Underlätta stallarbetet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare CocoChanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 10 426
C

CocoChanel

Hej! jag tänkte bara höra vilka moment hästfolket tycker är jobbigast av allt stallpyssel, och vad som borde finnas på marknaden för att underlätta arbetet och förhindra att man sliter ut sin kropp bara för att man älskar att vara i stallet och syssla med sin hobby?

Jag har planer på att utveckla produkter som ska underlätt allt stallarbete som idag gör att vi sliter ut oss i förtid helt i onödan, jag inte om att jag är ensam om att tycka att stallarbete ska vara roligt och särka oss istället för att slita ut oss pga alla tunga lyft t.ex.

Så vilka moment är jobbigast? t.ex. bära vattenhinkar? fodra på dumma tider? hålla hästarna med vatten i hagen? eller likanande?
Tacksam för alla svar:laugh:

Sv: Underlätta stallarbetet

Tycker redan det finns många sådana produkter - problemet är priset! Kostnaden för en vattendunk och nedgrävda vattenledningar med vattenkopp i hagen är rätt stor :p

Fodrar mina hästar med hösilag små balar på ca 50 kg st och det är ett tungt och jobbigt moment att först få in dem till stallet och sedan upp för en liten trapp till foderbordet;).

Hatar det extra mycket när det har snöat och de utöver att vara svårhanterliga dessutom är snor hala av is:devil:

Instämmer, priset på dessa produkter är rätt avskräckande. Visst inser jag att jag värderar min kropp rätt lågt då jag släpar tunga vattendunkar dagligen från huset till stallet, men jag är tyvärr rätt dumsnål :(

Till TS: Hitta gärna på ett alternativ till de produkter som redan finns, fast till ett lägre pris så gör du många (fattiga) hästmänniskor en stor tjänst :)

Släpa vatten till hästarna tycker jag är det värsta och försöka flytta på olika typer av balar. Jag är kort och ganska svag så att ens rubba typ torvbalar är ett projekt. Skulle också vilja att hjälpmedelen var lätta och smidiga att ta med sig. Fruset vatten på vintern suger också, det skulle jag vilja ha nån simpel snabblösning på. Sopa kan vara jobbigt (har en trasig axel efter en avramling för länge sen så att sopa gör ont ...)

kl

Om man inte har råd att köpa en massa hjälpmedel tycker jag det brukar underlätta att:

1. Alltid värma upp innan mockning, höuppvägning, vattensläpning, sopning ect. Det kan räcka med en promenad i raskt tempo samt veva lite på armarna, lite knälyft osv. Jag har 10-15 min från bussen till stallet - helt perfekt. Innan ridning brukar jag gå med hästen istället för att åka runt, om hästen inte är helhispig kan man veva och hoppa runt lite då också.

2. Försöka att inte stressa samt att jobba liksidigt. Att vara stressad när man mockar en box kan slita enormt på kroppen. Ta det alltid lugnt och försök jobba båda sidorna lika mycket (mockning kan ju vara svårt om man inte är dubbelhänt, men det går att öva). Alltid lika många kilo hö eller vattenhinkar i vardera hand och ta en PAUS då och då. Hästmänniskor hetsar oftast runt som de blev jagade med blåslampa, men att ta det lite lugnare kanske kostar dig några minuter per dag och sparar på kroppen ovärdeligt mycket. Tänk på det!

3. Stretcha! Känn efter var du behöver stretcha ut dina muskler och googla runt på övningar som passar dig. Själv stretchar jag alltid ut höftböjarna efter stallarbete/ridning genom att t.ex lägga upp en fot på ett par höbalar och luta mig lite framåt (dålig på att förklara, men har fått tipset av en kiropraktor och det hjälper) när jag smörjer träns eller skriver träningsdagbok. Jag stretchar även ut musklerna kring axlar/bröst genom att te.x ta tag i en dörrkarm och "gå in".

Och sen kan man ändra mycket i stallet utan att det kostar skjortan. Ha anpassade redskap, lätthanterat foder, en vagn att köra ut vatten och höpåsar på, krokar i rätt nivå.... ja, listan kan göras lång.

Absolut så är priserna ofta aldreles för höga, då många ofta redan har mer kostnader på sin häst än man egentligen har råd med:(
Därför vore de kul och se om man kunde göra nått för att hjälpa, och sänka priserna.
Jag lever själv för hästarna och har tillbringat nästan hela mitt liv i stallet och är redan sliten i ryggen inte ens 20 år gammal:/ Det är så tråkigt att behöva få men utav det man älskar att göra mest av allt.

Oj, såg nu att jag missuppfattat trådens syfte lite. Men jobbiga moment tycker jag är:

1. Grovfoderhantering
2. Halm-/torv-/spånhantering
3. Släpa vattenhinkar/-dunkar
4. Hantering av tunga, blöta vintertäcken

kl

För er som bär på tunga dunkar med vatten ut i hagen eller ska bära torvbalen en bit osv, en cykelkärra fungerar utmärkt! Gott om plats att lägga både torvbal, höpåsar, vattendunkar etc. Möjligtvis inte allt på en gång då men...

Har en sådan hemma, vägrade använda den innan, tyckte att fasen vad larvigt. Men underlättar något otroligt!

Det jobbigaste jag tycker är att fixa med hö, både att ta in det för förvaring och att fixa hö till hästarna. Kanske för att jag är allergisk mot det, men också för att det är grymt tråkigt :p

Något annat är alla täckesbyten. Vet inte hur man skulle hitta en lösning till det, förutom att be alla sluta täcka. Men det är absolut en jobbig hantering.

Något annat är alla täckesbyten. Vet inte hur man skulle hitta en lösning till det, förutom att be alla sluta täcka. Men det är absolut en jobbig hantering.

Vi löste det genom att sluta ha täckesbyten!
Varje hästägare ansvara själv för att byta täcke, och stallvakten har ingen skyldighet till att varesig lägga på eller ta av täcken:)
Det har fungerat super, i ett stall med allt från shettisar till en arab, något halvblod, 3 travare och 4 new Forest!

Be folk sluta täcka är nog lite svårt men...Be dem sköta det själva går rätt bra:D

Såg att många ville ha tips på vattenlösningar. Så här kommer några och förhoppningsvis har fler än jag använding för de. :)

Skaffa 25-litersdunkar med 2 korkar, en stor och en liten. När man ska hälla upp vattnet öppnar man båda och luften kommer in i den lilla och vattnet rinner fint igenom den stora. Inga fler "pustande" dunkar som riskerar att blöta ner ens redan kalla kläder.

Vi har inte några vattenkoppar i stallet utan hinkar och för att slippa spilla vatten i stallgången har vi 10-litersdunkar att bära vatten inomhus i.

Använd skottkärra och kör dunkarna i, inte bära. Det skonar rygg och knän.

När det fryser, släng i 1-4 tennisbollar i baljorna/karen/hinkarna. Det hindrar isen från att frysa helt och hållet.

Och skaffa en säck-kärra, den är oumbärlig i ett stall, inte bara till foder och strötransport utan perfekt att lassa blöta täcken på och annat tungt.

Jag struntar gärna i att täcka, verkar inte som min nya foderhäst inte behöver det faktiskt. Känns skönt eftersom min förra häst var så frusen!

Antar att det blir svårt att be dom sköta det själva också... Men jag kan alltid försöka börja bearbeta. :laugh:

Kl

jag tycker det jobbigaste i mitt stall är att mocka.. :p
Mocka är inte jobbigt egentligen men jag har det så lättarbetat så det är nog det som är jobbigast/tråkigast.
Jag har 6 boxar att mocka, hämta hösilage som finns direkt utan för stalldörrarna och lägga in i boxarna och ställa i ordning fodret alt lägga in i boxarna
I hagarna körs det ut storbalar med jämna mellanrum med traktorn så jag behöver inte tänka på det.
Det längsta jag behöver bära vatten är ca 10 m till hagarna vintertid annars fylls det med slang, i boxarna är det koppar.

Jag tycket att allt ska vara så lättarbetat som möjlig, för det är tillräckligt jobbigt ändå.
Att allt finns nära till hand.
Tex i mitt nya stall har jag dörrar i ena änden stallet som leder direkt ut till dyngstaden, i det gamla fick man dra kärran till dyngstaden 30m i djup snö eller blöt lera.. hämta vatten till hinkarna i det ena stallet till det andra osv osv, sånt gör det väldigt jobbigt..
Älskar mitt lättarbetade stall :love:

Det jag tycker är tråååååkigast är att borsta en lerinpackad häst. Den ena pållan går utan täcke och rids inte jättehårt men hon är en riktig skitgris och rullar sig så hon blir grå.
Det är inte kul i vinterpäls *suck*
Lera är det värsta, lösningen skulle väl vara asfalt;)

Mockningen är en baggis, vi har djupströbädd så två boxar tar några minuter och lösdriften ströas efter behov. Mockas med traktor en gång per år:)

mockandet och packa höpåsar är det värsta skitgörat i stallet.. vatten i hagar är minsta problemet i mitt tycke, antingen har jag 3-4 25L dunkar i en skottkärra eller så har man det i bilen/på släpet.

Alla bra hjälpmedel är inte dyra.

Det underlättar rätt mycket att tex ha vattenslangar ut till hagarna.

En bra och stadig säckakärra är också guld!

/KT

Fodrar mina hästar med hösilag små balar på ca 50 kg st och det är ett tungt och jobbigt moment att först få in dem till stallet och sedan upp för en liten trapp till foderbordet;).

Hatar det extra mycket när det har snöat och de utöver att vara svårhanterliga dessutom är snor hala av is:devil:

Tack och lov för min älskade sambo och hans traktor! :love:

Kan bara instämma i BSDC inlägg:

1. Grovfoderhantering
2. Halm-/torv-/spånhantering
3. Släpa vattenhinkar/-dunkar
4. Hantering av tunga, blöta vintertäcken

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?