Ultimata hundrasen för mig?

Praefatio

Trådstartare
Okej, nu kommer det att dröja minst ett år innan jag skaffar hund igen, men den här gången så vill jag verkligen ha den ultimata rasen för just min livsstil. Kan tillägga att nästa gång blir det två hundar, för att de aldrig någonsin ska behöva vara helt ensamma.

Jag vill ha stor hund, minst 45 cm i mankhöjd och ingen övre gräns. Rasen ska generellt tycka mycket om att hänga med och vara aktiv, jag har häst och är i stallet många timmar om dagen, vill att det ska funka att ha med hundarna både på uteritterna och i stallarbetet. Det innebär att rasen måste ha lätt för grundlydnad och den får inte ha mycket jakt i sig alls, får inte sätta av efter någonting när man är ute och rider t.ex. Jag gillar lydnad och att gå en och annan kurs då och då men är inte alls intresserad av tävling och träning på högre nivå i någon sport. Däremot är jag skogsmänniska. Hur som helst, när jag väl kommer hem från de där fyra-fem aktiva timmarna hos hästarna (eller i skogen, om jag inte varit i stallet), så vill jag inte ha hundar som blir rastlösa. Jag sitter mycket vid datorn eller sitter med handarbeten. Då ska hundarna kunna lägga sig och chilla eller aktivera sig själva, och nöja sig med kortare kissrundor resten av dagen.
Hittills har jag haft extremhundar åt båda hållen, en samojed som behövde aktiveras utomhus 24/7 för att inte bli jättestressad (vilket är svårt när man bor i lägenhet) och som dessutom hade JÄTTEmycket jakt i sig så det var svårt att ha henne helt lös, och så kinesisk nakenhund som inte alls ville vara i stallet eller gå i skogen med mig utan bara ligga i soffan och det passar inte mig alls.

Enmanshund eller inte spelar ingen större roll egentligen men får jag välja så föredrar jag en något reserverad ras framför "jag älskar alla"-raser.

I övrigt så är jag vansinnigt förtjust i spetsar och vill absolut ha en ras med lång päls alldeles oavsett. Är inte intresserad alls av korthåriga raser. De måste i alla fall ha fluffig svans för att jag ska gilla dem... Haha.

Keesen är en ras som jag har kikat lite extra på, även eurasiern. Kommentarer på det?

Sv: Ultimata hundrasen för mig?

Jag tycker du ska kolla vidare på spetsarna! Vi har ju flera nordiska som säkert kan passa. Finsk lapphund?

vill absolut ha en ras med lång päls alldeles oavsett. Är inte intresserad alls av korthåriga raser. De måste i alla fall ha fluffig svans för att jag ska gilla dem... Haha.
Döm inte hunden efter håret - skaffa en boxer, passar perfekt på din beskrivning. Ingen jakt, lättlärd men ingen dressyrmaskin, aktiv men med förmåga att chilla, positiv i alla lägen.

Jag gillar finnarna som sjutton, de är otroligt fina. Anledningen till att jag tvekar vad gäller spetsarna var att samojeden verkligen inte funkade ihop med min situation, jag antar att jag är rädd att det blir samma visa. Spetsarna är ju ofta lite speciella. Men jag ska kolla vidare på finsk lapphund, jag har träffat några och det är verkligen en ras jag skulle kunna tänka mig utifrån de individer jag träffat.

Klart att man inte ska döma hunden efter håren, men ska jag köpa hund så vill jag absolut ha en som tilltalar mig både till psyket och till utseendet :) Precis som när jag letar häst. Det är ju det som är så svårt när man skaffar djur, det är mycket som ska klaffa och det är därför jag ser mig för redan nu, trots att det inte är hunddags än på ett tag.

Jag har inget tips på ras, men ska den vara med dig flera timmar i stallet så hade jag inte köpt en korthårig/frusen hund. En som är mer anpassad till vårat klimat.

Och nu kom två rasförslag iallafall, labrador? golden? Det borde gå att hitta linjer som passar ditt ändamål i de raserna, med tanke på hur många hundar som inte avlas fram för jakt.

Det jag tycker verkar självklarast är Golden retriver eller flat... :P Kanske euraser... Eller Berner sennen... Men de två första värkar bäst tycket jag.. :banana:

Det verkar ju som om TS inte vill ha en hund med allt för stort behov av aktivering, då passar väl knappast en flat?

Den passar ju bättre än en boxer... De flattar jag har mött har varigt lugna trevliga hundar. Vet ju inte så mycket om dom man man kan ju tipså så kon hon kolla själv om hon tycker de passar. ;)

Jag tror säkert att de är lugna och trevliga, sålänge de aktiveras ordentligt.
Vad finns det för poäng med att tipsa om raser man inte vet något om?
En okunnig TS (säger inte att det är så) kanske tar dig allvarligt och skaffar en flat, även om de kräver mer än h*n kan ge.

Flattar är jättetrevliga hundar så länge dom aktiveras ordentligt. Men det finns uppfödare som avlar på (enligt mig) "kassa", och icke rastypiska hundar som är lata och tråkiga.

Men om TS skulle vilja lägga lite ytterligare tid på hunden utöver stalltiden och kanske spåra, apportera eller på annat sätt aktivera hundens hjärna skulle nog en flat passa utmärkt! Gladlynta, lättlärda hundar med minimalt viltintresse och päls som klarar dom värsta väder.

Dom tre vanligaste retriever-raserna (flat, golden, labbe) funkar alla kanon som stallhundar, men inte enbart som stallhundar utan dom behöver aktivera hjärnan också.

Senast ändrad:

Jag trodde flattarna hade ganska stort viltintresse? Det låter ju himla bra om de inte har det. :)

Jag skulle någon gång i framtiden, när min sambo insett att man nog behöver två hundar ;), velat ha en sprallig, glad, smart, aktiv hund men utan för mycket jakt. Det kanske skulle kunna vara nåt att kika på....

Nej, jag har inte träffat på någon flat med så pass stort viltintresse att det inte går plättlätt att få bort. Men det är klart att det kan finnas där! Dock borde det inte ställa till några stora bekymmer eftersom dom oftast är så pass förarveka och "lätta" att få lydiga :)
Jag vet många som använder sina flattar som stöthund på både rådjur, älg och vildsvin som ändå inte har några problem att ha dom lösa, det blir så pass situationsbundet när dom får jaga och inte.

Min sambos tik visar ganska stort intresse för vilt, men skulle aldrig komma på tanken att jaga efter något utan tillåtelse!

Eurasier tycker jag låter bra men rasen är efter vad jag förstår ganska ojämn både mentalt och exteriört. En del är relativt livliga och "på" medan andra inte vill träna särskilt mycket alls. Även tillgängligheten varierar, visst skall de inte älska alla men reservationen får ju inte gå över i rädsla.
Eftersom du ändå vill göra en del med din hund skulle jag titta efter tillgängliga föräldrar/linjer som dessutom är lite mer krut i - för att vara eurasier.
Jag har en liten fröken på valpkurs just nu, otroligt söt och med vad som verkar bli bra egenskaper för en aktiv sällskapshund:).

Själva rasbeskrivningen på Eurasier är att de ska vara något reserverade och dessutom egensinnade, som de flesta är. Det finns nog flera reserverade och "no-go" hundar än det finns pigga alerta träningskamrater i den rasen faktiskt. Men det beror på vilken uppfödare man tar valp ifrån, det finns faktiskt aggressivitet i rasen som man måste akta sig för.
Jag känner till en uppfödare som föder upp Eurasier med mer "go" och utåtriktade valpar, som h*n faktiskt har som mål i aveln att framavla (som tyvärr inte ses på med blida ögon från andra uppfödare då de vill behålla rasens reservation).
Så TS: om du är intresserad av namn och nummer så kan du PM:a!!

*halvt kl, svarar alla*

Som sagt, en något reserverad hund är inga problem, jag tycker att det är skönt med hundar som inte vill hälsa på allt och alla utan som håller sig på sitt hörn i början... men det kan helt klart gå till överdrift. Man vill ju inte att hunden ska vara människorädd, bara för att rasstandarden är halvkass... Viktigt för mig också att det inte är enmanshundar helt och hållet, min sambo och mina föräldrar ska ses som trygghet - sambon av självklara anledningar och föräldrarna för att de gärna ställer upp som hundvakt ibland.

Hur som helst. Jag är väldigt inne på finsk lapphund faktiskt, har läst in mig massor och de känns bra ända ut i svanstippen. Bättre än eurasiern. Ska se till att träffa fler lappisar IRL och bestämma mig utifrån det... ska också kontakta en uppfödare som jag utifrån hemsida tycker verkar mycket bra. Hon verkar dessutom ha mycket gott rykte. Är det fel att kontakta en uppfödare redan 1-1½ år innan man är intresserad av valpköp? Har aldrig köpt hund via uppfödare innan utan genom kontakter.

Är det fel att kontakta en uppfödare redan 1-1½ år innan man är intresserad av valpköp? Har aldrig köpt hund via uppfödare innan utan genom kontakter.

Inte det minsta, tvärtom låter det optimalt. De flesta är måna om att få valp efter rätt avelsdjur och då planerar man ofta ett år framåt i tiden. Populära (vettiga och seriösa) uppfödare har dessutom ofta en kölista så ju tidigare desto bättre.

Lappen låter som den kommer passa, så jag instämmer i det rasförslaget.

Vad bra, då skämmer jag inte ut mig helt om jag skickar iväg ett mail och visar intresse redan nu. Jag misstänkte nästan att det skulle vara okej, med tanke på att många uppfödare verkar planera framtida kullar långt i förväg. Jag tycker som sagt om att vara ute i god tid och det verkar hur som helst betryggande att hålla en dialog med en uppfödare redan nu.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 217
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 724
Senast: Dentaku
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 900
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 697
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka