Undergångsåldern...

Sv: Undergångsåldern...

kl
Man brukar säga att man ska fråga sin egen mamma hur hennes övergång gick, då får man facit på hur sin egen kommer se ut. Eftersom det är väldigt vanligt att man har samma mönster som sin mamma, det brukar vara väldigt överensstämmande. Men när jag frågar min mamma så vet hon inte riktigt. Hon hade inga besvär säger hon. Jamen när slutade du menstruera? frågar jag med förtvivlan, då ser hon bara tom ut i blicken och säger Det kommer jag inte ihåg! Vid...nånstans mellan 45 & 50...tror jag...jag vet inte.
Jag får tolka det som min mamma hade milda eller inga besvär, en diffus övergång som knappt märktes.
 
Sv: Undergångsåldern...

Jo, det är ju en bra idé att fråga sin mamma.
Fast den tanken slog mig inte när jag hade chansen - hon dog relativt hastigt i våras...
 
Sv: Undergångsåldern...

*knapplån*

Förlåt en liten trådkap, men har någon märkt någon skillnad med och utan hormonspiral?

50. Vallningar, torra slemhinnor och en känsla av att vara omgiven av idioter.
Det blev värre när jag tog ut hormonspiralen, mer värmevallningar och nu med tillägg av svett i hårbotten.

Yay.

Efter nyår ska jag snacka med min gynekolog. Det här är för jävligt.
 
Sv: Undergångsåldern...

Du menar att alla de där som brukar förvandlas till idioter en vecka i månaden numera är idioter på heltid? Fy vad jobbigt:(
 
Sv: Undergångsåldern...

kl - min mamma var 42 när hennes slutade (fast hon hävdar iofs att hon är 168 lång också, hon är 165...) jag är 52 och det är inte slut än. Men nu har det gått över tiden två veckor, med bara lite stänk, så det kanske börjar sluta ;)
 
Sv: Undergångsåldern...

Du menar att alla de där som brukar förvandlas till idioter en vecka i månaden numera är idioter på heltid? Fy vad jobbigt:(

Jäkla okamratligt av dem, eller hur?

Jag ger hälsokostpreparat en chans, hittills ingen effekt alls så det lutar åt östrogenbehandling.
Har också mycket existentiella funderingar. Biologiskt sett är jag ju onödig nu, eller hur?
 
Sv: Undergångsåldern...

Ja, klart okamratligt.

Existentiella funderingar tror jag ingår i konceptet. Även om man själv inte skulle se sig som biologiskt onödig (vilket vi som inte har barn isåfall varit hela livet) så vittnar ju många äldre kvinnor om att de plötsligt blir totalt osynliga. De finns inte längre, i omgivningens ögon.
 
Sv: Undergångsåldern...

skälet till att jag börjat fundera är att jag upplever att min menscykel har börjat variera lite i längd, så det är lite svårförutsägbart, så jag funderar på om det är något på gång här. Det är ju i så fall tidigt (men välkommet :p)...

Och det var det enda jag märkte, sen försvann den bara. Inget annat, vid 51 år.
 
Sv: Undergångsåldern...

*kl*
Jag har funderat lite på om det spelar någon roll för för när klimakterietkommer beroende på vid vilken ålder man börjar menstruera. Jag fick mens redan som 9-åring och jag tycker mig ha upplevt en förändring i menstruationen sista månaderna. Jag blir sjuk, totalt orkeslös och fryser precis innan jag får mens numera och det har aldrig varit ett problem tidigare. Har dock inga andra problem. Närmar mig 40 år.
 
Sv: Undergångsåldern...

50. Vallningar, torra slemhinnor och en känsla av att vara omgiven av idioter.
Det blev värre när jag tog ut hormonspiralen, mer värmevallningar och nu med tillägg av svett i hårbotten.

Yay.

Efter nyår ska jag snacka med min gynekolog. Det här är för jävligt.

Samma ålder.

Känner igen vallningarna och idioterna. Inga slemhinneproblem, ännu, men däremot knä som "kryper" och gör det omöjligt att somna. Sover uruselt. Har haft urinsten några ggr nu också.

Varför tog du ut spiralen? Har min kvar, frågan är om den verkar eller ej... Verkar den fortfarande så undrar jag hur det blir utan. :o
 
Sv: Undergångsåldern...

Samma ålder.

Känner igen vallningarna och idioterna. Inga slemhinneproblem, ännu, men däremot knä som "kryper" och gör det omöjligt att somna. Sover uruselt. Har haft urinsten några ggr nu också.

Varför tog du ut spiralen? Har min kvar, frågan är om den verkar eller ej... Verkar den fortfarande så undrar jag hur det blir utan. :o

Dels behövdes den inte längre, dels klagade min partner på att trådarna stacks...

Har fått hormonsubstitution nu, jäklar vilken skillnad! Underbart. Efter tre veckor bara enstaka, snabba och lätta svettningar, slemhinnor som funkar som de ska, betydligt färre idioter.
 
Sv: Undergångsåldern...

Många, men inte alla.

Usch, jag minns när min mamma led av det symtomet. Jag var knappt vatten värd, och när jag påpekade att det var en rätt drastisk omsvängning i hennes attityd mot mig, grät hon.

Hoppas att jag slipper det symtomet.

Liknar det känslan i puberteten, då ingen förstår en och man är helt ensam bland puckon?
 
Sv: Undergångsåldern...

puttar upp min gamla tråd

OM man har vallningar, har man då också en förhöjd kroppstemperatur?
Jag är ju normalt lågtempare och har nu, utan att vara sjuk i övrigt, haft nästan en grads förhöjd temp i tre dagar. Det slog mig bara att det kanske kan bero på vallningar - rätt eller fel?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
834
Senast: Lyan
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 883
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp