Tysk ridponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tios
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 958
T

tios

Hej min dotter har köpt en ponny som ursprungligen kommer från Tyskland.
Hans pappa är Angloarab/Welsh och hans mamma Haflinger/PiLe
de har ju fått benämningen Tysk ridponny (DR) Då till min fråga som jag hoppas ni avelskunniga kan svara på, vad står PiLe för i hans papper,vad är detta för ras (enda jag kunde komma fram till var ev Piberlippizanare men det låter lite långsökt) Snälla vet ni något så skriv,det hade varit så kul att veta.

Sv: Tysk ridponny

Mormor som det nu blir i detta fallet heter Stutbuch Sofie s 18/77 053007869 och hennes mamma i sin tur heter Stutbuch Freyja s 100/57 053010054 är detta till nån hjälp????????

Hej... Det här är lite luddigt...Eftersom om modern vore Hafl/korsning så skulle ponnyn inte vara DR.

Vilken avelsförening har utfärdat passet ???

Vad heter fadern namn:nr
Vad heter modern namn nr
Vad heter modern far namn Nr
Vad heter mormors far namn nr

har jag de här uppgifterna blir det lättare att kolla...
peråke

PiLe betyder väl Pinto-Lewitzer, alltså en skäckig ponny med Lewitzer blod (tysk ponnyras).

Benämningen PiLe stog i passet för en tysk skäckig ponnyhingst som en kompis importerade i höstas och den var registrerad i tyska Pintoföreningen och den hade Lewitzerblod på fader/moders sida.
:banana: :banana: :banana:

Pappa heter St.Pr Firello 350079585 (DR)
Och han är efter P:B Florist AA 350052874 och undan Hauptstutbuch Carina 350269180 (Wel.B)
Morfar är efter Florestan II AA och undan Udine IV AA
Mormor är efter Graphit 350056176 (Wel.B) och undan
Stutbuch Cora 350092276 (Wel.B)
Det var pappans sida det.

Mamman heter Stutbuch Stromi II 053013381 (DR)
och hon är efter Strups 347 050034769 (Hafl.) och undan
Stutbuch Sofie S 18/77 053007869 (PiLe)
Morfar är efter Stachus 13 050004200 (Hafl.) och undan
Hauptstutbuch Mira 42 050004200 (Hafl.)
Mormor är efter Soliman B 292 059029263 (DR) och undan
Stutbuch Freyja S 100/57 053010054 (PiLe)

Uppfödaren heter Helmut Lange Brännmärket "Felix" har på låret är ett M med en "hästsko" runt Finns en stämpel längst ner i högra hörnet där det finns massor av "brännmärken" så även Felix`s och så står det Verband der Pferdezuchter Mecklenburg/Vorpommern e.V.
runt dessa märken

Mer kan jag inte få ut av papperet men jag fattar ju ändå ingenting,det kanske rentav är ihopdiktat för att se snyggt och proffsigt ut.(det gör egentligen ingenting han är lika underbar ändå men som sagt jag är ändå VÄLDIGT nyfiken av vad det är för raser i honom) Tack för att ni e så gulliga och vill och kan hjälpa till.

tios skrev:
Pappa heter St.Pr Firello 350079585 (DR)
Och han är efter P:B Florist AA 350052874 och undan Hauptstutbuch Carina 350269180 (Wel.B)
Morfar är efter Florestan II AA och undan Udine IV AA
Mormor är efter Graphit 350056176 (Wel.B) och undan

Mamman heter Stutbuch Stromi II 053013381 (DR)
och hon är efter Strups 347 050034769 (Hafl.) och undan
Stutbuch Sofie S 18/77 053007869 (PiLe)
Morfar är efter Stachus 13 050004200 (Hafl.) och undan
Mormor är efter Soliman B 292 059029263 (DR) och undan
Stutbuch Freyja S 100/57 053010054 (PiLe)

Uppfödaren heter Helmut Lange Brännmärket "Felix" har på låret är ett M med en "hästsko" runt Finns en stämpel längst ner i högra hörnet där det finns massor av "brännmärken" så även Felix`s och så står det Verband der Pferdezuchter Mecklenburg/Vorpommern e.V.
runt dessa märken

Mer kan jag inte få ut av papperet men jag fattar ju ändå ingenting,det kanske rentav är ihopdiktat för att se snyggt och proffsigt ut.(det gör egentligen ingenting han är lika underbar ändå men som sagt jag är ändå VÄLDIGT nyfiken av vad det är för raser i honom) Tack för att ni e så gulliga och vill och kan hjälpa till.

:angel: :angel: :angel:

Det lättaste du kan göra är att ta kontakt med den tyska ridponny föreningen, dom hjälper dig gärna. Eftersom stoet tillhör huvudboken så är hennes stam helt okej. Eller skriv till uppfödaren.
Lotta

Jag har letat i Tysk statistik och funnit följande

Pappa heter St.Pr Firello 350079585 (DR)—finns ej upptagen i off statistik, beror troligtvis på att det inte finns några noteringar på honom ingen stambokförd avkomma och ingen i tävlingsstatistik

Och han är efter P:B Florist AA 350052874- finns ej upptagen i off statistik
och undan Hauptstutbuch Carina 350269180 (Wel.B)
Morfar är efter Florestan II AA En godkänd son, inga tävlande avkommor
och undan Udine IV AA

Mormor är efter Graphit 350056176 (Wel.B) två stambokförda döttrar, Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan

Modern har full härstamningt, men inte ERKÄND av den anledningen är hon införd i STOBOK, det är haflinger som inte är erkänd i Tysk ridponnyavel—Pinto Lewitser är erkänd ras

Mamman heter Stutbuch Stromi II 053013381 (DR) och hon är efter Strups 347 050034769 (Hafl.) 31 stambokförda ston och en godkänd hingst, en avkomma i tävlingsstatistik
och undan
Stutbuch Sofie S 18/77 053007869 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)
Morfar är efter Stachus 13 050004200 (Hafl.) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistikoch undan
Mormor är efter Soliman B 292 059029263 (DR) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan
Stutbuch Freyja S 100/57 053010054 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)

runt dessa märken

Nej det är inget konstigt med denna härstamning, i stället rätt vanligt att RIDPONNYHINGSTAR, betäcker ston som inte är huvudstambokförda ridponnyston. I vissa avelsföreningar är det historia men i vissa mycket vanligt.
Ett sto som modern till eran ponny är visad och stambokförd för ridponnyavel och uppnått en viss minimipoäng och därefter stambokförts i en stambok(stobok) där hennes avkommor enbart kan bli bruksdjur.--hennes avkommor, fölmönstars och brännmärks och får fulla papper som Tyska ridponnyer.
För att ett sto skall komma i huvudstambok och kunna producera avelsdjur, krävs att stoets mor-mormor,mormorsmor är huvudstambokförda ston i DR-eller i för ridponnyavel erkänd huvudstambok.

FELIX är en Tysk ridponny, men inte ett AVELSDJUR
Fadern har full härstamning som hingst och är införd i HUVUDSTAMBOK för DR.
Modern, har ej erkända ras inom fyra led (haflinger) och ingående Pi/Le ston är även dom införda i stobok(troligtvis ej fullt ut erkänd eller kort härstamning för Pi/Le huvudstambok)--Av den anledningen är hon stambokförd i STOBOK.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag har letat i Tysk statistik och funnit följande

Pappa heter St.Pr Firello 350079585 (DR)—finns ej upptagen i off statistik, beror troligtvis på att det inte finns några noteringar på honom ingen stambokförd avkomma och ingen i tävlingsstatistik

Och han är efter P:B Florist AA 350052874- finns ej upptagen i off statistik
och undan Hauptstutbuch Carina 350269180 (Wel.B)
Morfar är efter Florestan II AA En godkänd son, inga tävlande avkommor
och undan Udine IV AA

Mormor är efter Graphit 350056176 (Wel.B) två stambokförda döttrar, Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan

Modern har full härstamningt, men inte ERKÄND av den anledningen är hon införd i STOBOK, det är haflinger som inte är erkänd i Tysk ridponnyavel—Pinto Lewitser är erkänd ras

Mamman heter Stutbuch Stromi II 053013381 (DR) och hon är efter Strups 347 050034769 (Hafl.) 31 stambokförda ston och en godkänd hingst, en avkomma i tävlingsstatistik
och undan
Stutbuch Sofie S 18/77 053007869 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)
Morfar är efter Stachus 13 050004200 (Hafl.) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistikoch undan
Mormor är efter Soliman B 292 059029263 (DR) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan
Stutbuch Freyja S 100/57 053010054 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)

runt dessa märken

Nej det är inget konstigt med denna härstamning, i stället rätt vanligt att RIDPONNYHINGSTAR, betäcker ston som inte är huvudstambokförda ridponnyston. I vissa avelsföreningar är det historia men i vissa mycket vanligt.
Ett sto som modern till eran ponny är visad och stambokförd för ridponnyavel och uppnått en viss minimipoäng och därefter stambokförts i en stambok(stobok) där hennes avkommor enbart kan bli bruksdjur.--hennes avkommor, fölmönstars och brännmärks och får fulla papper som Tyska ridponnyer.
För att ett sto skall komma i huvudstambok och kunna producera avelsdjur, krävs att stoets mor-mormor,mormorsmor är huvudstambokförda ston i DR-eller i för ridponnyavel erkänd stambok.

peråke

Pinto-Lewitser, finns att läsa om:

Allmän beskrivning och bilder:
http://www.lewitz-schecken.net/lewitzer-schecken_12.html

På sidan går att ladda ner rasens "avelsprogram"
Man skiljer på.
Lewitzer
och
Pinto Lewitzer
Auszug aus dem Zuchtprogramm
für die Rasse des Lewitzers
Zuchtprogramm-Auszug für die Rasse des Lewitzers
» hier als pdf-Datei downloaden.

Denna "ras" har sitt högsäte i Verband der Pferdezuchter Mecklenburg/Vorpommern e.V.
Inkorsningar av denna ras förekommer bara lokalt i Tyskland och i den Tyska ridponnyn, importerar man till Sverige och vill föra Tyska ridponnyer med inkorsningar av Pi/L i den svenska stamboken blir det STOPP.

Dom registreras i Sverige som raskod 93 om fadern är en Tysk ridponny och det ligger Pi/L på mödernet.
(fadern erkänd men inte modern)

Dom registreras i Sverige i raskod 99 om FADERN är en Pi/L hingst och mödernet är vanlig ridponny. (fadern ej erkänd ras)
peråke

P.S "rasen" är liten,
Total number of breeding females: 242
Total number of males used for breeding: 28

Tusen Tusen Tack !!!
Du kan verkligen dina grejer,Gud vad mycket du har skrivit ner,JÄTTEKUL och intressant,åter igen Tack
Det är roligt att få ett "ansikte" på Felix alla raser,den gossen har inte gjort särskilt mycket med en ryttare på ryggen,men körd skall han tydligen vara och det är nog det han har pysslat med mest i Tyskland,han har ett OTROLIGT steg och för mig som gillar att köra skall det bli ett rent nöje att få spänna för honom(vi får kolla försiktigt först man vet ju inte om han verkligen e körd) Men min dotter hon vill tävla med honom i både hopp och dressyr men det är LÅNG väg dit.
Tack för all hjälp jag fått i mitt sökande om Felix stamtavla

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 369
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 547
Senast: liiinnea
·
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Horsenerd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka