Underhålla äldre trägolv

R

Raderad medlem 68338

Hej allihopa. Hur sköter jag bäst mitt golv? Det är inte lackat utan matt. Obehandlat? Eller möjligen oljat? Vaxat? Se bild. Det är känsligt för tex fettfläckar och blir lätt flammigt när jag våttorkar. Torkar jag för intensivt på en fläck blir golvet ljusare. Linoljesåpa? Men fick sen höra att det kan missfärga äldre ekgolv :nailbiting: Tips?



8BC9F478-877A-4C27-8E1B-6C546EC9D630.jpeg
 
Det ser rätt så slitet ut så jag hade nog slipat det och sen oljat/lackat det. Är du lite händig kan du hyra en maskin och göra jobbet själv, annars så finns det gitt om snickare som gör sånt :) Vi gjorde så hos min mamma och det blev så himla, himla snyggt efteråt.
 
Det ser rätt så slitet ut så jag hade nog slipat det och sen oljat/lackat det. Är du lite händig kan du hyra en maskin och göra jobbet själv, annars så finns det gitt om snickare som gör sånt :) Vi gjorde så hos min mamma och det blev så himla, himla snyggt efteråt.

Det är slipat för ungefär ett halvår sedan och då ansågs det vara i gott skick! Jag tror inte problemet ligger där, snarare att det lätt blir fläckigt och är smutskänsligt och svårt att skura utan att det blir flammigt :)
Vill absolut inte lacka det då det tappar sin fina matta finish och färg då (men det är ju onekligen mer praktiskt)..
 
Det är slipat för ungefär ett halvår sedan och då ansågs det vara i gott skick! Jag tror inte problemet ligger där, snarare att det lätt blir fläckigt och är smutskänsligt och svårt att skura utan att det blir flammigt :)
Vill absolut inte lacka det då det tappar sin fina matta finish och färg då (men det är ju onekligen mer praktiskt)..
Då hade jag oljat det. Eller såpat. Då borde du kunna komma undan fläckbenägenheten.
 
Snyggt golv, men jag undrar om det verkligen var matt från början. Är inte lacken avslipad?

Såpskurade golv är fina, men tyvärr ömtåliga och lätta att få fläckar på. Och du måste såpa med jämna mellanrum, flera gånger per år för att hålla det i bra skick.

Om jag var du skulle jag lacka golvet. Det finns matt golvlack. Att såpskura är bara för människor som är ohälsosamt intresserade av byggnadsvård, och finner stort nöje i att skura golv.

Jag vet, för jag har funderat i flera år på vad jag ska göra med mitt trärena köksgolv som borde såpskuras, och som jag vanvårdat å det grövsta. Du har ju ett högkvalitativt ekgolv som blir perfekt med ett skyddande lacklager. Mitt golv är ett påvert furugolv som nog är bortom räddning vid det här laget.
 
Jag vet, för jag har funderat i flera år på vad jag ska göra med mitt trärena köksgolv som borde såpskuras, och som jag vanvårdat å det grövsta. Du har ju ett högkvalitativt ekgolv som blir perfekt med ett skyddande lacklager. Mitt golv är ett påvert furugolv som nog är bortom räddning vid det här laget.
Måla med ljusgrå linoljefärg?
 
Vad behandlades det med i samband med slipningen? Det kan ju vara väldigt lämpligt att fortsätta med samma behandling, tror jag. Vi har oljevaxade äldre ekparkettgolv, som jag tror är matta på det sätt du efterfrågar, men ändå lite beständiga mot fläckar - om än inte i närheten av lackade golvs beständighet. Våra golv ska underhållsbehandlas nån gång om året och rengöras dessförinnan med ett speciellt medel.
 
Vad behandlades det med i samband med slipningen? Det kan ju vara väldigt lämpligt att fortsätta med samma behandling, tror jag. Vi har oljevaxade äldre ekparkettgolv, som jag tror är matta på det sätt du efterfrågar, men ändå lite beständiga mot fläckar - om än inte i närheten av lackade golvs beständighet. Våra golv ska underhållsbehandlas nån gång om året och rengöras dessförinnan med ett speciellt medel.

Jag bodde inte här då men jag börjar misstänka att det är vaxat. Det känns liksom matt och lite fett när man stryker handen över det.

Är rädd för lack då min kompis gamla ekparkett blev väldigt gul och glansig. Jag sett många ekparketter som är gula. Gillar att den är mer ”grå”.. men låter ju fantastiskt om det finns helt matt lack!

Ska kolla med ngn byggnadsvårdsbutik!

Edit: visade sig att jag bor 500 meter från en som är inriktad på golvvård :D Blir ett besök där då i veckan!
 
Jag bodde inte här då men jag börjar misstänka att det är vaxat. Det känns liksom matt och lite fett när man stryker handen över det.

Är rädd för lack då min kompis gamla ekparkett blev väldigt gul och glansig. Jag sett många ekparketter som är gula. Gillar att den är mer ”grå”.. men låter ju fantastiskt om det finns helt matt lack!

Ska kolla med ngn byggnadsvårdsbutik!

Edit: visade sig att jag bor 500 meter från en som är inriktad på golvvård :D Blir ett besök där då i veckan!
Ja, lackad ekparkett är, åtminsotne numera, ofta en gul historia. Tror att lackerna var bättre (men giftigare) förr. Oljevax blir väldigt fint, tycker jag, lite mer beständigt än olja, men ändå matt. Golvvårdsställe låter bra och så har svensk golvindustri (eller svenksa golv eller svenska golvläggare eller nåt i den stilen) en bra överskådlig guide på sin hemsida om både underhåll och behandling av golv av alla möjliga slag.
 
Jag bodde inte här då men jag börjar misstänka att det är vaxat. Det känns liksom matt och lite fett när man stryker handen över det.

Är rädd för lack då min kompis gamla ekparkett blev väldigt gul och glansig. Jag sett många ekparketter som är gula. Gillar att den är mer ”grå”.. men låter ju fantastiskt om det finns helt matt lack!

Ska kolla med ngn byggnadsvårdsbutik!

Edit: visade sig att jag bor 500 meter från en som är inriktad på golvvård :D Blir ett besök där då i veckan!
Alltså - jag har ju ingen erfarenhetn av parkettgolv som inte är lackade.

Men - jag har ju ett förflutet i bygdegårdsrörelsen och sett många golv i stora samlingslokaler som vaxas eller oljas och varit jättesnygga.
 
Hej allihopa. Hur sköter jag bäst mitt golv? Det är inte lackat utan matt. Obehandlat? Eller möjligen oljat? Vaxat? Se bild. Det är känsligt för tex fettfläckar och blir lätt flammigt när jag våttorkar. Torkar jag för intensivt på en fläck blir golvet ljusare. Linoljesåpa? Men fick sen höra att det kan missfärga äldre ekgolv :nailbiting: Tips?



Visa bifogad fil 19989
Min pappa ler i sin himmel, han älskade såna golv.
 
Hej allihopa. Hur sköter jag bäst mitt golv? Det är inte lackat utan matt. Obehandlat? Eller möjligen oljat? Vaxat? Se bild. Det är känsligt för tex fettfläckar och blir lätt flammigt när jag våttorkar. Torkar jag för intensivt på en fläck blir golvet ljusare. Linoljesåpa? Men fick sen höra att det kan missfärga äldre ekgolv :nailbiting: Tips?



Visa bifogad fil 19989
Jag tycker absolut inte du ska slipa golvet. Det är ett mycket vackert golv. I ditt fall skulle jag läsa på ordentligt innan du väljer ytbehandling. Vad jag vet så är det inte möjligt att byta ythandling till lack, om golvet tidigare är vaxat. Är det vaxat så för man fortsätta växa eller slipa ned. Så så för några år sedan iallafall om massiva bänkskivor.
 

Liknande trådar

Hemmet Inför renovering/byte av golv vill jag höra om era erfarenheter! Jag ska lägga in ett obehandlat trägolv och funderar på bästa sätt att...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: farin
·
Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 632
Senast: Jenka
·
Hemmet Vi flyttar i januari och hela lägenheten har en genomgående i originalutförande holländsk parkett. Jag älskar mönstret och vill gärna...
Svar
9
· Visningar
1 978
Hemmet Hemma hos mig har jag obehandlat, ljust, trägolv i en del av lägenheten. Jag brukar torka med fuktig trasa, har lite såpa i vattnet. Det...
Svar
8
· Visningar
23 321
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp