Underskott på mangan?

Emiro

Trådstartare
Enligt analysen har vårt hö 12 mg mangan per kg foder (24 mg/kg ts)
Det gör att jag får ett underskott när jag räknar på foderstaterna. (Använder pc horse).
Någon som vet hur jag kommer tillrätta med det?
 
Jotack, det förstår jag.. ;)
Men vad? Vilket är bra?Jag har googlat men inte hittat.

Om det bara är mangan du har underskott av så är ett rent mangantillskott det bästa att ge. Det finns dock inga rena mangantillskott att köpa i Sverige utan man får beställa från utlandet. Det finns t.ex. företag i England och Polen som säljer manganproteinat som innehåller 15% mangan.

Grovfoder brukar dessutom alltid ha underskott av koppar och zink. Det finns koppar- och zinkproteinat att köpa också. Alternativt får man söka efter något mineraltillskott på den svenska marknaden som innehåller de mineraler man behöver. Det går dock aldrig att få ihop en balanserad foderstat med ett färdigblandat mineraltillskott. Det är som att leta efter en nål i en höstack. Pc horse kollar dessutom inte om mineralerna i foderstaten är i balans. Programmet kollar bara att foderstaten innehåller rekommenderade minimimängder.
 
En fråga till om du har tid @spaderÄss
Vi köper vårt hö av en bonde här i närheten och hösilaget av en annan bonde här i närheten. I både höet och hösilaget är det underskott på mangan. Kan jag dra slutsatsen att det är lite mangan i markerna häromkring? Och i så fall borde det väl vara brist i betet också?
 
En fråga till om du har tid @spaderÄss
Vi köper vårt hö av en bonde här i närheten och hösilaget av en annan bonde här i närheten. I både höet och hösilaget är det underskott på mangan. Kan jag dra slutsatsen att det är lite mangan i markerna häromkring? Och i så fall borde det väl vara brist i betet också?

Det finns i princip tre faktorer som påverkar manganhalten (och halten andra mineraler) i gräset, nämnligen mängden mineraler i marken, markens pH-värde och växtstadiet.

Upptaget av mangan ökar i sura marker eftersom mer av det mangan som finns i marken blir lösligt och därmed kan tas upp av växterna. Marken i ditt område är förmodligen alkalisk (högt pH).

https://www.420magazine.com/forums/indoor-soil-cultivation/114733-ph-nutrient-uptake-charts.html

Det troliga är att manganhalten även är låg i betesgräset.
 
@spaderÄss Nu har jag köpt mangan (manganese 15%) ifrån England och ska lägga in det i mitt foderstatsprogram. Jag ska alltså skapa ett nytt foder där. Tänker jag rätt om jag anger 150 g mangan per 1000 kg foder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 680
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp