ull eller thermo som innetäcke?

Jois

Trådstartare
kommer att i nya stallet ha innetäcket på under utetäcket när de är ute...
är det bättre att ha ulltäcke under då som andas mer eller?
tycker annars att det verkar bökigt med all torv som kommer att sätta sig i...:crazy:
lite over-kill fråga kanske, men det är säkert nån av er som har nåt vettigt att komma med iallafall!:d

Sv: ull eller thermo som innetäcke?

Jag hade aldrig använt ulltäcke som innetäcke, dels för att det kommer bli ett torvinpackning av hela täcket och dels för att man vill kunna tvätt innetäcken som de har på sig dygnet runt lite oftare, ylletäcken är ju inte så smidiga o tvätta. Det är därför det finns termotäcken, de har andasfunktion de också.

Jylletäcken är ju inte så smidiga o tvätta.
Ylletäcken är ju mycket enklare att tvätta. De passar i en helt vanlig tvättmaskin, vilket verkligen inte alla termotäcken gör. Sen sätter man maskinen på ylletvätt (vilket alla tvättmaskiner har). Sen hänger man upp täcket för att torka på valfri plats. Förstår inte varför de inte är så smidiga att tvätta.

Dock fastnar ju lätt spån, hö etc i ylletäcket, medans termotäckena har en glattare utsida som saker inte fastnar på.

Jag har krympt saker av ull även på ulltvättssprogrammet. Säkrast att tvätta kalltvätt men ett täcke kan vara svårt att få rent då.

Själv hade jag valt att ha samma täcke både inne och ute.

nej jag skulle aldrig ha ylletäcke som innetäcke. det är tungt, allt spån o hö fäster sig i det och det är bökigt att tvätta. nästan alla mina ylletäcken har en lapp där det står dyr clean only......
så helt klart thermotäcke!

Jag skulle nog inte ha ylle inne... ser framför mig hur täcket är helt brunt av all torv som fastnat under natten :crazy: :p
Finns ju termotäcken som andas också! :)

Använder ylletäcke innan det blir så kallt, men som någon annan skrivit så är det svårare att tvätta och kanske inte så praktiska! Du kan ju ha termotäcken med olika mycket foder att ha när det är olika grader ute och många termotäcken andas ju faktiskt:)

Vi hade fleecetäcken som innetäcken på den tiden vi stod inackorderade och då slängde de latmaskarna bara på vintertäckerna över, men det fungerade jätte bra iaf =)

Senast ändrad:

När det är minusgrader ute får mitt äldre sto ulltäcket på sig på natten. Hon står på torv, och jag kan inte se några problem med att torven skulle fastna i täcket? det är bara att skaka täcket så faller torven till marken.

Mina ulltäcken är Börjes billiga. Jag har tvättat dem i maskin (ullprogram) flera gånger och de har inte krympt så mycket som en centimeter.

Immer

Det är så dålig isoleringsförmåga i fleece att hästarna troligen klarat sig lika bra utan.

vad betyder komfortzon??:o
Den temperaturintervall då hästen inte behöver göra av med energi för att hålla sig varm eller sval. lägre kritiska temperatur ligger någonstans på -15 grader. Den övre kommer jag inte ihåg. Jag har ylletäcke till min häst när det är kallt. Hästen är torr och fukten lägger sig utanbå täcket. Men jag håller med om att det är ganska jobbigt att tvätta.

Jag tycker inte att ylle är jobbigt att tvätta, har ett par stycken och de är bara att slänga i maskinen. Då är thermo värre, de ryms inte i min maskin så jag kan bara tvätta på sommaren eller skicka till kemtvätt=dyrt.
Jag har aldrig haft någon häst på torv, så jag vet inte hur det beter sig på ett ylletäcke. Annars gillar jag ylle mer än ett thermo, för yllet håller hästen varm även när det är blött.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 270
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och... 2
Svar
28
· Visningar
7 791
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 923
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10