Bukefalos 28 år!

Underlätta/snabba upp förlossning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Har ni tips på vad som är bra att göra under graviditeten för att få en snabb och bra förlossning? Jag ska väl egentligen inte klaga då min förra förlossning gick bra, men jag var vaken i två dygn och utan mat i ett och var HELT slut när vi kom in i förlossningssalen och själva utdrivningasfasen började. Kunde klara av det själv utan medikamenter eller bedövningar, men det tog mycket lång tid innan jag återhämtat mig efteråt. Jag var så slut att jag inte ens kunde äta, och tro mig, det säger en hel del om mig!!
Det enda jag kanske gjorde "fel" var att jag tog det väldigt lugnt de tre sista månaderna. Inga hästar hemma= ingen hälsosam mockning och således ingen ridning. Jag hade svårt att promenera, inte för att det gjorde ont eller så utan bara för att det helt enkelt inte gick! Det gick otroligt långsamt och så fort jag bara ens försökte gå i hälften av normalt tempo fick jag sammandragningar och det var bara att vila ett tag och sedan gå otroligt långsamt igen. Jag tänker att det var pga att jag slutade med ridning och stallsysslor såpass tidigt som jag blev så orörlig. Hade inga problem med graviditeten.
När värkarbetet kom igång så var det futtiga värkar, och jag fick värkavstannade till natten för att kunna sova (tjena, helt omöjligt) och efter två timmar satte värkarbetet igång ordentligt igen. Och på slutet gick det relativt fort. (Hade legat vaken hela natten hemma innan pga svaga värkar, men ändå så att det inte gick att sova)

Kan man påverka sitt värkarbete (inte medicinskt alltså) under graviditeten så att det blir effektivt? Det enda jag tänker mig är att röra på sig.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Först av allt, acceptera bedövning, det är ingen "merit" att ha gjort en förlossning utan....
Men försök att hålla igång lite så att du har en grundkondis som är ok.
Du behöver ju inte rida, men det beror ju på vart du bor, men på många ställen finns det ju gympa/styrketräning osv för just gravida, anpassade för just sådana. Kolla upp sådant.
För i ärlighetens namn tror jag inte att köra skottkärror å bära höbalar egentligen är jättebra på slutet... tror att det är bättre med träning som är anpassad till just gravida då!
Så jag tror på styrka och fokusering.
Många idrottare (som är på elitnivå) har ju jättelätta förlossningar, eller upplever det lätt, och det tror jag beror på att de kan det här med fokusering och att de alltid är någorlunda tränade!!
Så yoga kanske, så att du lär dig både avslappning och fokusering!
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Nu kanske jag skrev luddigt, men det var inte problem med smärtan, utan problemet var att värkarbetet höll igång såpass länge att jag var helt slut. (Jag orkar inte vara vaken i två dygn hur jag än gör) Jag vill alltså få effektivare värkarbete. Sedan har jag heller inte påstått att det skulle vara en "merit", som du säger, att föda utan epidural, men jag gillar faktiskt inte att ta medicin om det inte behövs och det måste ju vara OK att få föda utan. Det verkar som om det är tabu att säga att man inte använt bedövning, men alla är ju olika och var och en måste ju få välja själv!
Sedan har jag inte för avsikt att bära höbalar precis på slutet, utan pyssla med det arbete som jag orkar med. Just mockning är inte så tungt tycker jag, utan man kan ju mocka oerhört långsamt och bara köra ut halvfulla kärror. Sedan är det ju motion att borsta hästarna också.
Avslappning var det heller inga problem med, tro mig, jag hade LÄTT somnat bara inte värkarna kom tillbaka...Att vara fokuserad går också bra, jag upplevde ingen tid under det att vi var på sjukhuset, men jag hade lång tid att återhämta mig och det tog ett tag innan jag ens kunde gå på toaletten själv då jag var rädd att svimma (förlorade visserligen en del blod som ju inte går att påverka). Jag har gått en kurs i Qi Gong, och det var väldigt bra och mycket likt yoga som jag uppfattar det.

Så effektivitet i värkarbetet är det jag efterfrågar, om det finns andra sätt än att hålla en bra grundkondis?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Förresten, jag har bara hört på MVC att epidural kan försvaga värkarbetet. Stämmer inte det??
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Jo det stämmer, epiduralen kan få värkarbetet att stanna av helt.
Du får be att bli igångsatt som jag blev med 4an. 2 h med värkar sedan var det klart ;) MEN det var 2 timmar med rejäla värkar utan uppvärmning, här kom första värkarna med 2 min mellanrum direkt och höll i 1 min.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Oftast så går ju förlossningen snabbare med tvåan.
För mig tog det 36 timmar med ettan och 5 timmar med tvåan. (20 månader i mellan ettan o tvåan) Trean tog tolv timmar (11 år mellan tvåan o trean)
Det som snabbar på det hela är väl just värkstimulerande dropp samt att man inte tar epidural. Att bada har snabbat på mina två sista förlossningar.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Tror att man får en lättare förlosning om man är i bra fysisk kondition innan förlossningen, men jag vet inte om det snabbar upp värkarbetet.

Men som Benjamin skriver så går ju oftast nr två fortare än nr ett. Min första förlossning tog ca 10 timmar (plus ett falskalarm innan på ett par timmar), den andra fem och den tredje bara knappt två. Det sista rekommenderar jag inte, det kan faktiskt gå för fort också och det är inte kul det heller (speciellt inte om man som vi har 40 min in till BB och det var vinter och halt och snöade).

Om man rör på sig under värkarna sägs också snabba på värkarbetet när det väl kommit igång, dvs är uppe och gå ist f att bara ligga still.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

vet inte om det beror på mig eller vad jag gjorde strax innan...

1.Hade som lite mensvärk hela dagen.Lastade på och av 4 ton hö.
framåt kvällen började det bli riktigt jobbigt.Hann vara på förlossningen 2 tim sedan klart.

2.Började laga middag. Vattnet gick.....ÅPackade ihop ettan och en väska. Ringde barnvakt.Anlände förlossning efter 1 tim. En kvart senare klart.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Det spelar nog ingen roll vad man gör - det tar den tid det tar (tror jag). Jag hade EDA och fick värkstimulerande dropp. Det tog nästan precis ett dygn, men jag var pigg och fräch både under och efter trots lite (läs ingen) sömn. Jag höll igång under hela graviditeten trots jobbig foglossning. Det gick - men det gick sakta!

Ser fram emot nästa förlossning med spänning eftersom "alla" säger att tvåan går fortare...
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

uuuäääh - foglossningen :eek:

Jag tyckte det var en baggis med själva födandet, jämfört med de plågor det innebar i bäckenet att försöka ligga på en brits och/eller sära på benen :crazy:

Och den här gången har jag ännu mer foglossning :cry:

Kanske ska stanna hemma och klämma ut bebben i bubbelbadet istället :idea:
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Hej!

Jag vill bara säga: önska dig ingen snabb och smidig förlossning... Det gjorde jag och Filippa kom 5,5 veckor för tidigt. Fick ligga i kuvös med slangar o kunde inte äta eller hålla värmen själv. Med första barnet gick jag över tiden en vecka även att jag arbetade i stallet, i landen, städade, putsade fönster m.m. Hade havandeskapsförgiftning då med så de satt igång mig annars hade jag gått över ännu mer.

Nä, jag tror faktiskt inte att man kan skynda på det på något vis, en del kan faktiskt inte föda barn. De kan bära fram dem men sen kommer värkarbetet inte igång. Nu var det ju inte riktigt så för dig men du kanske är lite "seg" när det gäller att föda barn. Min bästa vän har blivit igångsatt 2 gånger för värkarbetet börjar aldrig, jag en gång och kejsarsnitt 2:a gången för jag hade inge värkar då heller.
En tröst är kanske att de säger att det går lättare andra gången eftersom att man är uttöjd då men det vet inte jag eftersom det blev kejsarsnitt, men det stämde på min kompis, hon var helt salig efter sin andra förlossning för den första hade varit en mardröm för henne.
En god grundkondition är nog det enda som kan hjälpa en jobbig förlossning.

Hoppas det går bra!
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

ber om ursäkt att jag svarade då.
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Du kanske denna gång ska försöka pilla i dig lite godis och läsk och annat som du tycker är gott.
Min lillebrors förra tjej jobbade på förlossningen. Och hon sa att mammor hade svårt att äta och dricka under förlossningen, fast dom verkligen behövde det så väl. Och drar det ut på tiden så behöver man ju lite påfyllning. Verkar lite konstigt att dom inte försökte få i dig lite.

Till Tokmaja!
Jag tycker ochså att Cillavan reagerade lite väl häftigt på det där med "merit", men Jag minns en gång när vi var ett gäng tjejer som jämförde våra förlossningar och en sa att hon vägrade föda utan epidural och jag sa, att trots min 22 timmars förlossning, är glad och stolt över att jag faktiskt klarade det utan något alls, så fick jag ett snabbt..........ÄR det NÅTT att vara stolt över!!
Jag tog det personligt då jag själv absolut inte ser "ner" på dom som vill ha eller behöver all tänkbar bedövning, men att jag själv absolut inte ville ha det. Och ja......jag är stolt över att jag fött mina två barn utan någon som helst bedövning. Inte ens lustgas. Men skulle ALDRIG få för mig att håna någon som vill ha bedövning.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Underlätta/snabba upp förlossning?

Tack för alla svar under helgen!
Sedan till Tokmaja: Varför be om ursäkt för att du svarade? Tycker att det är trevligt med svar, men måste ju få förklara att jag inte ser det som någon merit som du skrev att jag gjorde.
Jag tycker inte att jag reagerade för kraftigt (har inte använt en massa stora bokstäver och många utropstecken), och försökte uttrycka mig på ett bra sätt, men tolkningen i skrift är väldigt olika. Du skrev "acceptera bedövning, det är ingen merit att klara sig utan". Varför ska jag acceptera en bedövning om jag föredrar att försöka utan? Det har funnits flera tidigare trådar där det blir väldigt heta känslor om det där med att ta bedövning eller inte. En del har reagerat så kraftigt att det verkar som om de har dåligt samvete eller känner sig sämre på något vis för att de väljer att ta en epidural. Det där förstår jag inte. Det är väl upp till var och en att välja själv, och man behöver väl inte reagera häftigt bara för att någon inte har tagit någon. Det är väl bara att strunta i hur andra gör, huvudsaken att man är nöjd själv med hur man gör. Jag tycker inte på något vis att man är sämre hur man än gör med sin förlossning, så ingen ska behöva ta illa upp. Jag tycker som Gullan (förutom att ni nog har trott att jag reagerat kraftigare än vad jag faktiskt gjorde) att jag är nöjd med hur jag gjorde, och det var heller inte vad tråden handlade om från början.
Sedan till Harlekin: Självklart vill jag inte att bebisen ska komma ut för tidigt! Tråkigt att höra att det blev så för dig!
Själva öppningsfasen gick snabbt på slutet. Men som ni säger, det enda man kan göra är nog att hålla igång lagom mycket. Det blir nog inga 4 ton hö i alla fall :smirk: ...
Jag hoppas mycket på, och tror, att det kommer att gå snabbare nu, det var skönt att höra att det gjort det för er. Det kan ju gå för snabbt också, en kompis till mig hade tio minuters bilfärd in till BB men barnet kom i bilen ändå! Det gick bra, men hade nog varit skönt för henne att vara där... :crazy:

Lycka till alla andra som har förestående förlossningar! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 934
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 876
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp