Undersköterskor se hit

Närmre 33 i kommunen. Uska med inriktning psykiatri. Har jobbat sen 2009 Jobbar sen 5 år tillbaka på ett boende inom socialpsykiatrin. Innan jobbade jag i nattpatrullen men höjde lönen rätt mkt när jag bytte jobb, dock inom samma kommun.
 
Det tycker jag låter som ett betydligt större problem än "bara" låg grundlön. Helgarbete, övertid samt knepig schemaläggning à la delade turer borde verkligen synas i plånboken.
Tycker det är en helhet. För den som är undersköterska på tex en vårdcentral eller mottagning så kommer det aldrig finnas ob och storhelg och då måste grundlönen vara bra nog för ett drägligt liv.
 
Men tilläggen i vården är ju usla. Jag jobbar varannan helg, och 9 kvällspass och det ger ca 1200:- extra. Många röda dagar räknas inte och ger inget extra alls. Jag jobbade tex julaftons kväll, juldagen morgon, annandagen kväll och fick för det ut 1600:- extra. Det är ett skämt. För delade turer får vi noll extra.
1200 efter skatt va?
 
När man pratar lön är det ju oftast grundlönen utan ob-tillägg. Där kan jag tycka att 21.900 + ob som ingångslön efter en gymnasieutbildning är rätt så rimligt, förutsatt att man i övrigt har en rimlig arbetssituation. Sen bör det finnas en löneutveckling så att lönen ökar betydligt med erfarenhet och kompetens.
Grejen är att i det yrket finns sällan rimlig arbetsmiljö och inte heller rimlig löneutveckling. Alltså är den lönen på tok för lågt för vad man rent faktiskt gör. OB-tilläggen är ett jäkla skämt.
 
Men tilläggen i vården är ju usla. Jag jobbar varannan helg, och 9 kvällspass och det ger ca 1200:- extra. Många röda dagar räknas inte och ger inget extra alls. Jag jobbade tex julaftons kväll, juldagen morgon, annandagen kväll och fick för det ut 1600:- extra. Det är ett skämt. För delade turer får vi noll extra.
Detta är ju vad facket är till för. Hur kan de godkänna att ni ska jobba röda dagar utan tillägg? Det är ju mycket märkligt. Vi får inget på en vanlig röd dag, det är som vilket ob som helst, men på storhelg får vi ju extra.
 
Detta är ju vad facket är till för. Hur kan de godkänna att ni ska jobba röda dagar utan tillägg? Det är ju mycket märkligt. Vi får inget på en vanlig röd dag, det är som vilket ob som helst, men på storhelg får vi ju extra.

Vi får ju tillägg, men det är uselt. Som Fetaost skrev så jobbade hen tre storhelgsdagar, vilket gav 1600kr extra. Det blir inte mer än så. Storhelgsob ligger på runt 111kr extra i timmen, sen minus skatt. Så gör man 6-8 timmar per pass på storhelg så blir det inte mer än så. Vanlig helg (eller röd dag) är väll runt en 50-lapp. Kväll 25kr ca.

Den enda gången man tjänar bra är om man går ut på sin lediga helg, då får man runt 140% extra av lönen. De pass jag gör på mina lediga helger ger mig ca 370kr i timmen. Men då jobbar man tre helger på rad eftersom vi oftast har varannan helg redan i schemat.
 
Vi får ju tillägg, men det är uselt. Som Fetaost skrev så jobbade hen tre storhelgsdagar, vilket gav 1600kr extra. Det blir inte mer än så. Storhelgsob ligger på runt 111kr extra i timmen, sen minus skatt. Så gör man 6-8 timmar per pass på storhelg så blir det inte mer än så. Vanlig helg (eller röd dag) är väll runt en 50-lapp. Kväll 25kr ca.
Fast vi har lite samma när jag tänker på det. Vi har 45:50:-/h i ob. Och på storhelg har vi 91:- i ob, dvs det dubbla. Vi jobbar 10 h varje natt så jobbar vi storhelg på helgen fredag-söndag har vi 450:- extra varje natt än normalt. Minus skatt.

Mig gör det ingenting att jobba helg, jag tycker om att vara ledig på vardagarna, men ja, man önskar ju mer i storhelgstillägg. Speciellt på jul, nyår och midsommar när vi har stora problem att få ihop tillräckligt med personal.
 
Var tyvärr min erfarenhet också nät jag jobbade som usk
Tycker egentligen de är helt sjukt. Kan vara se till min sambo, lik lång utbildning som till uska. De har gått på samma skola osv han har idag runt 28 i ingångslön, sen jobbar han ständig natt osv så ob på det. Han jobbar också i vården men en annan inriktning. Skulle säga att min syster sliter mer på sitt jobb en han om vi säger så.
 
Problemet hade inte vart lika stort med låg ingångslön om löneutvecklingen gick fort uppåt. Men tyvärr så gör inte den det för uskor, det tar en evighet innan man får en dräglig lön.
 
Tycker egentligen de är helt sjukt. Kan vara se till min sambo, lik lång utbildning som till uska. De har gått på samma skola osv han har idag runt 28 i ingångslön, sen jobbar han ständig natt osv så ob på det. Han jobbar också i vården men en annan inriktning. Skulle säga att min syster sliter mer på sitt jobb en han om vi säger så.
Bedrövligt ja.
 
Min mamma har efter ett helt arbetsliv (nu pensionär) inte mer än 31 000. Kommer inte ihåg exakt men hon sa att jag nu gått om henne och jag vet ju vad jag fick nu senast…
 
Detta är ju vad facket är till för. Hur kan de godkänna att ni ska jobba röda dagar utan tillägg? Det är ju mycket märkligt. Vi får inget på en vanlig röd dag, det är som vilket ob som helst, men på storhelg får vi ju extra.

Det är samma för hela sektorn, inte bara på min arbetsplats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
203
Senast: manda
·
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
462
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 805
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp