Under tömkörningsgjorden?

bettysmatte

Trådstartare
Vad har man bäst under tömkörningsgjorden? Jag vill gärna ha något, och just nu har jag ett schabrak i "normalstorlek", men tycker att det känns lite klumpigt. Vad är mest praktiskt, och vad är snyggast? Det finns ju schabrak som är skurna på lite annorlunda sätt. Eller ska man satsa på ett "vanligt" schabrak fast i mindre storlek (ponnystorlek)? Vad använder ni andra när ni tömkör?

Sv: Under tömkörningsgjorden?

Ett däckelunderlägg förståss!!
Det finns fluffiga i pilé, tjockare i neoprene men även i "vojlockmaterial" kolla där du kan köpa selar, så hittar du alla varianter.
Det går även alldeles utmärkt att sy själv.....

Under AE-gjorde brukar jag inte ha något, den vanliga gjorden krävde fullblodet riktigt tjockt fårskinn för att inte uppföra sig apigt. Snyggast tycker jag Mias RS däckelunderlägg är.

Selunderlägg både när jag kör och tömkör. Mitt är från Mia RS, är väl på gränsen till stort eftersom det är fullstorlek och min skulle nog kunna ha ponny.

2mxkjd5.jpg

Jag har ett däckelunderlägg från polypad (eller egentligen är det bröstunderlägg). Fyller sin funktion bra, är riktigt snygga och inte alltför dyra. h

Jag har ingenting under tömkörningsgjorden. Personligen tycker jag att det är lättare att göra rent lädret efter användning än att hålla på att tvätta/borsta underlägg + att jag tycker att jag ser hästens rörelser bäst utan vojlock eller underlägg.

Som jag skrev så är det min personliga åsikt om underlägg eller icke. De gånger jag använt textilgjord så har jag heller inte använt ngt underlägg utan helt sonika fått borsta av gjorden. Återigen jag tycker att jag ser rörelsen bättre utan en massa tillägg. Men alla är vi olika ;) använd det som känns bäst för dig. Finns inga rätt eller fel...

Tror jag har ett underlägg från Mias. Köpte den på Lillhästen i Stav till min ridgjord.

31862581.jpg

Återigen jag tycker att jag ser rörelsen bättre utan en massa tillägg. Men alla är vi olika ;) använd det som känns bäst för dig. Finns inga rätt eller fel...

Håller med dig om att det handlar om tycke och smak :)! Håller också med om att man ser rörelse bättre om det inte är för mycket "jox" i vägen. Men något (lite mindre än ett helt schabrak då) vill jag gärna ha under gjorden, och vi får väl se om det blir till att köpa eller sy!

Mitt Mia Rs är också från lillhästen i stav så både ditt och mitt på bild ovan är ju alltså samma storlek fast olika storlek på häst. Min fjord är D-ponny.

Jag har ett hellångt selunderlägg från FinnTack, alltså en travmodell. :)

Det är någon slags styvare foam i stoppningen, så det är mjukt utan att bli fluffigt eller klumpigt, och så är det mycket avspolningsvänlig (bäver?)nylon och galon utanpå.

Snygga färger finns de i också! Jag har svart med smalt, rött kantband och vit passpoil, stilrent men ändå med en färgklick.;)

Jag använder ett sådant här däckelunderlägg på samtliga hästar när jag tömkör:

pic_1139_147333862.jpg

Här på en ettårig travhäst ;)

Mvh JV

Insåg nu att däckelunderlägget syntes rätt dåligt på bilden men det är i fårskinn eller ev. ngn slags fårskinnsimitation. Ganska tjockt men inte klumpigt, jag tycker att det är kanon!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 608
Senast: attheedge
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 255
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Göra i Borlänge?
  • Bygga om altan

Hund, Katt, Andra Djur