, då är man hästmänniska.
  • När man ska köra svärmot i bilen, och man måste röja den från hästtäcken, mineralburkar och annat först. Då är man hästmänniska.

Då är jag en hästmänniska;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
32 286
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: TinyWiny
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 267
Senast: scizofren
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt... 11 12 13
Svar
245
· Visningar
22 310
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka