Underhåll

Sv: Underhåll

Lite knapplån, om då t ex den ena tjänar runt 27000 minus skatt och den andra bara har bostadsbidrag och underhållstö på totalt 2436 kr, hur mkt skulle då den "fattiga" parten få??

Fast har man endast bostadsbidrag + underhållsstöd så får man väl gå till soc om man inte får ett arbete. Säger som de flesta sagt, det är ju barnen man ska betala för, inte att ens ex har skral inkomst. Det får ju exet fixa på sidan om.
 
Sv: Underhåll

nej soc tycker att jag har så mycket pengar, men om jag räknar på FK sida t ex så står det att vi tillsammans har minus på nåt sätt, emn det säger ju inget om hur mycket ett ev underhåll skulle vara på.
Nu är pappan helt emot underhåll så vi strider ju, jag vill ju inte att han försöjer mig, dte klarar jag ju ändå.. på ren jävla envishet, men barnet ska ju inte lida för att han vill att hon bor hos mig större delen av tiden för att han inte orkar lämna henne på fritids på morgonen.
 
Sv: Underhåll

ändra sin livsituation ja.. jag har en högskoleexamen, just avslutad, söker minst 40 jobb i veckan och har inget körkort, ingen buffert, jag arbetar så mkt jag kan som vikarie, men några 27 papp i månaden kommer jag inte tjäna nånsin på det jobb jag har valt.
Jag kan inte flytta pga betanmärkningar.. och jag söker jobb inom 20 mils radie så jag är beredd att pendla överallt dit det går buss eller tåg i tid, men barnets pappa gör det svårt också då han anser att jag ska ha henne på vardagarna vilket gör att jag inte kan åka förrän efter sex hemifrån och måste vara hemma klockan sex, bussförbindelserna härifrån är inte lysande så det är svårt, men jag söker allt som går.. men det är lätt för alla som har jobb eller bor storstäder att säga att det bara är att skaffa jobb, söker jag i Gbg så tycker de att jag bor för långt bort, trots att det finns expresspendel dit.. suck.. tro mig, jag skulle ge vad som helst för ett jobb, men det är mååååånga hundra på varje jobb man söker oavsett om dte är ett utlyst jobb eller ett jag bara spontansöker..
 
Sv: Underhåll

Alltså, vad har du för inkomster ? Visst, Soc har satt en norm och krav, men för den skull betyder det inte att dom alltid har rätt i allt dom säger. Socialtjänstlagen är en tolkningsfråga...det står mycket BÖR i den, villket MÅNGA inom Soc tolkar som SKALL.

Vad lever du på ?


Ett underhåll/stöd..mmm är TYVÄRR det minsta/mesta du kan få 1273:-/per barn/månad....Jo, jag vet, räcker inte så mycket och stämmer INTE med KO: s uträkningar vad ett barn kostar. Jag undrar också vem som räknat ut detta ??? Fast meningen är ju att även DU ska bidra med 1273:-/mån....då blir summan annan. Men kommer absolut inte upp i KO:s riktlinjer.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhåll

Jag kan absolut förstå att du har det besvärligt. Det jag menar är att det går inte att få gehör i domstol om du stämmer andra parten för att du vill ha högre underhåll för där resonerar man som jag skrev.

Vad gäller KOs riktlinjer så tänker man förutom 1 273 från vardera förälder att barnbidraget ska räknas in.
 
Sv: Underhåll

Du kommer strax att få jobb. Jag tycker att det verkar ljusna på arbetsmarknaden. Bra att få något jobb om än ett vikariat så att man kan söka sig vidare på den arbetslivserfarenheten.

Njut av din tid med barnet. Klart att man misstycker vad gäller ifall pappan bara fokuserar på sig själv, men du kan inte göra något åt det - annat än att njuta av att du får ha barnet mesta tiden och kan bestämma mycket själv. Den nivån som F - kassan har bestämt får du vänja dig vid och acceptera, så är det bara. (Den pappan som jag har separerat ifrån tror att jag lever i lyx och flärd på underhållet. :rofl::rofl::rofl: Han har aldrig bidragit till något cykelköp eller så.)

Betalningsanmärkningar "går bort" så småningom. Fortsätt att sköta ekonomin, lägg undan pengar till körkort sedan då du har marginaler så kanske du kan flytta senare ifall du fortfarande vill det då du får möjlighet till det. (Hoppas att du har någon du känner som kan övningsköra med dig.)

Sen ska du vara stolt över att du har fixat din utbildning! Bra!
 
Sv: Underhåll

Nu är pappan helt emot underhåll så vi strider ju, jag vill ju inte att han försöjer mig,

Jag tror inte att någon betvivlar att du har en jobbig situation. Det är väl mer det att ditt problem verkar vara ett annat, och större, än underhållets storlek.

Om barnet inte bor hos honom (särskilt mycket) och han ändå inte betalar underhåll så kan man ju få hjälp av Försäkringskassan med att fixa med det. Då betalar han till dem, och du får dina pengar därifrån. Då blir det ju mer som en lag han måste följa, inte något du tjatar om.

Om ni har barnet ungefär lika mycket kan du väl inte få underhåll, vad jag förstår. Men då har ju även han utgifter för barnet när barnet är hos honom. Men det är ju ett dyrt sätt att ha barn på, att hålla det med två bostäder.
 
Sv: Underhåll

nej soc tycker att jag har så mycket pengar, men om jag räknar på FK sida t ex så står det att vi tillsammans har minus på nåt sätt, emn det säger ju inget om hur mycket ett ev underhåll skulle vara på.
Nu är pappan helt emot underhåll så vi strider ju, jag vill ju inte att han försöjer mig, dte klarar jag ju ändå.. på ren jävla envishet, men barnet ska ju inte lida för att han vill att hon bor hos mig större delen av tiden för att han inte orkar lämna henne på fritids på morgonen.

Som flera säger så verkar situationen rörig, NÅGON mer inkomst än bostadsbidrag och underhåll måste du ju ha, annars skulle du vara berättigad till socialbidrag?

Underhållets storlek beror även på hur mycket barnet vistas hos dig, det är skillnad om det tex är växelvis boende eller om barnet bor permanent hos en förälder.
 
Sv: Underhåll

Alltså, vad har du för inkomster ? Visst, Soc har satt en norm och krav, men för den skull betyder det inte att dom alltid har rätt i allt dom säger. Socialtjänstlagen är en tolkningsfråga...det står mycket BÖR i den, villket MÅNGA inom Soc tolkar som SKALL.

Vad lever du på ?


Ett underhåll/stöd..mmm är TYVÄRR det minsta/mesta du kan få 1273:-/per barn/månad....Jo, jag vet, räcker inte så mycket och stämmer INTE med KO: s uträkningar vad ett barn kostar. Jag undrar också vem som räknat ut detta ??? Fast meningen är ju att även DU ska bidra med 1273:-/mån....då blir summan annan. Men kommer absolut inte upp i KO:s riktlinjer.

Enligt KO kostar en 3åring som går på dagis 680 kr i mat och 810 kr i övriga utgifter tex skor, försäkring,kläder ect.
Dvs
1490 kr

Underhåll 1273 + 1273 från boendeföräldern + barnbidrag 1050 ger
3569 kr

Det ger ca 2000 kr per månad till kostnader som ökade hyreskostnader ect. Dagiskostnader har jag ingen koll på får jag erkänna men maxtaxan är väl till för att kompensera låg inkomst.
Förslagsvis så ska man nog spara pengar tills de är tonåringar och börjar kosta mer...Men så bra ser nog sällan verkligheten ut utan de pengarna behövs.

Försöjningsstödets riksnorm för en 3åring som går på dagis är på 1370 kronor.
Biståndet för hyra orkar jag inte gå in på men hänsyn tas till att man har barn och att de behöver visst utrymme.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att...
2
Svar
24
· Visningar
2 937
Senast: Dandylinn
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 166
Senast: bambi82
·
Ekonomi & Juridik Har en inackordering som spolar sin häst varje dag en rejäl stund och sedan spolar rent hela spolspiltan med varmvatten. Tjejen är 13 år...
2
Svar
28
· Visningar
5 388
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 128
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp