Bukefalos 28 år!

Understimulerad häst

relativeways

Trådstartare
Hej!
Har ni några knep och tips på hur man underhåller en understimulerad häst med tänkeövningar i box, hage och vid hantering, skötsel och ridning?

Tacksam för svar.
 
Sv: Understimulerad häst

Nu har ju inte jag problemet att underhålla en understimulerad häst. Han underhåller sig själv väldigt bra på bekostnad av hinkar, höpåsar, träplank... Det jag däremot försöker göra är att minst lydnadspromenera varannan dag och då tänker jag ungefär uppvisningsövning.

Träna inför att visa upp inför premiering, hältutredningar, se så hästen lyssnar och träna-träna på att häst ska stå still, ta ett kliv hit och ett kliv dit. Träna att lyfta vänsterhov från högersidan. Enbart fantasin sätter gränser! ;)

Du kan googla på showmanship, trail in hand för att få lite inspiration också.
 
Sv: Understimulerad häst

Klicker är jag nyfiken på. Men jag förstår mig inte riktigt på det. Men det kommer kanske när man väl står där och ger godisberöm -> klickar?
 
Sv: Understimulerad häst

Köp hönät så tar det längre tid för X att äta vilket håller X sysselsatt något längre, det finns "bollar" som du kan lägga foder i (kraft) som de måste putta på för att det ska ramla ut någon go-bit :P (Kanske kan underhålla en del det med i boxen).
Den kan du ju även ha i hagen, lite jobbigt nu under vintern dock :P Det finns burar som du kan lägga hö i så tar det längre tid det med i hagen, vet inte om man kan hänga upp nät i träd eller så.

När det kommer till ridningen så hitta på nya saker hela tiden, tjata inget. Tänk att det ska finnas spår överallt det nyharvade ridhuset efter att ni har ridit. Lägg fram en massa bommar, överallt så att X måste vara vaken hela tiden. Gör halter - halvhalter och byt gångarter ofta. (Skritt-trav-galopp-skritt-trav-skritt etc). Longera och tömkör mycket så att X måste vara uppmärksam på dig hela tiden. BERÖM och gör det ROLIGT.


Kör på lite NH när du tar X in och ut från hagen, stanna-backa-gå fortare-långsammare-gå åt höger-åt vänster mm. Få X mer vaken på dig, tex i boxen och du måste till andra sidan för att tex rykta. Använd ett ljud en rörelse eller dylikt som får X att flytta sig utan att du behöver röra/trycka på X. Vid fodring så se till så att X går undan och väntar på att du ger X tillåtelse om att gå fram och äta. Få X att lufta på benen när du terx ska kratsa genom att använda dig av ljud eller något liknande.

Det finns massor att göra, det tar självklart tid att lära in men det är ju även själva idén. :)
Hoppas det blir bra!
Mvh Camilla :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp