Bukefalos 28 år!

Umgås med andra hundar?

Sv: Umgås med andra hundar?

Jag håller inte med. För hundar avlade för arbete med andra hundar så är hundsällskap och hundkontakt viktigt, men för många andra raser är det sak samma. Det går inte att jämföra hunden med vare sig människor eller hästar. Hästen lever ett liv till stor del skilt från människan och aveln har inte riktats åt ett håll som innebär att hästen ska föredra människan framför andra hästar. Människan själv har svårt att finna jämlikt utbyte med andra arter än just människan.

Hunden är däremot inte artbunden på det viset vad gäller flock och socialt liv. Många hundar uppskattar socialt umgänge med andra hundar, men ofta är det på grund av att vi människor lärt dem att uppskatta det. Det finns lika många hundar som inte alls vill umgås med artfränder och som till och med vill bli lämnade ifred helt och hållet. Om en artfrände försöker ta kontakt avvisas det mer eller mindre hårdhänt. Många brukshundar är så inriktade på arbete med människan att de inte längre finner andra hundar intressanta. Evita är förvisso koko i bollen, men hon är en hund som vill vara ensamhund

För mig är det självklart att hunden ska välja människan framför andra hundar. Det vore hopplöst att jobba med en hund som hela tiden vill fräsa iväg och umgås med hunden som tränar bredvid.
 
Sv: Umgås med andra hundar?

julie får umgås med min bästa kompis två hundar och med mammas väninnas hund. hon är inte överförtjust i hundar, men dom tre hundarna älskar hon.
 
Sv: Umgås med andra hundar?

Jo, det är stor skillnad från då jag hade golden och spaniel. Min goldenkille kunde tycka att det var kul att få busa med nån lämplig hundkompis nån gång ibland. För övrigt intresserade andra hundar honom inte såvida de inte inkräktade på hans revir. Min lilla spaniel var rädd för de flesta andra hundar, men kunde tycka att det var spännande att hälsa på nån lugn hanhund i liknande storlek som henne själv.
Bassets ska ju jaga i flock och verkar vara ovanligt beroende av hundsällskap.

Det är inte heller så att Ester eller Doris skulle föredra främmande hundar jämfört med sina egna människor, men om de fick välja mellan en främmande hund och en främmande människa att umgås med så hade de valt hunden framför människan. Ester hade gjort det i alla fall.

Jag tror att de allra flesta djurarter mår bra av att umgås med djur av deras eget slag. Även djur som ses som ensamdjur så som katter. Sen hur mycket och nära kontakt med andra som djuren vill ha är nog högst individuellt och det brukar väl visa sig.
Just nu tycker jag synd om Ester som springer omkring med sin nalle och försöker få Doris eller katterna att vilja leka när matte och husse inte orkar. I helgen kom en tax på besök, men han fick inte vara lös. Ester sprang upp hela gräsmattan i sin iver att få taxen att leka, men taxen var bunden i staketet och kunde inte busa tillbaka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 852
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 346
Senast: Mia_R
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 030
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp