Sv: ullhuva

Om du ska mössa på hästen som tydligen går på lösdrift,vad händer om den åker på sniskan?
Den kommer inte att se något.
Jag räddade en ponny förra året som hade täcke m.helhals utan stjärtsnöre.
Täcket åkte fram o halsen då över ansiktet. Den irrade runt och var på väg ner till Ån....
Kunde ha slutat hur illa som helst.

Är det en sådanhär du söker?
CH1-CC_xl.jpg

har aldrig sett den i verkligheten men märket colin cook för mycket "thoroughbred-clothing" och var rätt stora i galoppvärlden. Jag hade ett galopptäcke därifrån som jag var jättenöjd med, fukten la sig som pärlor på det. Perfekt när man var ute och cantrade kalla dagar
CEX1_xl2.jpg

axel skrev:
Om du ska mössa på hästen som tydligen går på lösdrift,vad händer om den åker på sniskan?
Den kommer inte att se något.
Jag räddade en ponny förra året som hade täcke m.helhals utan stjärtsnöre.
Täcket åkte fram o halsen då över ansiktet. Den irrade runt och var på väg ner till Ån....
Kunde ha slutat hur illa som helst.
Den är då inte släkt med Harry:angel:
Han ÄLSKAR att ha täcket över huvudet! Synd att jag inte har någon bild.... Men han brukar ta fast i täcket och dra det så långt upp han kan, gissa om bensnörena brukar vara spända...
Sedan roar han sig med att hoppa runt på stället med rumpan i vädret:eek: Han är inte så brydd över att se vad han gör:angel:

Kl
Jag har ett svettäcke av märket Diamond Rug och har också huva till det. Huvan ser likadan ut som på din bild. Helt suveränt täcke.

Boj skrev:
Om du hade frågat efter något att täcka magen med, det hade jag faktiskt förstått eftersom magen är hästens största kamin och mår inte bra av att bli avkyld. Dock råder man ju lätt bot på den biten, genom att förse hästen med mat då håller den sig varm även otäckad.

Mössa däremot, förstår jag inte. För måhända att vissa hästar fryser lättare, oftast brukar de också ha ett stort behov av mat och därför blir llite av fryslortar när ingen mat finns. Men om du inte får tag på någon mössa, behöver du inte vara orolig för att hästen skulle bli förkyld det kommer den inte att bli.
Hästen är kanske en porslinshäst? (Det förklarade en hästägare på jobbet för mig häromdan, hennes häst får bara vara ute några timmar om dan när det är vinter, så inte musklerna "exploderar".... hon avslutade med: han är en sån där porslinshäst, du vet....:crazy: )

Egentligen är hästar i grud och botten gjorda för att inte har täcke. Snart ska man väl mata dem oxå?

Men... Har din häst inte varit ute på dagarna hittills då? Har den bara stått inne i +8 grader och sen ridits i ridhus? För har den varit ute på dagarna utan ullhuva måste den väl klara att stå i utebox (där det ju är vindtätt) utan att frysa om huvudet?

Jag har en frusen arab och därför klipper jag honom aldrig på vintern. Varför har du klippt din häst om den är frusen?

/Camilla

oh my good. de här var komiskt. mohaha. bukes roligaste tråd.
här har vi neråt 25-30 -. o lösdrift ja, med klippta hästar ja. :angel:

Charmtrollet skrev:
oh my good. de här var komiskt. mohaha. bukes roligaste tråd.
här har vi neråt 25-30 -. o lösdrift ja, med klippta hästar ja. :angel:

Men fy!! :eek: KLIPPTA HÄSTAR i 25,30 - ???

DET är inte sund hästhållning :crazy:

Men jag hoppas innerligt att du har täcke på hästarna! :smirk: :mad:

Annorlunda skrev:
Men fy!! :eek: KLIPPTA HÄSTAR i 25,30 - ???

DET är inte sund hästhållning :crazy:

Men jag hoppas innerligt att du har täcke på hästarna! :smirk: :mad:

thihiii. jag hoppas du förstod min ironi. :rofl:
men ja, det kan bli nedåt 25 -.
Hästarna har alla fri tillgång på hö o är täckade.
De går in på nätterna.
Ullhuvor har de inte, men busen skulle säkert uppskatta det. ^^

Hej igen alla otroligt förvirrade människor, som anser er veta BÄST!!!
Jag vet BÄST när det gäller min häst ok!!
Hon är av fullblodstyp, och frusen av sig.
GÅR INTE PÅ LÔSDRIFT som någon påstod..
Hon tävlas och kan därför inte gå och äta sig smäll fel bara för att hålla värmen...
Täcke + huva är lösningen.
jag har nu fått många länkar och har beställt olika huvor.
Ang boxen så är en utebox en kallbox. DVS hästen står still i 3*3meter över 10 timmar i minst -10.
Att jag fick jobb i Norge kan inte min häst hjälpa.
Här är absolut inte alltid torr och härlig luft... nu är här 60 cm snö, men förra veckan var det 4+ på dagen och -10 på natten och det var FUKTIGT som i skåne, den enda som inte led, var jag som är van vid blåst och fukt...
Nu kan ni alla lägga ner era diskussioner om frysa hit och dit och att det är fel med allt vi som klär på våra hästar gör.
Det finns det som heter djurplågeri och det är det inte snack om här. Så sluta snacka som om jag PLÅGAR min häst.
Den lilla bilden jag har är på min ponny, som är spårklippt och aldrig behöver täcke pga att hon får mammutpäls.
Men min stora är som sagt fullblodstyp.
Hon fryser och låter jag henne frysa är det djurplågeri

hon fryser inte där hon bor nu, om du hade läst vad jag skrivit så hade du inte behövt fråga denna dumma fråga....
Jag har fått ett jobb.... och vi måste flytta.

eh, äta sig smällfet?

Så en tävlingshäst kan inte få må så bra som det går av att stå på fri tillgång? Om hon nu är fullblod borde fri tillgång vara det bästa då de anses som lite svårfödda, och blir hon smällfet får du väl rida mer, och ta bort allt ditt kraftfoder. Förväxla inte smällfet med proteinbrist.

Dessutom kanske det funkar att ha fri tillgång (har du provat i detta klimat?) så du slipper sätta på henne töntiga ullhuvor, för du vill väl egentligen att din häst ska slippa saker på kroppen som kliar och inte tillåter henne att reglera kroppsvärmen själv mha foder och lä för vind?
Varför förkasta något i tron om att en fullblodshäst som tävlas skulle bli fet av hö? Hö ger inte feta fullblod, snarare kanske hon får trevligare temperament av att få sitt tuggbehov tillgodosett nu när du inte har halm heller.

min häst blev piggare av att gå på fri tillgång tom :)

Så här bor mina året runt. De har täcke vid minusgrader (kör samma täcken oavsett temperatur eller inga alls), att sätta på dom mössa skulle jag aldrig förnedra dom med, de har inte halstäcken heller. Den ena är av fullblodstyp (50 %) - han behöver inte heller mössa. Hästar blir inte feta av att få den mat de behöver så det behöver du inte oroa dig för.

stall1.jpg

Senast ändrad:

Jaha, så att fråga om varför du klipper en frusen häst var alltså en dum fråga... Bäst att inte försöka diskutera med dig alls, förstår jag. :(

Var bor din häst nu, då? I Italien, eller?

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
761
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka