Ume B50 - utan bom vid bogen

ako

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Ume B50 och helst av att inte använda bom framför hästen? Det ska enligt Umes hemsida gå då hästen ju åker bakåtvänt.
Tack snälla för svar 😊
 
Har haft en B50 och det borde ju inte vara något tekniskt problem, men sannolikt inte lagligt. Å andra sidan om hästen skulle gå över bommen är de fällbara utifrån och då de går ut genom rampen bak så skulle det ju vara lätt att få loss och ut hästen.
 
Har haft en B50 och det borde ju inte vara något tekniskt problem, men sannolikt inte lagligt. Å andra sidan om hästen skulle gå över bommen är de fällbara utifrån och då de går ut genom rampen bak så skulle det ju vara lätt att få loss och ut hästen.
Varför inte lagligt? Det är väl innerdörrar bak?

Edit. Det kanske är ett tillval insåg jag nu.
 
Har haft en B50 och det borde ju inte vara något tekniskt problem, men sannolikt inte lagligt. Å andra sidan om hästen skulle gå över bommen är de fällbara utifrån och då de går ut genom rampen bak så skulle det ju vara lätt att få loss och ut hästen.
Det är lagligt då de åker bak och fram.
 
Tips och erf från andra liknande släp tas oxå gärna emot. Tror Fautras har nån modell oxå.
 
Varför inte lagligt? Det är väl innerdörrar bak?

Edit. Det kanske är ett tillval insåg jag nu.
Det är innerdörrar fram, alltså bakom hästen. Det går inte att välja till dörrar framför hästen, i alla fall inte när jag beställde. Rampen är ju framför hästen, så dörrar behövs inte heller.
 
Det är innerdörrar fram, alltså bakom hästen. Det går inte att välja till dörrar framför hästen, i alla fall inte när jag beställde. Rampen är ju framför hästen, så dörrar behövs inte heller.
Jo nu kan man ha hingstinredning framför.

1669452550883.jpeg
 
Det är innerdörrar fram, alltså bakom hästen. Det går inte att välja till dörrar framför hästen, i alla fall inte när jag beställde. Rampen är ju framför hästen, så dörrar behövs inte heller.
Hur gjorde du vid avlastning? Känns ju lite läskigt att fälla ner rampen om hästen står bunden utan något framför?

Stuteriinredning är ju svindyrt! Jag funderar på om man kan montera innerdörrar eller bom på samma sätt som i en ”vanlig” transport precis innanför bakluckan. Då finns det ju något emellan när man öppnar men går ändå inte att hoppa över.
 
Jag har ju vägg och krubbor framför min transport där de åker baklänges. Men jag har sidoutlastning.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Hur gjorde du vid avlastning? Känns ju lite läskigt att fälla ner rampen om hästen står bunden utan något framför?

Stuteriinredning är ju svindyrt! Jag funderar på om man kan montera innerdörrar eller bom på samma sätt som i en ”vanlig” transport precis innanför bakluckan. Då finns det ju något emellan när man öppnar men går ändå inte att hoppa över.
Jag hade bommarna stängda framför hästarna. Ser att de nu finns med hingstväggar som sitter innanför rampen.
1669539588349.png
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: KLilja
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp