Sv: ullhuva

inte min ponny och jag skrev att bilden var rolig, om jag tar kort på din häst i sitt stall kommer jag säga att din häst ser lika rolig ut :)

den lilla ponnyn är en maxad d ponny modell grov btw, rakad.

har din häst bott i stall hela sitt liv? Vad jag vet så är Skåne det kallaste som finns, så Norges klimat borde bara bli bättre, då luften är torrare och de har isolerande snö. Din häst kommer antagligen inte alls att frysa om den får ett täcke på sig och grovfoder. Men det upptäcker du nog :)

tja, eftersom vi har ca -.10 här i oslo och det är snor kallt, ok torr luft..men i skåne land skulle jag aldrig ställa henne i en utebox... nu måste jag det tyvärr. och halm har jag inte råd att ge henne... 45kr balen... ja det är sant..så det får bli kläder efter väder. hoppas att till nästa år få plats på det nya ridcentrat klubben ska bygga...

nocki skrev:
:confused: vet någon var man kan köpa ull huvor??
När jag var liten använde vi det på fullbloden när de tränades på vintern, men jag har inte någon aning om vi sydde de själva....:confused:
Nu ska min häst bo i en utebox och det är kallt som attans här och hon är en riktig kyckling.
Någon som vet var man kan köpa huvor eller någon som har en mall så man kan sy själv??:bump:
Haha, jag fattade inte ens att det fanns sånt på riktigt... :D alltid lär man sig nåt nytt! :)

nocki skrev:
kära du, om du flyttat från +8 grader till -10 så hade du också velat ha mer kläder på dig. Hallååå.
Kunskap om kyla har jag, dvs fri tillgång till stråfoder och rörese möjligheter.( möjlighet att röra sig mer än vad en box erbjuder är inte nog.)
nu är det så att denna häst är frusen av sig, hon darrar som ett asplöv om hon blir kall.
Att då inte erbjuda henne värme även om huvudet om det är möjligt, är ju bara dumt.
Jag kan inte behandla en helklippt tävlingshäst på samma vis som ni gör med era låghåriga mammutar!!!
Inse skillnaden, hon flyttar från värmen ut i kylan.
Om jag vetat detta innan så skulle jag aldrig klipt henne och aldrig lagt täcke på henne förren hon kom hit...
En häst här har redan blivit super förkyld, och den flyttade från +12 till -10 och den fick tjocka täcken.... men blev såklart endå sjuk. så stora temperaturskillnader så fort är inte bra för någon oavsätt stråfoder mm.
och du mackan, varför har du täcke på en oklippt häst då??? ser på din bild att den bara är klippt lite på halsen...

Hästar har en komfort zon på 20 grader. det innebär att de inte är jätte påverkade av 10-15 grader hit eller dit.
ang. min aviatar så är det från vintern 2005 då min häst var 4 år. Han var då klippt undersidan av halsen, magen och låren, dvs spårklippt, då han jobbades därefter. I år är han täckesklippt, dvs även halsen.
Han är ett fullblod, så ganska långt ifrån långhårig mammut. Aldrig gått löp, ridhäst, tränas och tävlas.

resonemanget att hjärnan ligger så ytligt på hästen att den måste ha huva, för annars blir den kall om hjärnan?

Nu ska jag vara tyst för du vet uppenbarligen bäst. för övrigt håller jag med Snigelfarmor, som även hon verkar väl påläst. Fukt, nederbörd och blåst, som skåne vinter innebär, är betydligt trixigare för hästen att klara än betydligt kallare, klar, torr luft, vilket som sagt Norge har. Läs på lite så kanske du lär dig ngt. Du behöver ju inte ens slåss med oss här på forumet, du kan läsa på i tysthet.

Senast ändrad:

Frågan är väl inte vem som vet bäst? Frågan är huruvida det finns ullhuvor att köpa någonstans? Sen att hästar klarar olika temperaturer hit och dit är väl ganksa ovidkommande. Alla gör på sitt sätt.

Mystix skrev:
Vet inte riktigt faktiskt... Har ju en arab så man borde ju ha ett hum... Men annars kan du ju köpa an vanlig huva, och sen så vänder du öronen ut och in, syr fast lagom stora ullbitar och voíla! *asg* Fick ett litet kreativt anfall. :crazy:
Fast vem vet? Det kanske funkar ;)
Hmm..... Känner du dig manad att fodra en huva till en liten Varmblods travare:angel:

Ni får säga vad ni vill om att hästar inte fryser men min kille har ett jättelikt problem:mad: Några tips, förutom psykolog hjälp:angel:

Han fryser inte om halsen men om ÖRONEN!!!!! Nu i helgen har det varit -30 grader vilket resulterar i att min herre leker känguru hela vägen in från hagen! Varför? Jo, för att öronen är kalla och han fryser, och då blir han arg:crazy:
Om det är kallt eller regnar så får man INTE ta av honom grimman för han tål inte att man rör i öronen när dom är kalla och då går det inte att sätta på grimman....
Han kan inte ha hals täcke när det är kallt för då måste han stå med huvudet i backen hela dagen annars rör det i öronen:crazy:

Jag vet inte varför han blir som han blir, han blir en helt annan häst.... Som det är nu så är det två val: aningen stå ut med hans dåliga humör dom dagar det är är kallt eller skaffa honom en fodrad luva....

Är det någon som har någon idé varöfr han blir så knäpp p.g. av kyla???

nocki:
Synd att du måste göra en sådan stor omställning med din häst:( Hoppas att hon klara det utan att bli sjuk:banana:
Du har ju redan hittat en sida så jag har inga tips om var det finns att köpa. Men jag minns en som var i stallet några dagar för 2? vintrar sedan (nilema, här på buke) hon hade en heltäckande huva som verkligen såg mysig ut:d Hm..... Undrar om den hade öron... Jag måste nog PM:a o fråga, det skulle ju vara perfekt åt min öron freak:rofl:

sverige_tacke_l.jpg

Det finns ju bogskydd som har med huva och hals, köpte ett av misstag förra året och fick byta:o
Vet att det finns i england så ta ett varv på goggle och engelska sidor.

Sedan lägger jag mig inte i huruvida hästen behöver huva eller inte.;)

Apo

Provat köpa en stor "ridluva" som du lägger fleece på insidan av "öronskydden".
Min gamle travare frös om nacken och tyckte vintrar var pestiga.
Var väldigt grumoig de kalla månaderna

Apo

Kan rekommendera de som finns på ponnyprakt.se i fleece, finns även i stor storlek, perfekt när det som var så kallt som igår och man skall åka långt med transport.

apocalypsen skrev:
Provat köpa en stor "ridluva" som du lägger fleece på insidan av "öronskydden".
Min gamle travare frös om nacken och tyckte vintrar var pestiga.
Var väldigt grumoig de kalla månaderna

Apo
Nacken säger du....
Men tänk om det är där han är kall?!?!? För det skulle ju förklara varför han blir ännu tjafsigare när han känner att grimman drar mot när han studsar...

Med ridluva menar du sådan som dom brukar ha på hoppning??? Jag har en bättre idé än det, men jag vet inte om kille uppskattar den: Bild, fast i röd.... Dom är lite fodrade från början och ganska stora, så det borde gå att trycka dit ännu mera stoppning....

Men först ska jag undersöka om det verkligen är öronen eller om det kommer från nacken för då är det ju inte mössa som gäller;)

Bra idé men nu är det inte min pålla som fryser utan trådskaparens;)

Ska dock kolla för egen del också, kan vara bra vid kýliga transporter

Apo

Annars är "hoppnings öronen" oftast snyggare men jag tänkte om den har hakband så måste jag inte ha något som håller fast den:idea:

Om du hade frågat efter något att täcka magen med, det hade jag faktiskt förstått eftersom magen är hästens största kamin och mår inte bra av att bli avkyld. Dock råder man ju lätt bot på den biten, genom att förse hästen med mat då håller den sig varm även otäckad.

Mössa däremot, förstår jag inte. För måhända att vissa hästar fryser lättare, oftast brukar de också ha ett stort behov av mat och därför blir llite av fryslortar när ingen mat finns. Men om du inte får tag på någon mössa, behöver du inte vara orolig för att hästen skulle bli förkyld det kommer den inte att bli.

nocki skrev:
tja, eftersom vi har ca -.10 här i oslo och det är snor kallt, ok torr luft..men i skåne land skulle jag aldrig ställa henne i en utebox... nu måste jag det tyvärr. och halm har jag inte råd att ge henne... 45kr balen... ja det är sant..så det får bli kläder efter väder. hoppas att till nästa år få plats på det nya ridcentrat klubben ska bygga...

Ursäkta men är detta en äkta Norge historia????

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
761
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka