underlaget.. hur viktigt

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vad anser ni vara det ultimata underlaget? ska det vara mjukt/hårt/medel
Jag kanske är mesig men jag drar mig i det längsta innan jag travar/galopperar på grusvägar. tycker att det är så hårt och är rädd för skador i benen då min häst är stor och tung. Är det fel? hur gör ni? travar/galopperar ni på grusvägar? Jag har inte så många ridvägar att välja på och det är tråkigt att bara rida samma hela tiden, har fina gräsvägar att trava/galoppera men både jag och hästarna vill ha variation. finns de grusvägar som är mer "uppridna" och därmed mjukare men måste rida på väldigt mycket hårda grusvägar...
så, hur gör ni??

Sv: underlaget.. hur viktigt

Just nu är det stenhårt på skogsvägarna där vi rider. Jag brukar ta lite trav och lite galopp. Inga långa sträckor. Är också rädd för vad det gör med kotlederna...
Ett bra alternativ i vår skog är klättring rätt in i naturen, där man vet att det inte är sankt. Det blir värsta gymmet för hästen ;)!
Och man känner att man gjort något nyttigt även om man inte galopperat så mycket. Detta förutsätter ju dock att man har så´na ridvägar...

Jag föredrar väll ite medel tror jag.
Sliter mycket på benen och blir tungt om detä r för mjukt men vill inte ha för hårt heller

Nu är ju min häst och även den andra i stallet vana med hårda grusvägar då det är det enda som finns här och vi inte har ridbana vid stallet(måste åka..) och alla pass börjar i princip med plus minus ½km skritt på asfalt för att komma nånstans.
Jag är inte det minsta orolig för underlaget däremot oroar jag mej när underlaget är för mjukt...(vilket kan vara fallet på vissa av ridbanorna i närheten)

Rider "medelhårda till hårda" pass 5-6 dagar i veckan.
Sen att hästen har järnkondis och inte har varit halt/dålig nångång av nån anledning som beror på hårt underlag (eller underlag öht) kan ju inte betyda att det är dåligt för min häst att ridas på det.

Men visst rider jag också rakt ut i skogen eller på stigar med mjukare underlag, dock är mina stigar oftast för snåriga för att inbjuda till galopp eller trav, därför rider jag de gångarterna på våra grusvägar.

Enda nackdelen verkar vara för oss att skorna slits ganska fort:smirk:

Ok, du och jag verkar ha samma "problem". Har inte så mkt att välja på och då får man ta det man har :)

Underlaget är jätteviktigt anser jag. Helst vill jag rida på vägar med lagom svikt if jag ska trava/ galoppa. Men variation är ju jättebra, skritt på asfalt stärker leder mm o även kontrollerad trav kan vara nyttigt då o då. jag är mer orolig över för djupt underlag än för hårt, för då det blir tyngre sliter det mer på leder mm.

Jag har för tillfället bra ridmöjligheter o slipper bara hårda vägar :) . Men förut har jag haft det problemet o då lindade jag oftast benen o tänkte på att hålla mig på kanterna där det oftast är lite mjukare. Jag brukade oftast ta det lite lugnare under de hårda perioderna o som någon tidigare talare oxå sa- försöka klättra mer o göra mer annan träning (tex styrka).

Inget underlag är så bra att man kan rida på samma hela tiden. Det ultimata är att växla mellan olika sorters underlag.

Jag rider på ridbana (sand, medelmjuk), grusväg, skogsstig och gräsväg. Alla gångarter på alla underlagen, och underlagen skiftar ju också i mjukhet beroende på väder och årstid. Har haft min häst i fem år, och ridit in honom på dessa underlag, och han har på denna tid bara varit halt en gång (pga hovböld), så det känns som om detta sätt att rida är OK...

Jag är medryttare på 2hästar 1av dom är gotlandsruss och vi galopperar på grusvägar utan problem. Hon har aldrig haft problem med benen. Men hon är ju bara 5år nu i sommar :D

*KL*
Man brukar anpassa farten efter underlaget.
att grusvägen är ngt uppfräst ger ingen svikt iom att det är stenmaterial i ett tjockt lager.
Det optimala är ett LITE fuktigt jord,lera ,sand eller gräsunderlag ( naturlig marksvikt)för kontinuerlig ridning i de högre farterna.

Skritt på asfalt /hård grusväg- stärker senorna.

Jag har det som Magnum, ingen paddock och måste skritta 5-10min på asfalt i början av varje ridpass.
Vi rider med våra hästar på grusvägar, stigar i skogen och banvallar och det är väldigt olika underlag. Där det är väldigt mjukt skrittar vi bara, annars är det alla gångarter på alla underlag. Funkar super :D
Vi rider träningspass ungefär 5 dagar i veckan och lugnare pass 1 dag och 1 dag vilar dom

Äre det väldigt hårt så lindar jag benen ordentligt. Och jag väljer hellre att trava och galoppera på ett hårdare underlagf (i kontrollerat samlat tempo) än när underlaget är för mjukt...

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 976
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 107
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka