Sv: Tysk ridponny
Jag har letat i Tysk statistik och funnit följande
Pappa heter St.Pr Firello 350079585 (DR)—finns ej upptagen i off statistik, beror troligtvis på att det inte finns några noteringar på honom ingen stambokförd avkomma och ingen i tävlingsstatistik
Och han är efter P:B Florist AA 350052874- finns ej upptagen i off statistik
och undan Hauptstutbuch Carina 350269180 (Wel.B)
Morfar är efter Florestan II AA En godkänd son, inga tävlande avkommor
och undan Udine IV AA
Mormor är efter Graphit 350056176 (Wel.B) två stambokförda döttrar, Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan
Stutbuch Cora 350092276 (Wel.B)
Det var pappans sida det.
Modern har full härstamningt, men inte ERKÄND av den anledningen är hon införd i STOBOK, det är haflinger som inte är erkänd i Tysk ridponnyavel—Pinto Lewitser är erkänd ras
Mamman heter Stutbuch Stromi II 053013381 (DR) och hon är efter Strups 347 050034769 (Hafl.) 31 stambokförda ston och en godkänd hingst, en avkomma i tävlingsstatistik
och undan
Stutbuch Sofie S 18/77 053007869 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)
Morfar är efter Stachus 13 050004200 (Hafl.) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistikoch undan
Hauptstutbuch Mira 42 050004200 (Hafl.)
Mormor är efter Soliman B 292 059029263 (DR) 8 stambokförda ston, två stambokförda söner. Ingen avkomma i tävlingstatistik
och undan
Stutbuch Freyja S 100/57 053010054 (PiLe) Pinto Lewitser (skäckridponny erkänd ras i DR)
Uppfödaren heter Helmut Lange Brännmärket "Felix" har på låret är ett M med en "hästsko" runt Finns en stämpel längst ner i högra hörnet där det finns massor av "brännmärken" så även Felix`s och så står det Verband der Pferdezuchter Mecklenburg/Vorpommern e.V.
runt dessa märken
Mer kan jag inte få ut av papperet men jag fattar ju ändå ingenting,det kanske rentav är ihopdiktat för att se snyggt och proffsigt ut.(det gör egentligen ingenting han är lika underbar ändå men som sagt jag är ändå VÄLDIGT nyfiken av vad det är för raser i honom) Tack för att ni e så gulliga och vill och kan hjälpa till.
Nej det är inget konstigt med denna härstamning, i stället rätt vanligt att RIDPONNYHINGSTAR, betäcker ston som inte är huvudstambokförda ridponnyston. I vissa avelsföreningar är det historia men i vissa mycket vanligt.
Ett sto som modern till eran ponny är visad och stambokförd för ridponnyavel och uppnått en viss minimipoäng och därefter stambokförts i en stambok(stobok) där hennes avkommor enbart kan bli bruksdjur.--hennes avkommor, fölmönstars och brännmärks och får fulla papper som Tyska ridponnyer.
För att ett sto skall komma i huvudstambok och kunna producera avelsdjur, krävs att stoets mor-mormor,mormorsmor är huvudstambokförda ston i DR-eller i för ridponnyavel erkänd huvudstambok.
FELIX är en Tysk ridponny, men inte ett AVELSDJUR
Fadern har full härstamning som hingst och är införd i HUVUDSTAMBOK för DR.
Modern, har ej erkända ras inom fyra led (haflinger) och ingående Pi/Le ston är även dom införda i stobok(troligtvis ej fullt ut erkänd eller kort härstamning för Pi/Le huvudstambok)--Av den anledningen är hon stambokförd i STOBOK.
peråke