Underställ, långkalsonger och allt vad det heter

karamelldrottningen

Trådstartare
Använder ni underställ och vid vilka grader ungefär sätter ni på dessa? Eller kör ni nu är det sista oktober dags för extra byxor på oavsett väder?

Vilket är favoritmaterialet? -merinoull, syntet eller något annat?
Någon som har på sig DUBBLA underställ vid mer extrem kyla?
Och slutligen, vilken färg föredrar ni? Spelar färgen ens nån roll?

1C64AF23-EABB-4C31-89BC-868C80CE4290.jpeg
 
När det börjar bli neråt -5 drar jag på underställ. Har ett helt vanligt svart från Craft som gör sitt jobb, men drömmen är ett i merinoull (mulesingfri förstås). Har aldrig behövt dubbla underställ.
Ibland använder jag ett par vanliga termoleggins från Coop istället för underställ. Eller ett par tjocka strumpbyxor, beroende på vad som är tillgängligt.
 
Jag tar på när jag fryser utan. Har i bambu, syntet, merinoull, ull och fleece och använder olika beroende på vad jag ska göra och hur kallt jag tycker det är. Merinoull och fleece kan jag kombinera vid behov. Hemma kör jag oftast underställ och termobyxor av varierande tjocklek efter behov i kombination. Under vanliga jeans (dvs. när jag ska vara presentabel) har jag merinoullstrumpbyxor som max. Jag avskyr kombinationen tajta byxor och något under men avskyr otajta jeans mer. Jag har aldrig någonsin underställ under ridbyxor. Avskyr när det stretchar åt olika håll.

Färgen kvittar för min del men jag har övervägande svarta.
 
Jag har aldrig underställ om jag är klädd för jobb/stan, däremot ofta varma leggings till klänning.

Jag gillar inte att ha långkallingar under ridbyxor, nu har jag köpt ett par helskodda överdragsbyxor i softshell och har långkallingar under dem, det funkar bra nu när det ligger runt nollan.

Jag har uråldriga långkallingar i något syntetmateral, de är inte så varma elelr sköna. Skulle hellre vilja ha ull men merino känns så läskigt, hur vet man vilka märken som inte har mulesing-ull?

Nu blev dagens projekt när jag sitter och passar hantverkare att försöka hitta bra långkallingar. I bra ull. Det är jag fasen värd!
 
Har haft termoleggings (syntet från H&M) under alla byxor sedan i oktober typ. :o Men först nu när temperaturen börjar krypa under nollan, har jag underställströja (också syntet fast från Helly Hansen) också.
 
Jag lever i underställ den här årstiden nästan, fryser jätte lätt så så fort det blir kanske +5 och lägre så använder jag det. Varmaste är de i merinoull och de använder jag när de blir minusgrader annars kan jag använda vanliga träning/springbyxor som långkalsonger. När de är vinter och jag använder täckbyxor har jag oftast ett eller två par långkalsonger under dom😊
 
Använder ni underställ och vid vilka grader ungefär sätter ni på dessa? Eller kör ni nu är det sista oktober dags för extra byxor på oavsett väder?

Vilket är favoritmaterialet? -merinoull, syntet eller något annat?
Någon som har på sig DUBBLA underställ vid mer extrem kyla?
Och slutligen, vilken färg föredrar ni? Spelar färgen ens nån roll?

Visa bifogad fil 22323
Ja vid skidåkning och skridsko, under täckisar. Ja jag bryr mig jättemycket om färgen! men tyvärr är mitt tråkigt svart, för jag bryr mig mer om att bara få hem ngt ställ. Det är Craft, vet inte vad det är för material. Jag föredrar merinoull men det gör även eventuella ängrar så barnet har fått det men inte jag (behöver bara hålla något år för honom.).

För alla äventyr i jeans eller kjol och det är kallt är det ridkjol över istället för ngt under. Som tas av när man närmar sig stan.
 
Ja vid skidåkning och skridsko, under täckisar. Ja jag bryr mig jättemycket om färgen! men tyvärr är mitt tråkigt svart, för jag bryr mig mer om att bara få hem ngt ställ. Det är Craft, vet inte vad det är för material. Jag föredrar merinoull men det gör även eventuella ängrar så barnet har fått det men inte jag (behöver bara hålla något år för honom.).

För alla äventyr i jeans eller kjol och det är kallt är det ridkjol över istället för ngt under. Som tas av när man närmar sig stan.
Sådanna där skadedjur menar du? Äter de på ullen?
 
Jag använder långkallingar från ca +5 och kallare. Bryr mig inte om materialet. Tjocka strumpbyxor, leggings, fleece, ull, what ever. Tar de som är rena och överst på hyllan. Använder dubbla vid kallare väder.
 
Har ett billigt underställ från New Body, funkar helt okej! Nu på kvällarna när jag är ute och går med hunden när temperaturen är runt nollan så använder jag underställ. Är det några plusgrader så har jag underställ antingen på överkroppen eller underkroppen. Gillar inte att frysa! :cool:
 
Jag använder helst underställ i bambu. Mjukt och värmer samtidigt som det andas.
En gång köpte jag ett i merinoull, använde det en gång och aldrig igen. Det kliade något fruktansvärt, jag har exemhy som retas väldigt lätt.
 
Ska jag vara i stan/lite hyfsat klädd har jag inget underställ. I stallet eller på jobb i stall/utomhus åker de på i typ nov tom våren.
Jag är en fryslort som alltid fryser och hatar kyla. Så jag kan absolut ha dubbla lager underställ/lager av värmande kläder. Gärna med elsulor till.
Jag har främst merinoull och några tröjor i fleece. Har något set från BOT och i bambu och silke med.
Färger varierar väldigt.
 
Eftersom jag pga ryggmärgsskada lätt får UVI, så åkte långkallingarna på i oktober och när jag ger mig ut på stan har jag dessutom termokjol på mig. Jag åker oftast permobil då jag drar över stan. Och onödigt att bli kall när man sitter mkt då.
 
Jag har mest från Craft och Everest. Enkla och inte så dyra varianter.
Merinoull var inget för mig. Jag vill tvätta underställ varmt.
 
Här kommer ett negativt inlägg (som troligen bidrar absolut inget till diskussionen :angel:).
Jag avskyr underställ och/eller strumpbyxor endast av anledningen att det blir lite krångligare vid toalettbesök. Undviker det så långt jag kan :devil:
Strumpbyxor hjälper mig dessutom inte ett skit, tunna blir kalla (nästan allt som sitter direkt mot huden blir kallt, jag behöver luft mellan huden och tyget) och varma kliar :wtf: Och är ett otyg att ta på sig vid toalettbesök. På jobbet rör jag mig dessutom en del inomhus så jag vill inte bli för varm under dagen, och bara tanken på att behöva ta av dem på arbetet och sedan ta på mig dem när jag ska hem ... :meh:

Mjukisbyxor är min vardagliga klädsel vid den här tiden av året, men i år har jag arbetsbyxor som är värdelösa som skydd mot kyla och värme så jag klurar på hur jag ska göra.... Antingen köpa lång vinterjacka eller någon slags täck-/ridkjol :D
 
Jag typ lever i underställ av bambu, i alla fall tröjorna. Har hur många som helst och lyckas ha dem under nästan alla plagg utom för fancy stadsklädd med någon urringning :laugh: Jag HATAR typ allt som kan kännas kallt eller obekvämt och fryser mig vintern igenom med normala kläder. Senast idag hade jag termoleggings, underställströja och en fin stickad julklänning när jobbet var off site.

Hemma/i stallet är standard underställ, fleecetröja och sådana supertunna mjukisar (bara för att de är just mjuka :laugh:), har minst 5 uppsättningar fleece/mjukisar och kanske dubbla underställ? Väl i stallet hoppar jag bara direkt i overallen. Ett barn ut i fingerspetsarna :D

Vägrar dock underställsbyxor under tajta byxor/ridbyxor, obehag deluxe! Har korta termochaps och ridkjol när jag rider i sadel på vintern.
 
Det där med underställ i bambu är jag nyfiken på...
Jag har ett underställ i merinoull nu, och det åker på ibland om det behövs. Ibland har jag bara ena delen av understället på, om jag ska göra något där halva kroppen lättare blir kall. Går helt på hur temperatur är osv, precis som med andra kläder. Absolut inget "nu är det oktober så nu ska jag ha det här och det här", herregud, jag går fortfarande i shorts inne på jobbet varje dag :angel: Shorts och underställströja blir det där iofs. Det kanske är en lite konstig kombination, men min jobbunderställströja är otroligt mysig och precis lagom varm. Den är nog i något syntetmaterial, lite för stor och helt underbar.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
7 991
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 575
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 937
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp