Umesläp A60

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare keewoki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 737
K

keewoki

någon som vet om A60 är bra släp?
är det värt att köpa ett sådant?
årsmodell 1998.
berätta gärna massa om det! speciellt om du har en 98a eftersom jag antar att dom utvecklas med åren? för / nack - delar? :rofl:

Sv: Umesläp A60

Kontrollera vilka år de hade problem med baklämmen. Det har ju inte tillverkaren velat ta ansvar för, så det känns som rätt viktigt att den är bytt.

Det finns trådar om UME-släp, så prova att söka på forumet så får du upp flera olika trådar med information och diskussioner.

Äger själv en B50 från 2008. De nya släppen har en stomme helt i aluminium och är betydligt lättare än föregångarna. Generationsskiftet tror jag kom 2005. Då heter dessa modell B50 eller B60 istället för A50/60.

Ta en titt på A/B 50 istället som är mycket smartare för hästen och utnyttjar utrymmet mycket bättre än A/B 60. B60 har ju sadelkammare, men det känns helt överflödigt då du förlorar så mycket komfort, utrymme och säkerhet för hästen, genom att hästen inte kan åka baklänges. Hästen har i en B50 mycket bättre balans och åker i stort sätt stressfritt och avslappnat. Hästen kan även parera inbromsningar bättre och vid olycka tar den starka bakdelen upp smällen. Aluminiumkonstruktionen hjälper även att dämpa våldet vid en ev. trafikolycka. På B50 är det frontinlastning.

Du får även med B50 en bra miljö för hästen eftersom den är mer likt en box och hästen kan stallas upp och får mat likt i en stall, efter tex en uteritt. Detta får du inte med en B60. Bättre att köpa en rullande sadelkammare som du kan ta ut och in. För B50 är betydligt större i och har fler fördelar för dig och hästen.

Så A väger mer än B modellerna men kolla noga att det står rätt i annonserna för en del uppger fel modellbeteckning. Kolla därför vilket år transporten är ifrån och vad det står i reg.beviset.

Oj, föregående talare trodde visst du ville veta mer om 50-modellen;)

Jag har ett A60 från -02 visserligen men jag/vi älskar vårt släp.
Trots storleken kan jag flytta den för hand och den är tyst, rymlig och stabil!
Min häst åker inte i nåt annat för då kommer hon ut dyngsvett. Detta va första modellen som dög. Nu lastar jag själv och hon står å sover när vi åker land och rike runt.

Dock är baklämmen redan bytt....

Jag tävlar fälttävlan och behöver sadelkammaren så för mig funkar inte 50-modellen.

Bara mina små åsikter! :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 912
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 120
Senast: Sharpless
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar... 2
Svar
24
· Visningar
1 059
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 267
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka